Inkorten van een Tamiya versnellingsbak

Cor

In Memoriam
01.jpg

De originele Tamiya versnellingsbak.

02.jpg

Onderdelen verwijderd zodat alleen de eerste versnelling over blijft.

03.jpg

Assen inkorten met de slijpschijf.

04.jpg

De ingekorte assen.

Hoewel een mooi stukje techniek, had deze ingekorte versie eigenlijk meteen de standaard mogen zijn in Tamiya bouwkits voor mij.
Wat overblijft is ongeveer 1/3e van de zwarte behuizing?

• Like
Reactions: Cor
Het is iets minder dan de helft van de behuizing die weer gebruikt wordt.
De Tamiya versnellingsbak is inderdaad een mooi stukje techniek maar
in de praktijk heb je er niets aan.

Bij een tweedehands aankoop waar de bak bij is verwijder ik ook altijd de inhoud zodat alleen
de 1e versnelling overblijft en dan een 80 turns motor voor de aandrijving,

Alleen zo krijg je een rijgedrag dat conform de realiteit is :)

Het zou inderdaad tijd worden dat Tamiya eens iets anders ging ontwikkelen voor de aandrijving van
de trucks. In ieder geval die domme Silvercan vervangen door een langzaamdraaier.

Bouw ik zelf iets dan gebruik ik de Conrad motor met de aangebouwde 11:1 vertraging.
Dan heb je qua rijgedrag hetzelfde effect.

05.jpg

Platte kant gemaakt aan de uitgaande as voor de schroef borging
van de meenemer.

06.jpg

Door het inkorten is de uitgaande as nu dikker dan bij het origineel.
De lagerhouder moet vergroot worden voor een lager met een grotere inwendige diameter.

07.jpg

Het grotere lager in de houder.

Ziet er goed uit, moest hij zo uit de fabriek geleverd worden met kartelingen/meenemers op de juiste plekken op de as zou er waarschijnlijk nog een centimeter vanaf kunnen.
Krijg je de behuizing er nog netjes over i.v.m. het opstaande randje langs de plaatkanten? Of zul je er in het midden een stuk moeten uitzagen, zodat je kop-en staart van de behuizing blijft gebruiken?

• Like
Reactions: Cor
Geen gek idee hé van die Boi :rofl:
Mooi uitgevoerd Cor precies geworden zoals ik in je topic naar voren bracht.
Hoeveel ruimte hou je nou echt over?

Prachtidee. Ik zoek al een tijdje naar een enkelvoudige versnellingsbak. Mogelijks start ik in de toekomst een ombouw van een 2bak van ScaleDrive. Scheelt al in ruimte, zowel voor de bak, als de verbinding naar de servo. De extra servo neemt ook veel plaats in, wat het niet makkelijker maakt wanneer je niet met standaardonderdelen werkt. Bedankt voor het goede idee

Back