Inleiding tot RC Heli vliegen

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door DannyvG, 4 okt 2011.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Inleiding tot RC Heli vliegen
    Het aanbod in rc helicopters, en de electronische hulpmiddelen is de laatste jaren enorm toegenomen en daarnaast is de prijs afgenomen. Hierdoor is het rc heli vliegen veel toegankelijker geworden en een stuk populairder.
    Voor 20 euro heb je een simpele kleine heli om binnen mee te spelen en hiermee kan bijna iedereen met minimaal risico vliegen. Maar met een grotere investering (+/-300euro) kun je al een redelijk formaat Collective Pitch heli aanschaffen die een groot gevaar kan vormen voor jezelf en je omgeving.

    Er zijn tegenwoordig veel Ready To Fly kits te koop. Deze pakketten bevatten alles wat er nodig is om te kunnen vliegen en zijn compleet voorgemonteerd. Dus in principe kun je er zo mee wegvliegen uit de doos. MAAR goed vliegen zullen ze meestal niet omdat de afstelling gewoonweg slecht is gedaan. Een RTF heli zal dus compleet nagelopen en afgesteld moeten worden.
    Daarnaast zijn er echter nog meer nadelen aan de RTF kits. Het zelf kunnen sleutelen aan de heli is een zeer belangrijk aspect van het RC heli vliegen. Door een RTF kit te kopen kom je hier pas later achter en zullen reparaties moeilijker zijn omdat je niet bekend bent met de opbouw van de heli. Daarnaast is het 100% zeker dat wanneer je als een beginner een RTF heli wegzet en probeert te vliegen dat je binnen 5 seconden schade hebt aan je heli en mogelijk zelf gewond bent.

    Om te voorkomen dat je heli in 5 seconden kapot is raden wij aan om het principe van Radds vliegschool te volgen, hierover meer in Leren Heli vliegen

    Soorten RC helis
    Hier volgt een kort overzicht van de verschillende soorten helis. Wanneer je bij snoopey komt leren heli vliegen zal het meestal om een Collective Pitch heli gaan.

    • Coaxiaal
    Dit type helis heeft 2 rotorbladen boven elkaar.
    Deze helis zijn zeer gemakkelijk te vliegen doordat ze zelfstabiliserend zijn. Nadeel is dat je er alleen mee binnen kunt vliegen en je leert er vrij weinig van wanneer je later met een collective pitch heli gaat vliegen. Het helpt je uiteraard wel bij het wennen aan de stuurfuncties en orientaties.
    • Fixed Pitch
    Een fixed pitch heli lijkt al meer op een collective pitch heli. Grote verschil zit hem in de manier van stijgen en dalen. Bij de fixed pitch heli wordt hierbij het toerental verhoogd en verlaagd. Later zul je erachter komen dat het toerental een zeer belangrijke factor is voor het goed vliegen van de heli. Het is dus niet wenselijk om door middel van het toerental je heli te besturen.
    • Collective Pitch
    De collective pitch heli heeft alle capaciteiten om goed bestuurbaar buiten te kunnen vliegen. In principe regel je het sturen in alle richtingen door het verdraaien van je bladhoek, dus ook het stijgen en dalen. Hierdoor is de mechanische constructie wel een stuk gecompliceerder geworden en is het zeer belangrijk alles correct af te stellen.
    • Flybar/Flybarless
    Normaal gesproken heeft een collective pitch heli een flybar. Deze flybar stabiliseert het stuurgedrag (feitelijk rotatiesnelheid). Nu is het ook mogelijk om zonder flybar te vliegen en dit kan op 2 manieren. In plaats van de mechanische flybar kun je ook een 3 assige gyro monteren (flybarless systeem) die heli zal stabiliseren. Maar het is echter ook mogelijk om zonder flybar en zonder flybarless systeem te vliegen. Dit noemt men doorgaans Rigid of Non-Estab vliegen.
    Het flybarless vliegen met elektronische regeling is zeer sterk af te raden voor beginners. Vanwege bepaalde vliegeigenschappen en de noodzaak voor een perfecte setup is dit onbegonnen werk voor een beginner.
    In principe is het voor beginners beter om het gewoon bij een flybar te houden.

    Meer info Flybarless informatie
    • Elektronische stabilisatie
    Zoals gezegd stabiliseert de flybar (of 3assige gyro) het stuurgedrag van de heli. Dit houdt echter niet in dat de heli vanzelf weer rechtop stil gaat hangen. Dus je zult altijd zelf moeten blijven sturen. Er bestaan echter ook systemen die zelfstandig een heli weer rechtop stil kan gaan laten hangen. Wij zijn echter tegen dit soort systemen voor beginners. Hierdoor leer je niet fatsoenlijk te vliegen en zul je snel boven je eigen kunnen dingen gaan proberen.
    Verschillende disciplines
    Binnen de hobby RC heli vliegen zijn er 3 duidelijk herkenbare disciplines. Namelijk het Schaal, F3C en 3D vliegen.


    • Schaal
    Bij het schaal vliegen gaat het erom om een heli zo natuurgetrouw te bouwen en te vliegen. Hiervoor worden complete rompen met lampjes, schuifdeuren en klinknagels met de hand gemaakt. Ook probeert men het vliegbeeld zo realistisch mogelijk te maken door bijvoorbeeld meerblads rotorkoppen met een laag toerental te vliegen.
    • F3C
    Bij het F3C vliegen gaat het erom om kunstvluchtfiguren zo precies mogelijk uit te voeren. Dit kunnen zowel hover figuren als vliegende figuren zijn. Hierbij wordt er echt bijna tot op de milimeter precies gejureerd.
    • 3D
    Bij het 3d vliegen is het ook van belang om bepaalde figuren goed (precies en goed getimed) uit te voeren. De figuren zijn echter een stuk dynamischer en energieker dan bij het F3C vliegen.
    Een 3D wedstrijd bestaat meestal uit Set Manouvres, Freestyle en Flight To Music.
    Bij de Set Manouvres moet men een x aantal figuren vliegen die men uit een lijst moet kiezen. Bij de Freestyle en Flight To Music mag men in 3 minuten volgens eigen choreografie vliegen en kan men dus meer hun eigen stijl en combinatie van figuren laten zien.
    Bij de Flight To Music gaat het er daarbij nog om dat de vlucht aansluit op de muziek, dit maakt het dus extra moeilijk maar als het goed gedaan word wel prachtig om naar te kijken en luisteren.
    Beginners helicopters
    De belangrijkste keus voor de eerste heli is of je op brandstof of elektro gaat vliegen.
    Hieronder volgt een kort overzicht van de voor en nadelen

    • Brandstof
    Voor/nadelen
    -onderhoud/afstelling motor
    -brandstof duur per liter
    -bijtanken en weer vliegen
    -vettigheid op heli
    • Elektro
    -electronica kapot > nieuw kopen
    -(hoge) eenmalige aanschaf (lipo en laadapparatuur)
    -accus laden duurt 20-30minuten
    -schoon
    Vaak is het zo dat men met een 450 size elektro of 50size brandstof heli begint.
    De 450 elektro heeft 325mm bladen en een 50size brandstof heli heeft vaak 550 of 600mm bladen. Het voordeel van een grote heli is dat deze stabieler is en hierdoor leer je makkelijker te hoveren. Het nadeel is dat de crashkosten hoger zijn voor een grotere heli.
    Het voordeel van beginnen met een 450 size elektro is de lage aanschafwaarde en doordat hij klein en elektrisch is kun je er op veel meer plaatsen mee vliegen.

    Simulators
    Een zeer goed hulpmiddel bij het leren vliegen zijn de simulators, hiermee kun je met je zender gekoppeld aan de pc vliegen met een modelhelikopter. Bij ons op de club is phoenix zeer populair doordat hier ons eigen veld in zit. Daarnaast is het een realistisch pakket met een groot aanbod in helis en zijn de updates gratis.
    Andere sims zijn bijvoorbeeld Realflight en Aerofly Pro Deluxe.

    Er bestaan echter ook nadelen aan het gebruik van simulators. Je kunt jezelf zeer makkelijk slechte gewoontes aanleren. Je kunt overmoedig raken doordat in de sim bepaalde dingen je wel lukken. Je kunt zonder gevolgen experimenteren met dingen waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent. Het is dus belangrijk om ook in het gebruik van de sim gedisciplineerd bezig te zijn.

    Zie ook



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Uiteraard graag commentaar of opmerkingen of het duidelijk, correct en zinnig is.
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.997
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    3D
    Bij het 3d vliegen is het ook van belang om bepaalde figuren goed uit te voeren. Hierbij zijn het echter wat meer rock&roll figuren die tot op zekere hoogte slordiger uitgevoerd mogen worden. Bij het 3d vliegen is namelijk een eigen stijl ook erg van belang en het geheel is dynamischer dan het F3C vliegen. Zo heb je bij 3D wedstrijden ook een Freestyle en Flight To Music. Hierin kan de piloot dus compleet zijn eigen 3 minuten invullen.


    Klopt toch niet helemaal hoor.. Neem bv een Piroettende globe, welke bestaat uit 4 piroettende loopings, welke allemaal een stukje verdraait zijn om zo een ''globe'' te maken. vlieg deze niet helemaal precies en het lijkt werkelijk he-le-maal nergens op..

    3d vliegen is niet alleen slordig je routine zsm afmaken..

    Bas bijvoorbeeld is gewoon weken bezig om 1 specifieke move(zoals bovenstaande) op iets te laten lijken..
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Is inderdaad niet helemaal correct hoe het er staat. Ga het aanpassen.
    Zo beter?
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2011
  5. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.617
    Locatie:
    Zwollle
    Mooi stukje verder, is het geen goed idee om dit te plaatsen in het algemene gedeelte? we zouden eigenlijk (zoals je ook ziet op rcgroups en helifreak) een beginners board moeten hebben. Dit zal dan een uitstekende eerste post zijn!
     

Deel Deze Pagina