Inlijn solderen van draden

Ik wil iedereen een tip geven voor het inlijn solderen van 2.5 mm2 draad.

Wanneer je draden inlijn soldeert dan kan je bijna niet anders dan de draden 5á6mm. te laten overlappen wat geen fraai gezicht is en je hebt dan een dikke prop draad waar de krimpkous ook al moeilijk overheen gaat.

Ik heb hiervoor de volgende oplossing bedacht , men neeme een rood koper buisje 3,5mm uitwendig en 2.5 inwendig en 10mm.lang, vijl met een sleutelvijltje van p/m 3mm er 2 groefjes in .
Inwendig aan de uiteinden goed schuin afbramen zodat de draad er makkelijk in gaat.
En dan solderen maar met het resultaat een mooi in lijn gesoldeerde draad, de groefjes dienen er voor zodat je kan zien of de draad er vergenoeg doorsteekt en bij het vertinnen kan je goed zien of er voldoende tin in het buisje is gevloeid.

Dit kan je op alle draaddiktes toepassen allen buisdiameter aanpassen en eventueel de lengte.
Wat foto’s bijgevoegd had meer foto’s maar waren niet scherp.



00000007.jpg

00000013.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik peuter de draadjes los, en steek de losse uiteindjes in elkaar, en dan draai ik er met me vingers een mooi rond geheel van, word het slechts iets dikker van, nouwelijks te zien, en het blijft goed flexibel.
 
ik doe het ook altijd zoals Psygho. Is deze manier niet een beetje veel werk om gewoon een draadje te solderen?
 
Ja maar wel mooi inlijn dus. Anders krijg je altijd een verdikking en dat is soms storend bij dikkere siliconen draden. Dit is dan een mooie oplossing :)
 
Ik soldeer ze ook los tegen elkaar als het zou moeten .

En dikker word het nooit als de buitenmantel.

Mvg Johan

Ps: Er bestaan al soldeerhulzen , google maar eens . :D
 
@ Plotterwelt: jij bedoelt gewoon de 2 uiteinden tegen elkaar zetten en solderen ?
Dat heb ik ook weleens gedaan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar erg weinig vertrouwen in heb.
Je hebt op die manier wel heel weinig contactoppervlak en ik ben altijd bang dat het erg snel weer afbreekt.
 
Naast elkaar .
En niet eerst vertinnen.

En in mijn modelbouwleven is er nog geen stuk gegaan.

Nu zal ik bij dikkere akku draden niet snel gaan verlengen door solderen , komt bijna niet voor .

En als het moet (bij twins of de Seawind) soldeer ik gewoon nieuwe draden op de print van de regelaar.
Bij servo draden verleng ik altijd door er een stuk servolitze tussen te zetten.

Mvg Johan
 
Interessant draadje... Ieder heeft zo zijn eigen methode.
JF oplossing laat zich buitengewoon netjes en strak afwerken... zeker op de zondagmiddag... (als alles dicht is)

Zelf vertin ik de draden wel van tevoren... niet te lang.. anders kruipt het de draad in, verbrand de mantel. Bij het hechten is de draad net iets beter te richten. Het is maar net hoe je handen staan.
Immers veel electronica wordt voor-vertint aangeleverd... denk maar aan regelaar of brushless motor?

Verder is de soldeer temperatuur belangrijk... wordt eigenlijk nooit over gesproken.
Temperatuur is alleen instelbaar bij een soldeerstation, zoals een Weller etc.

Accu-cel doe ik bijvoorbeeld zeer heet 294 graad (warmte buffer) en zeer kort. Electrodraad net boven de 200 graden, net op het smeltpunt van het type soldeer. Alle gevallen een zo kort mogelijke hittebelasting.

Overigens is solderen niet gebruikelijk in de autoindustie. Daar worden grosso modo stekkerverbindingen toegepast. Bij een stekker is de kans op draadbreuk minder.
Dat komt door de wijze van het kripmen van de draad aan de stekker.
Bij een soldeer verbinding is de kans op breuk veel groter bij trek- en resonatiebelastingen. Op de grens van de hechting -draad-soldeer- kan metaalmoeheid ontstaan. Dat neem je met een soldeerhulsje niet weg.
Wel heeft de beschermende krimpkous een dempende werking mechanische belasting.

Tja... moet je dan doorverbind kabels van servo's stekkeren of solderen...
Het zal wel om het even zijn...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
TS, het is al laat maar ik snap niet hoe je de draden na het solderen weer uit de buis krijgt als ze aan elkaar zitten?

Het is zeker al laat maar waarom zou je de draden weer uit het buisje willen halen. Het is de bedoeling om het geheel lekker in elkaar te laten zitten in het buisje natuurlijk.
 
Vandaar :D

Inderdaad een mooie oplossing als je zo strak mogelijke draden nodig hebt (in een vleugel of door smalle doorgangen) maar het werkt natuurlijk alleen goed bij even dikke draden. En levert best een hoop extra werk op waar je in 95% van de tijd eigenlijk geen last van tegen elkaar gesoldeerde draden hebt.

Toch goed om te onthouden, deze :)
 
Ik soldeer ze ook los tegen elkaar als het zou moeten .

En dikker word het nooit als de buitenmantel.

Mvg Johan

Ps: Er bestaan al soldeerhulzen , google maar eens . :D

Precies het word nooit dikker dan de isolatie, en met krimpkous, eromheem is het ipv iets dikker, soms iets dunner!, Geen probleem, liever dunner als dikker!
Dit werk zowel op de normale manier, als mijn manier van in elkaar draaien. Daarom doe ik het altijd zo.
 
Als ik 8 of 10 AWG draad naast elkaar soldeer word het toch echt dikker dan de isolatie hoor, hoe doen jullie dat dan ?
 
Dat kan wel eens aan de kwaliteit van de silicoonkabel liggen .

Met een dunne mantel word het wel dikker misschien .

Ik gebruik deze :
full


En daar is het nooit dikker als de isolatie.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe mij een zak van 100 in diverse maten? ;)
Ik "splice" mijn draden ook altijd met de hand,
maar dit is toch iets netter en makkelijker.
 
Daarom vroeg ik ook om een zak van 100. :p

Kunnen we daar niet een of andere chinees voor strikken? :yes:
Ik denk dat dit soort schoentjes als een trein zou lopen,
vooral de wat dikkere draden hebben hier ontzettend veel baat bij.

Of verkoop het idee aan hobbyking?
Die zijn niet te flauw om ideetjes van hun klanten te realiseren.
Kijk maar naar de paramoteur gondel, dat was ook iets van een klant.
 
Misschien heeft Batmann zoiets in program , ik kijk wel effe volgende week.

Het moeten dan wel met goudbelag zijn .:D
Messing of koper oxideert snel en dan soldeert het zonder schoonmaken ook niet goed.

Mvg Johan
 
Back
Top