Inlopen MT2, welke prodcedure?

• Topicstarter Topicstarter warlord
  • Startdatum Startdatum
W

warlord

Guest
Hallo allemaal,

Er zijn best veel topics / tutorials over hoe je een motor kan inlopen maar ( stationair draaien paar tankjes dan langzaam gaan rijden, wot methode )
Iedereen heeft hier bijna wel z'n eigen ideeen over. Daarom zit ik dus ook te twijfelen wat ik zal doen ( is mijn eerste brandstof auto ) . Op de dvd van mijn mt2 raad hpi zelf stationair draaien en dan langzaam opbouwend rijden. Maar ook een heleboel anderen gebruiken de wot methode.

Het vreemde is alleen dat ik nooit berichten lees van mensen die zeggen van ik heb die methode gebruikt en me motor rijd nou voor geen meter of iets dergelijks. Is het dus wel zo dat je kan zeggen van de ene methode is goed en de andere is fout?

Maar nou weet ik dus echt even niet meer welke methode ik moet gebruiken. Iemand die mij uit de brand kan helpen?

gewoon net als normaal en HPI adviseerd. Maar zeker eerst wel een paar tankjes rijk stationair laten lopen..na 5 tankjes ofzo rustig rond gaan rijden.

Is het dus wel zo dat je kan zeggen van de ene methode is goed en de andere is fout?

Natuurlijk kun je dit wel zeggen: Je moet niet de eerste keer starten en meteen volgas wegrijden (dit zal ook niet gaan).

Dus gewoon rustig opbouwen. Op mijn site staat ook een stukje over het inlopen. Of gebruik anders de zoekfunctie op dit forum of google. Daar is echt heel erg veel te vinden.

Succes

Direct volgas wegrijden is niet verstandig natuurlijk maar dat kan ik zelfs zonder ervaring nog wel zeggen. Alleen bij de ene methode wil men eerst dat je een paar tanken stationair gaat draaien en de andere wil dat je met een enorm rijke afstelling gassen gaat.

Edit:

Ziehier bijvoorbeeld op de site van pkracing:

http://www.pkracing.nl/abcpage.html

daar zeggen ze dus dat stationair inlopen helemaal niet goed is.

Ook al zou je het willen, je auto komt vrijwel niet vooruit als je probeerd volgas weg te rijden...

WOT (Wide Open Throttle = Gas Vol Open) is een van de methodes... ikzelf geef meer de voorkeur aan een rijke afstelling, en rustig een beetje met de auto te rijden... na elk tankje kan je rustigaan wat meer gas gaan geven, in het begin hoge toeren zien te vermijden!

Na een tankje of 4 a 5 kan je rustig aan beginnen de auto wat armer af te stellen...

Dit bedoelde ik nou een beetje :) 2 reacties en alweer 2 andere ideeen erover. Daarom vind ik het ook lastig om te kiezen welke ik moet doen.

@mari

ik heb nu ongeveer een kwart tankje volzitten ( had hem vanochtend gewoon geprobeerd of hij wou starten maar meer ook niet )als ik die vrij rijk stationair erdoorheen laat lopen ( NOG rijker als die mt2 al standaard staat? ) en dan langzaam die snelheid opbouwen zoals jij zegt dat ongeveer 5 tankjes ( zijn 75ml tankjes ) en dan na het 5e tankje de auto langzamerhand wat armer afstellen. ( is het verstandig dat na je hem armer hebt afgesteld een compleet tankje erdoorheen laat rijden?

Als je het rustig opbouwt kan er weinig gebeuren, als je hem maar niet te arm gat afstellen... motor loopt dan superhard maar zal dat niet lang volhouden...

Stelregel is dat het goed is wanneer je bij het optrekken een rookpluimpje uit de uitlaat ziet komen... als de motor warm is zal dat wat minder worden...

Maar dit kan je in diverse topics lezen op het forum...

De motor zal idd nog wat afgesteld moeten worden ja. Hij spettert nu een heel klein beetje nitro uit de uitlaat weg. Maar als hij een tijdje stilstaat op de grond dan begint hij uit zichzelf toeren op te bouwen. iemand een idee? Ik heb het al eens eerder gelezen wat je daar aan moest doen maar kan het niet echt meer vinden.

Inlopen met een nieuw motor duurt minimaal 20 uur dus met 5 tankjes is denk ik niet voldoende. Probeer altijd goed rijke afstelling te rijden en in een acht vorm en niet eenzijdig ovaal te gaan rijden. In een acht vorm rijden slijten zowel de linker en de rechter vlak evenveel.

hmz, is 20 uur niet wat veel? iig ik heb nog niet gelezen dat iemand zoveel tijd heeft gebruikt voor in te rijden.

hij lijkt vrij normaal te klinken ( niet echt viertakten ) en er komt om de paar sec een drupje brandstof uit. moet hij dan nog rijker gesteld worden? en heb je ook een idee waarom hij uit zichzelf na een minuutje uit zichzelf in toeren begint te klimmen als hij idled?.

Tis allemaal nog nieuw voor mij dus ik denk ik vraag maar even voor de zekerheid dat ik het niet fout doe.

20 uur vond ik ook veel, maar is beter voor de motor.

Als hij na een minuut weer te klimmen in toeren moet je weer stationair gaan stellen, motor wordt dan warm.

dus dan staat hij stationair wat te ver, maar moet je dat dan elke keer als je gaat rijden bijstellen? of moet je dan meer met je trim spelen?

Als ik rij met mijn savage stel ik elke keer af, totdat die in mijn zin goed loopt. ligt ook aan temperatuur enz.

hoe bedoel je> bvandijk met links en rechts? de banden of de zuigerhuls?

Met m'n laatste paar nieuwe autos/motoren heb ik het volgende gedaan.

een tankje of 3 rijk gezet en stationair laten lopen controleren of de motor niet te heet wordt.
daarna zo'n 2 a 3 tankjes rustig gereden en na elk tankje iets armer gezet.

hierna opbouwend vol gas gaan rijden en de auto gaan afstellen.

Ik prefereer de WOT methode, waarom?

Nou, stel je start de motor, met de carb op de fabrieksinstelling, wie geeft jou de zekerheid dat de motor rijk genoeg staat?....

met de WOT methode weet je zeker dat hij rijk staat.

Wat je ook kunt doen als je de WOT "eng" vindt om te doen, is heel even maar te "WOT-ten"......
Ik bedoel, als de motor eenmaal loopt, draai je de HSN (High Speed Needle) 180-360 graden verder open (linksom), je geeft nu langzaam gas, dat de motor rustig naar volgas wordt gebracht, als de motor meteen snel in toerental klimt, gas los en draai de LSN (Low Speed Needle) 1/4-1/2 slag verder open (linksom).
Klimt hij nu rustig, met een 4-taktend, pruttelend geluid naar volgas toe (maar nooit met veel toeren), dan staat de motor goed.
Het kan wel zijn dat je de stationair hoger dient te zetten.....

Volgas zou je de auto rennend moeten kunnen bijhouden.

Als de motor nu loopt, en je geeft langzaam gas en hij slaat af als je volgas geeft, staat hij bovenin (HSN) te rijk, draai de HSN dan 1/4 slag dicht.......

Heb je jezelf ervan overtuigd dat de motor netjes rijk loopt, kun je best 1-2 tankjes stationair inlopen, en daarna met deze afstelling gaan rijden.

met deze tips moet het lukken

Je moet je motor eerst warm draaien en daarna pas gaan afstellen. Als jij je stationair meteen gaat afstellen als je de motor start, dan is deze niet meer goed ingesteld als de motor eenmaal warm is. Laat hem dus eerst even "met moeite" stationair lopen en dan erg rustig wat rond rijden. Ga daarna je stationair pas afstellen.

En dat van die 20 uur klopt volgens mij helemaal niks van....
bijv. 10 tankjes is zeg maar 100 min.= 1uur en 40 min.
20 uur is dan minstens 120 tankjes laten inlopen!!!

want 120 tankjes = ong. 1200 min. 1200min. : 60 min. (uur) = 20 uur

Dus 20 ur zijn 120 tankjes. En dat is weer 3,5 liter.

Als je het een beetje kan volgen........

mijn mt2 maakt raar geluid als die aanslaat . een hard getik als de roto rond draait van dat hij bijna aanslaat is dat normaal ? (nee :P)

bvandijk zei:
20 uur vond ik ook veel, maar is beter voor de motor.

.

20 uur, gemiddeld verbruik ca. 5 tankies per uur = 100 tankies inrijden.....
wat een lol!!
Tegen die tijd zijn alle onderdelen in de motor zodanig versleten dat je meteen kan beginnen met een nieuwe motor in te rijden

Echt LOL deze 'inrijd' tip.... :-D

Het materiaal heeft ongeveer 50 minuten tot een uur nodig om zich te zetten, niet echt veel meer....

Back