Inlopen OS MAX FP 20 !!

• Topicstarter Topicstarter primer look
  • Startdatum Startdatum
P

primer look

Guest
Ik heb een aantal jaren terug deze motor gekocht zonder beschrijving (man verzamelde motoren)
Motor is nieuw en nu ingebouwd in mijn Colibri. Ik heb hem net gestart en hij loopt goed.

Wie kan mij aan een beschrijving helpen om deze motor netjes in te laten lopen.
Is de FP serie nog gewoon met zuigerveren of niet?

Bedankt zover

Groeten

Dennis

weet ik zo niet maar met abc motoren is het zo dat je ze ongeveer 3 volle tankjes lekker vet afgesteld leeg moet laten trekken.
elke keer afwisselen met het gas en ook 15/25 seconden volgas en weer terug naar stationair.

voor zuigerveren moet je niet bij mij zijn.
misschien kun je wat info zoeken over os motoren op internet?

persoonlijk denk ik na wat rondgekeken te hebben NIET dat het een zuigerveer motor is.
ik denk dit vanwege deze topic:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34767&postdays=0&postorder=asc&&start=0

hij heeft ook een os motor uit de FP serie en die heeft geen zuigerveer.

de deze toch?
osm-1984-max-20-25fp.jpg

veel succes en veel plezier met je motor!!!!!! :wink:

In het tweede topic, wat ik zojuist verwijderd heb, schreef ik het volgende:

Jorrit zei:
De FP serie van OS is een glijlager motor met een ABC-cilinder en klempassing bovenin. Daarom is het belangrijk om de zuiger en cilinder op elkaar in te laten slijten zoals je zelf al van plan bent. Dit doe je het best door de motor erg rijk te zetten zodat hij tegen 4-takten aanloopt. Vervolgens knijp je de brandstof toevoerslang dicht zodat de motor armer begint te lopen en toeren gaat maken. Houd dit 10 seconden aan, en laat de slang weer los. Je moet een soort balans vinden tussen arm lopen en uitvallen, want dan knijp je te hard en krijgt de motor onvoldoende brandstof. Laat hem weer 4-takten zodat hij de kans krijgt om te koelen. Voel aan de koelkop of de motor niet exorbitant heet wordt. Begrijp het niet verkeerd, hij MOET op temperatuur komen maar overdrijf het niet. Zo nodig even laten afkoelen dus. Je hebt 10 seconden gehad, vervolgens ga je voor 20-40-60-180 seconden etc etc. Als hij op die manier een paar minuten vol gas heeft gelopen moet je er gewoon mee gaan vliegen. Enigzins rijk laten lopen de eerste vluchten. Zo krijgt hij voldoende smering, en door het vliegen wordt de motor tevens gekoeld.

Misschien voegt het nog iets toe.

Back