inlopen Raptor TT50Pro motor

Deze middag ga ik voor de eerste keer de motor starten.
mijn vraag is of de basisinstelling van de motor (naald positie) standaard uit de fabriek rijk genoeg staat.
of geef ik er bv best een 3 tot 5 klikjes al meteen naar linksom aan (rijker zetten)
ik verneem het graag als jullie advies hebben
Verder wil ik nog weten of het best is de motor in te lopen met de standaard houten 600 mm blades, of zet ik er best meteen de carbon blades op, die zijn iets breder.

Het maakt niks uit welke bladen je erop zet, je mag hem best wat rijker zetten, laat de motor het eerste tankje maar wat pruttelen, dan spoelt hij eventueel slijpsel weg.

Daarna de motor afstellen zodat je kunt hooveren, welliswaar rijk afgresteld.

ok, help is on the way !
een geoefend piloot en forumlid van ons forum komt deze middag even meekijken en volgen wat er precies dient te gebeuren, very happy.
i'll keep you informed

Laatst bewerkt:
ok, uiteindelijk heb ik het zelf moeten klaren deze middag, mijn vriend had andere verplichtingen en daarom heb ik hem met plezier ge-excuseerd :-)

Het starten van de motor ging makkelijk, de heli kwam omhoog in hover, ik diende 2 klikken trim op de roll en 1 klik op de trim van de nick toe te voegen, hij "hing" als een blok in de lucht.

Motor was warm maar heet na 4 min hoveren, half uurtje laten afkoelen. (ik kon mijn vingers niet langer dan 2 secs op het onderste carterblok houden)
een klik of 8 gegeven naar linksom (rijker gezet)

2de poging betere rookpluim, throttle curve naar omlaag gezet en nogmaals 5 min gehoverd.

opnieuw gestopt, temp was nog steeds heel heet.

3de keer geprobeerd na goede afkoeling.
motor gestart en geprobeerd op te toeren.

het 1 ste probleem dat opdook (ik weet niet precies de juiste benaming) was dat de ring (soort pakking) die in de clutch bell zit en past rond de aandrijving van de motor was losgekomen.
ik heb alles gedemonteerd en opnieuw vast gelijmd met seconde lijm, een volgende testvlucht kon ik niet maken want de nieuwe ontvanger batterij dewelke ik vandaag in de winkel kocht (6cellen - 6 volt) was leeg na +/- 35 min)
Gelukkig kan ik rekenen op een goede service van de winkel waar ik hem kocht, Kris van www.precoshop.be heeft me heel goed geholpen met advies en afstellen van de heli.
een echte aanrader voor mensen van Belgie, of Nederlanders die naast kwaliteit een uitmuntende service wensen te krijgen.
ik spreek uit ervaring dat als ik zeg dat als je soms goed advies nodig hebt de meeste winkels buiten openingsuren zelfs niet de moeite doen om je als klant terug te bellen.

Morgen volgt opnieuw een dag van testen en alles rustig laten inlopen.

Laatst bewerkt:
TT motortjes zijn NET even iets anders als OS motoren.
De kleine naald werkt veeeeel verder door dan bij OS.
Als je bij het hoveren al heet loopt terwijl je de grote naald blijft open draaien dan staat je kleine naald te arm.
Deze moet vrij vet bij een TT en werkt door tot ongeveer in het hover gebied.

Succes met afstellen verder.

Mijn ervaring met de TT-motor : Enya 3 plug
Hij (of zij) reageerde veel 'vlotter' op instellingen vd. naalden.

sinds nu reeds 3 tankjes erdoor gelopen.
Van gisteren tot nu heb ik steeds de motor rijker gezet per vliegsessie van 5 min.
Na 5 min vliegen voelt de carterplaat een beetje lauw aan en kan ik makkelijk 10 secs mijn vingers erop houden.
De laatste vlucht wat meer met toeren gespeeld en eens flink hem de lucht ingejaagd om hem vervolgens op de grond te zetten om wat later weer in hover te gaan.
Het enige wat ik voel is dat de gyro wat afwijkt naar rechts.

Bij mijn vorige Raptor 30v2 had ik dit ook, dit loste ik op door de headspeed te verhogen.
Echter met de nieuwe Spectrum DX7 zender weet ik niet hoe dit te doen.

daarnet nog even gehooverd voor 8 min,
loskomen van de grond, stijgen naar 2 meter en dan eens gas open en gaan tot 12 meter, weer zakken , even op de grond, toerental verlagen tot iets hoger dan idle.
en herhaling 8 min lang...
Mijn motor staat nu reeds rijk,

de carterplaat voelt echter heel heet aan (ik hou er mijn vinger max 2min op), doe ik er best aan hem nog rijker te zetten?

de buiten temperatuur is nu 24°

Je motor zal bij climb-outs wel wat warmer worden, je kunt hem wat rijker zetten, maar hij moet wel lekker blijven lopen ! Het mooist is dus dat hij net niet te rijk loopt ;) en voldoende power kan geven.

heb hem wat rijker gezet, alleen na het landen als ik de gas dicht draai blijft hij niet draaien met de trim open, hij staat wellicht iets te rijk.
Maar ja met die warmte moet het wel wat rijker toch.
ik denk dat dit wel kan tijdens het inlopen, niet?

Bekend 'probleem' van de Thunder Tiger motoren is dat ze behoorlijk heet lopen. Heb zelf ook een Raptor 50 met TT motor en vlieg met een Rossi 5 plug. Voor hoveren op een lager toerental is dit perfect. Wil je echt flink optoeren zal je waarschijnlijk een hetere plug (bijv. Enya 3) moeten gebruiken en de motor flink rijker zetten.
Wat er nu bij jou speelt is dat de motor in idle stand te rijk staat en de gloeiplug dooft. Waarschijnlijk start hij met de gloeiplugstarter erop wel en blijft hij wel gewoon lopen maar zodra je die eraf haalt slaat de motor af.

idd, je slaat de nagel op de kop.

ik laat hem wel lekker rijk lopen, dan heb ik na 10 min hoveren en snelle "climb ups" te doen geen overdreven warmte aan de carterplaat :-)
ik zal wel eens kijken vor z'on Enya3 plug, enig idee waar ik deze voor een schappelijke prijs kan kopen?

Hoeft niet perse een Enya 3 plug te zijn, kan ook een Rossi 2 plug. Deze zijn veel goedkoper, €3,85 bij de lokale modelbouwwinkel.

Back