Inlopen Stuart steam engine 10v

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Pauli, 16 jun 2020.

  1. Pauli

    Pauli

    Lid geworden:
    16 jun 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Uden
    Hallo. Ik ben net begonnen met een project. Ik heb een Stuart 10v gekocht. Ik heb nu de krukas en de lagers gemaakt. Deze zijn gelukkig volgens dimensies van de bouwtekening maar lopen nogal stroef. Ik heb gelezen dat dit normaal is voor een nieuwe stoommachine en dat dit verdwijnt als de stoommachine wordt ingelopen. Tijdens het inlopen is het verstandig om veel olie te begruiken om de onderdelen op elkaar in te laten spelen. Nu is de vraag welke olie kan ik hiervoor het beste gebruiken? Op YouTube heb ik veel video's van Keith Appelton aka modelsteamers gekeken (echte aanrader btw). Hij heeft het vaak over steamoil of machine oil. Soms doet hij hier een additief bij rapaseed oil bij. Graag zou ik willen weten welke olie jullie begruiken voor inlopen en voor het lopen onder stoom.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Volgens mij is dat koolzaad. Hij stopt alles met gelijke delen bij elkaar. Ik ken zijn filmpjes, ze worden wel wat minder inhoudelijk de laatste tijd.

    Mooi project trouwens, kan je delen hoe je het aanpakt? Ik wil ooit nog een D10 bouwen voor mijn stoomsloep en droom graag alvast even weg!
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een ex deelnemer aan het Forum had in zijn schip 2 st Stuart Compound Lauch Engines staan. Deze is een dubbelcilinder machine.
    Voor het indraaien van de krukas gebuikte hij een accu boormachine met dunne olie om de lagers in te lopen..
    Na inlopen zijn de cilinders gemonteerd.
    Over gebruik van stoomolie.
    Wil jij je machine op lucht of op stoom laten lopen?
    Indien je besluit om de machine op stoom te laten lopen onder gebruik van stoomolie, dan heb je een grote kans, dat de machine naderhand niet meer op lucht draait.
    Na afkoelen is de stoomolie zo dik als stroop, dat de zuigerveren vastplakken in de zuigergroef.
    Mijn beide stoommachines draaien niet meer op lucht, maar wel op stoom.
    De hoge stoomtemperatuur maakt de dikke olie weer vloeibaar, zodat de zuigerveren weer afdichten.
     
  4. Pauli

    Pauli

    Lid geworden:
    16 jun 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Uden
    Ik was van plan om een klein flesje stoomolie hopelijk ik dit niet te dik om in te draaien met lucht of externe aandrijving. Qua bouw van de machine heb ik veel hulp van het boekje Building a vertical steam engine van Stuart zelf. Hierin staan alle metrische maten wat wel handiger werkt. Behalve krukas enzo. Deze zijn geleverd door Stuart en is 9/32. Volgens mij hebben ze ook een boekje van de D10
     
  5. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Pauli,
    Zelf heb ik ook een 10 V.
    Als ruw pakket gekocht, dus veel denk draaiwerk.
    Ik heb de originele kruk niet gebruikt maar een samengestelde zilverstalen as met contragewicht in de krukaswangen.
    Als het erg stroef loopt, kan je koperpoets toevoegen bij de olie. De olie is geen stoomolie voor de lagers maar transmissie olie.
    Als het wat begint te lopen, gelijk stoppen en machine geheel demonteren, en goed schoonmaken.
    Daarna veel olie voor het wegspoelen van vuil.
    Zo heb ik het gedaan.
    De 10V is niet stuk te krijgen, en dus veel plezier van.
    Wel vulde ik na gebruik de cilinder met olie.
    Dit van wegen het gietijzer.
    Daar gebruikte ik de cilinder veiligheid voor om het in de cilinder te krijgen.
    Zie ook foto's in mijn album.
    Het bakje aan de cilinder is de oliebak voor de lagersmering bestaande uit pijp met katoen er in.
    Toen smeerde ik met motorolie, deze wordt vloeibaarder door warmte en werden de lagers gesmeerd. Bij stilstaande machine koud dus, was er haast geen verbruik.
    Werkt perfect.

    Groetjes Ebro
     
  6. Pauli

    Pauli

    Lid geworden:
    16 jun 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Uden
    Goede tip. Dankje ik zat even te kijken in de kast wat voor soort oliën ik allemaal heb staan. Ik heb tandwielkastolie en leibaanolie. Leibaanolie is ook wat dikker. Zou het hier ook mee kunnen?
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Gèwoon goedkoopste motorolie van de action in een bak.
    De gehele stoommotor onderdompelen in de olie.
    De drijfstang omhoog, boven de olie uit ...met daarop een langzaamlopende accu boormachine.
    De motor rustig laten draaien ...de motor zal als een soort pomp gaan werken en de olie door de cilinder(s) spoelen.
    Dit in beide looprichtingen doen...met de eventuele schaar in alle standen...net zolang je voelt/merkt, dat de handel soepel gaat lopen.
    Hierdoor worden de nog in te lopen (nog enigszins klemmende) onderdelen gekoeld en de daardoor ontstane zwarte olie (van het inloop proces), spoelt naar buiten uit de cylinders en/of uit de lagers.
    Dit kan je goed zien.
    Tientallen stoommotoren op deze manier in laten lopen. (Meestal 3 cilinder expansie compound voor in slepers en sloepen)
    Als de motor later op lucht en nog later op stoom gebruikt gaat worden, zal je minder last hebben van vastlopers, vanwege rek/krimp materialen en gepaard gaande temperatuur verschillen.
    Als een stoommotor goed gebouwd en ingelopen is, hoor je deze niet/nauwelijks draaien.
    Als een naai machine zogezegd.
    Hoe zuiverder je de motor gebouwd heb, hoe langer het inloop proces.
    Maar het is het waard.
    Alhoewel een klapperende en tikkende motor, wordt ook wel als mooi ervaren.
    Maar de kenner weet dat het beter kan.
     
    norwin en Dunsz vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina