Innovator

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door akpn, 16 dec 2018.

  1. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Innovator -1 .jpg
    Even voorstellen.
    Ik ben nieuw op dit forum en ook in de modelbouw.
    Mijn eerste probeersel is om een gekregen romp af te bouwen.

    Dat heeft enige uitleg nodig.
    Uit de erfenis van Jaap A.M.Kramer heb ik een romp model gekregen dat hij ooit heeft gebruikt in de
    houtshop op de HISWA.
    Jaap in zijn tijd was een bekende ontwerper (bijv. de "waddenkruiser" ) en een zeer bekende schrijver van boeken over de zeilsport. In mijn bibliotheek staan meer dan 30 werken van zijn hand of boeken waarin hij zijn bijdrage heeft gegeven.

    De INNOVATOR is ook een ontwerp van hem. Dat heeft hij speciaal ontworpen voor de zeeverkenners.
    Het is een open bootje van 6,2 meter met twee masten. Er lag een prototype klaar voor de proefvaart.
    Helaas is het er niet meer van gekomen om deze boot in serie te produceren omdat Jaap ziek werd en in 2011 is overleden.

    In 2010 heb ik de boot (na 7 jaar in het stof) uit een opslagloods gehaald en zeilklaar gemaakt. Dat betekende een (optrek-bare midden) kiel maken, een roer maken, alle losse onderdelen bij elkaar zoeken en een tuigage maken.
    Een half jaar hard werken en de tewaterlating kon beginnen. Het was een perfecte zeiler.
    Het bootje is nu in bezit van een neef van Jaap en zeilt ergens in Zeeland.

    Van dat bootje heeft Jaap rond 1995 al eens een schaalmodel gemaakt. Een romp volgens het "WEST system" epoxy. Twee kruislings over elkaar liggende stroken hout om een mal heen gebogen.
    Een ijzersterke constructie, uiterst dun en ligt.

    De kale romp is 90 cm lang.
    Er zijn geen tekeningen
    Gelukkig hebben we de foto's nog.

    Van die romp zal ik proberen een zeilende tweemaster te maken met een RC besturing zodat de "innovator" ook als schaalmodel zijn weg gaat vinden.

    Ik zal proberen er een beetje verslag van te doen in dit forum.
     
  2. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    De basis is de romp van Jaap Kramer die uiterst dun is afgewerkt met twee lagen fineer in epoxy.
    De INNOVATOR was van 3 lagen elk 3 mm gemaakt. upload_2018-12-16_20-11-17.jpeg

    Verder was de romp helemaal leeg. De twee bankjes is de eerste handeling die ik zelf heb uitgevoerd. De plaats van de bankjes was al afgetekend door de "baas" (Jaap) zelf.
    Zij markeren ook meteen de plaats waar de masten komen te staan.
     
  3. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    De Romp zoals ik hem heb gekregen.
    Nu dus aan de slag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      171,8 KB
      Weergaven:
      384
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Aye,

    Welkom op het forum, het is een mooie en duidelijke inleiding over het scheepje, haar geschiedenis en wat haar hier op het forum brengt.
    Tweemasters in de openboten klasse zijn bij mijn weten altijd al redelijk zeldzaam geweest.
    Vroeger las ik zelf met veel plezier nog wel eens de verhalen van Hans van der Smissen over zijn reizen met zijn Drascombe "Pride of the Fleet" (een semi half open tweemaster scheepje wat vooral geschikt was voor het wad-varen).
    Ik ga je Innovator verslag met plezier volgen.

    Groet en succes met de bouw, Bert

    Ps. grote foto's zoals je eerste foto kijken voor veel mensen prettiger dan de kleine aanklik postzegelfoto's
     
  5. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Dank Bert voor je reactie,

    Dit weekend eerst een bokje gemaakt zodat het werken wat eenvoudiger wordt.
    IMG_2397.JPG

    Verder begonnen met het oefenen van de vingers in wat priegelwerk. Op zondag kun je geen lawaai maken, dus moet je het beperken tot bureau werk.
    Met wat kleine spullen een vaantje gemaakt.

    IMG_2409.JPG IMG_2410.JPG

    Komende week kijken waar we de masten echt gaan plaatsen.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Welkom en wat een leuk project! Zelf vaar ik wel ‘s in de Groote Wetering (Wapenveld) met m’n zeilboot van hetzelfde formaat. Leuke uitdaging is dat de innovator open is ... maar zeker te doen.
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Aye,
    Leuk projectje en een mooie uitdaging.
    Als ik jou was zou ik het volgende doen :
    - voor jezelf vaststellen op welke diepgang je wilt gaan zeilen
    - probeer zelf of met hulp van kennis achter dit forum de waterverplaatsing op die diepgang te bepalen = je gewicht van romp, mast zeilen, Rc- spullen ,etc en...vin en LOOD!!
    - maak een goed vin- of kielontwerp
    - vergaloppeer je daarna niet in de grootte van het zeil, zet er geen mast op van 2 meter , maar begin met een bescheiden tuigje.Voor sommige forumleden is de sky de limit....
    - Wees er van bewust dat je je kuip, met een open boot echt niet droog houdt.Besluit of het dek toch helemaal dicht te maken met alle RC-meuk onderdeks of probeer er een goed sluitend deksel op te maken.
    Succes
    Ard
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Dank voor je reactie Eric. We gaan er iets van maken.

    Ik heb het voordek dicht gemaakt en de masten op hun plaats gebracht.
    Op dit moment staat alles nog los. Er is niets vastgelijmd.
    Ik wil eerst experimenteren met de grootte van de zeilen, hoogte van de mast en kijken waar alles een plaats moet krijgen.
    IMG_2321.JPG
    Intussen heb ik de romp even in de badkuip gelegd.
    Met een doosje lood wat straks in de kiel moet komen.
    Ondanks date romp niet helemaal gelijkvormig is, ligt de boot waterpas en bij een gewicht van 3,5 kg aan ballast
    ligt de waterlijn (door Jaap aangebracht) exact goed. Over de hele boot gemeten.

    Intussen een mal gemaakt voor de bulb aan de kiel.
    De hulp komt denk ik ongeveer 15 cm onder de boot te hangen. Maar ik maak hem zo dat ik het tussenstuk eenvoudig kan verlengen (uitwisselen voor een langer tussenstuk).

    het model van de bulb ligt voor de boot.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ad, Dank voor je tips.
    De romp heeft een behoorlijk hoog vrijboord en ligt niet erg diep.
    Ik moet de kiel echt gebruiken voor het zijwaarts afdrijven.

    Wat mast en zeil betreft zal ik me best inhouden. Hoge mast past niet bij het ontwerp.
    De romp is 1060 mm en over de waterlijn net 900 mm.
    Ik den aan een mast van ca 1100 mm met een giek van 400 mm.

    Zoals in mijn vorige bericht aangegeven ga ik eerst alles opmaat maken zonder te bevestigen.
    Als het beeld goed is en alles past een beetje dan gaan we bijstellen en afwerken.

    De fok kan wel wat groter worden en het kleine zeil doet toch helemaal niks. Dat is alleen voor de lol.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Probeer wel wat vrijboord extra te creëren en zoals gemeld door Ard, zeilen niet (te) groot. Liever iets kleiner (stormzeilen) als te groot. Als zeiler (R/C) kun je door slim te koersen en schootvoering daarop aan te passen ook nog wel veel opvangen.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  11. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Hoe kan ik de foto's recht plaatsen?
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Alvorens up te loaden (in Paint of zo)... even draaien en dan weer opnieuw uploaden.
     
  13. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    upload_2018-12-17_22-5-54.png
     
    Bert V en eric_laermans vinden dit leuk.
  14. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Intussen een model gemaakt voor het roer.
    Het wordt een aangehangen roer.
    Als materiaal: watervast verlijmd ocumee
    Voor de ophanging ben ik met een proefopstelling bezig.
    De servo moet straks in de roerbank verdwijnen.
    Hoop dat die servo klein genoeg is, anders moet ik hem een paar keer wassen voor de krimp.

    upload_2018-12-17_22-16-20.png
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Aye, Leuk project zo'n tweemaster. Heb 17,5 jaar met een tweemaster van 9,5 meter gevaren en daarbij gemerkt dat je met een bezaan veel (ook verkeerd) kan doen. De kunst was om aan de wind met het roer midscheeps de bezaan te gebruiken om het schip op koers te houden. Het duurde even eer ik dat door had! Om met een model te kunnen zeilen is het belangrijk dat de kiel op de goede plek zit, diep steekt en daar onderaan de ballast. Misschien is het slim om de constructie zo te maken dat je met de kiel wat kunt schuiven (ook in de lengterichting). Denk dat je het onderwater deel van je roer wat groter moet maken. Met het onderste scharnierpunt zo laag mogelijk. Als je voor het draaipunt een balansdeel maakt heeft de roerservo het een stuk gemakkelijker en moet een miniservo het wel kunnen doen. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Het wordt echt een lief bootje...:)
    Ard
     
  17. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Klaas,
    Ik zal je tips meenemen. De Innovator had een middenzwaard dat 90 cm diep stak.
    Dit model moet wat meer balast hebben.

    Intussen heb ik met klemmen en touwtjes een provisorische opstelling gemaakt van de zeilen.
    Het moet er straks zo gaan uitzien.

    upload_2018-12-18_21-51-29.png

    Nu ben ik bezig met een neerhouder voor het grootzeil.
    Met de bazaan is dat makkelijker om met de schootvoering te doen.
    Ik moet de schoot toch voor het roer brengen.

    Het roer is intussen al verder uitgewerkt.
    Ben nu nog bezig met een proefopstelling voor de bewegende delen en dat gaat ook de goeie kant op.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2018
    Bert V en eric_laermans vinden dit leuk.
  18. losse fok

    losse fok

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    36
    Hallo aye
    Misschien is dit een idee voor je roer bediening,bij mij werkt het uitstekend een tweede helmhout onderdeks.

    Gr Losse Fok
     

    Bijgevoegde bestanden:

    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Losse Fok,
    Je schip ziet er schitterend uit.
    Ik heb jaren les gegeven in een BM 16 m2 op de Friese meren. good memories !!!

    Mooie oplossing voor het roer.
    Vandaag de mogelijkheden bekeken om die oplossing aan te pakken.
    Helaas zal dat bij mijn bootje niet gaan. De spiegel is te smal en mijn stuurbankje ligt lager dan jou dek.
    Maar ik zal die oplossing zeker bewaren voor een volgend project.

    Ik ga het oplossen met een zwarte elastische draad die wordt aangestuurd door een kleine servo in de stuurbank.
     
  20. akpn

    akpn

    Lid geworden:
    2 dec 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag bezig geweest met het staande wand en het zeilplan.
    Het lijkt een rommeltje maar de vorm komt er in. Alles is nog los en dus kunnen we gemakkelijk schuiven
    upload_2018-12-21_22-32-11.png

    Plaats van de aanhechting van de stagen vastgesteld en de bevestiging van de giek en de neerhouder uitgewerkt.
    Nu kan ik de details verder afwerken en definitief bevestigen.

    De mal voor de fok en het bazaan zeil lijken goed uit te pakken. Het grootzeil moet nog worden aangepast.
    De schootvoering is nog een probeersel en moet nog worden aangepast.
    De schoot van de bazaan moet nog via een beugel over het roer komen.

    Weer een proef in de badkuip gedaan en hij ligt prachtig waterpas in de plas.
    Komend weekend de mal maken voor het gieten van de bulbkiel.
     
    Bert V vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina