Na de drukke tijden in december weer aan de slag gegaan met de boot.
Maar ik werd ook een beetje afgeleid door een mooie aanwinst. Van een kennis kreeg ik een oud
draaibankje UNIMAT 3. Volledig vastgeroest en er ontbreken enkele onderdelen, maar verder zag het er goed uit.
Het was een flinke klus, maar hij is behoudens een aandrijfsnaar weer helemaal gebruiksklaar.
Intussen is de lood bulb voor de kiel gegoten en fraai gelukt. Dat was de eerste keer.
Maar er waren wel drie pogingen voor nodig. Eerst wilde de houten mal niet lossen en de tweede
keer bleek de mal te groot. Nu hangt er een gewicht van 3 kg aan de kiel.
Vandaag ook vorderingen gemaakt met het inbouwen van de servo voor het roer.
De meest geschikte plaats daarvoor is in het reeds bestaande roerbakje. Dat vergt wat kleine aanpassingen.
Ik heb het nu uitgevoerd met een draadverbinding (foto's volgen) door de achtersteven naar de achterkant van het roer.
We gaan kijken hoe dat functioneert.
Nu begonnen aan de constructie voor de schoten van fok en grootzeil. Ik wil ze apart besturen met twee servo's.
beiden lopen via een blokje. Dat betekent een vrij lange schoot. Ik denk 25 cm nodig te hebben voor de volledige
uitslag. De servo krijgt een trommel.
Daarvoor heb ik in het midden van de boot een constructie gemaakt die het mogelijk maakt de lijn strak te houden.
(foto volgt)