Inpuls inverter

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Marcel vibes, 2 mrt 2016.

  1. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Goedemiddag,

    Ik ben nog in het bezit van een oude graupner varioprop 3621 die ik op een 40mhz ontvanger wil bevestigen.
    Echter na het omzetten van de stekkers zodat deze op de ontvanger past kom ik er achter dat deze niet werkt.
    altans niet werkt ... de motoren blijven op volle toeren draaien :)
    Nu ben ik er achter gekomen dat voor het aansluiten van deze oude regelaar op een moderne ontvanger je een INPULS INVERTER nodig hebt , welke je bevestigt in de kabel tussen ontvanger en regelaar.

    Is er iemand die deze inverter nog heeft liggen ? ik zou hem graag willen overnemen.
    Of kan iemand mij een bouwschema sturen zodat ik deze kan laten maken?

    alvast bedankt voor jullie reacties

    mvg
    Marcel
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Zo'n inverter is simpel te maken. het eenvoudigste en het minste onderdelen is er één maken met een CD 4001 of CD4011. Je hebt dan alleen zo'n Ic en een condensator nodig. Een bijkomend voordeel is dat dit werkt met voedingsspanningen van 3V tot 15V zonder dat er iets aangepast hoeft te worden.
    Zie hieronder het schema voor een impuls inverter. In het Ic zitten 4 "poorten" waarvan je er het beste twee parallel kunt zetten. Met één Ic kan je dus twee pulsen omvormen. Als je maar één inverter nodig hebt moet je de ingangen van de ongebruikte poorten met de 0V of de V+ verbinden. In de tekening zijn ze met de 0V verbonden.

    P.S. Roelof, het linker schema in die post zal nooit werken. De transistor staat verkeerd getekend. Daarbij komt dat het niet uit maakt of je nu een positive naar een negative puls wilt omzetten of omgekeerd. Dat kan je met één en dezelfde schakeling zoals het rechter schema doen.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het linker schema geeft een 2SC307 aan wat gewoon een NPN transistor is, dat schema gaat ook gewoon werken. Waarom 2 verschillende weet ik ook niet....
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    De 2SC307 is een NPN, dat klopt maar er is een PNP getekend met de emitter aan de 0V lijn. Als de schrijver/tekenaar van dat boek een BC307 bedoeld is het wel een PNP transistor.
    Hoe dan ook er klopt geen meter van dat schema, de tekening klopt niet en het typenummer van de transistor klopt niet. En dan schrijft Bernt, "Die Schaltbilder sind aus dem wirklich guten Buch von Günther Miel leider nicht mehr zu bekommen und nur etwas für Old Scool Anhänger [​IMG]".
    Maar als je de rest van dat draadje door leest zie je dat het diverse lezers in 2011 ook al is opgevallen dat die schakeling niet klopt. Ook dat er waarschijnlijk een BC307 wordt bedoeld.
    Er is nog een foto uit een eerdere uitgave van dat boek dat in 1982 is verschenen. Daar staat een BC307 die wel goed is getekend en wel kan werken. Daar zit de emitter aan de + alleen is de + onderaan en de - bovenaan in het schema getekend. Dat wekt enige verwarring maar de schakeling is wel juist.

    Zo zie je maar weer dat een oude fout zelfs jaren later nog doorgegeven kan worden en dan (weer?) problemen kan veroorzaken. Alles wat je op het internet "neer plant" staat daar voor altijd. :eek:
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
  6. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Heren bedankt voor de snelle reactie's al ben ik zelf niet echt thuis met al die elektronische termen. Aan de hand van een schema wou ik zo een inverter laten maken bij onze TD, echter hebben zij hier geenn tijd voor. Is er iemand die deze inverter heeft liggen of is er iemand berijdt deze tegen een gepaste vergoeding te maken?

    Gr marcel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik wil best even zo'n inverter voor je maken.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik had niet beweerd er geen tijd voor te hebben, maar dat dit beter hier op het forum gevraagd kon worden omdat elke elektronica hobbyist zoiets kan knutselen. Als ik het moet maken komt het al gauw op een paar tientjes uit. Nu heb ik geen hekel aan geld verdienen, maar voor het aan elkaar plakken van drie onderdeeltjes en deze in een servosnoertje monteren vind ik dat te gek.


    Ik heb m.b.v. Paint zo goed mogelijk het benodigde schemaatje opgetekend. De weerstandswaarden zijn niet kritisch, zolang deze maar ergens tussen 2k2 en 10k blijven. De transistor moet een npn type zijn, dus daarin is ook voldoende keuze te vinden. Als je meerdere inverters nodig hebt kun je beter een ic gebruiken. Het meest geschikt is daarvoor een CD4049, dat zes inverters bevat.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
  9. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Is de pulsbreedte van de positieve en negatieve puls gelijk bij middenstand van je knuppel?
    Heb altijd gedacht dat die verschillend waren.

    Hans
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nulstanden verschilden in het verleden per merk. Dat had niets te maken met negatieve of positieve puls.

    Per merk waren de nulstanden:

    Robbe 1,3 ms
    Graupner 1,6 ms (negatieve puls)
    Multiplex 1,6 ms
    Microprop 1,7 ms
    Simprop 1,7 ms

    Toen Graupner Grundig als fabrikant verliet en overstapte naar JR werd de nulstand 1,5 ms en gebruikte men ook positieve puls, zoals bijna alle andere merken. Eind 80er jaren schakelde ook Robbe over naar een nulstand van 1,5 ms en daarna volgden ook de andere merken. Tegenwoordig is een nulstand van 1,5 ms de standaard.
     
  11. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Corrien,
    Met de TD heeft geen tijd bedoel ik de TD op mijn werk :) bedankt voor je advies om de vraag ik jou via de telefoon stelde hier op het forum te plaatsen en uiteraard iedereen bedankt voor de reactie's.
     
  12. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo hmeijdam,
    Als je dat zou willen heel graag. Als je aan geeft wat je hier voor wil hebben dan zal ik het bedrag op je rekening storten en mijn adres toe sturen waar het naar toe vezonden kan worden. Of je moet in lelystad wonen dan kom het ophalen :)
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De twee kanaals pulse inverter is klaar en getest.
    Pulse inverter.jpg

    De binnenste aansluitingen zijn de signaal invoer vanaf de RC-ontvanger.
    De buitenste aansluitingen zijn de geïnverteerde signalen voor naar de regelaar(s).

    Op de logic analyzer ziet dat er dan zo uit:
    Channel 0 is de invoer en Channel 1 is de geinverteerde uitvoer
    LA2.jpg

    Ook nog even gemeten in hoeverre de pulslengte van het geïnverteerde signaal afwijkt van het origineel.
    LA1.jpg

    Originele pulslengte 1,4889583 milliseconden
    Geïnverteerde pulslengte 1,4923333 milliseconden
    De beginflank van de puls ijlt 41,7 nanoseconden na
    De eindflank van de puls ijlt 3,4 microseconden na
    De geïnverteerde pulslengte is dus 0,22% langer dan de originele.
    Dat is zo weinig, dat ik denk dat het ook de onnauwkeurigheid van mijn logic analyzer kan zijn.
    Mijn conclusie is dat hij doet wat hij moet doen.
     
    Alpha21 vindt dit leuk.
  14. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er keurig uit zeg en heb je snel voor elkaar.
    Kan niet wachten om hem te testen
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    't Lijkt Overtoom wel ;)!

    De onnauwkeurigheid is uiteraard verwaarloosbaar en die zou je zonder logic analyzer nooit hebben opgemerkt.
     
  16. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    @Hans - Voor een beetje electronicus (lang leve de BC547!) is het een fluitje van een centje maar ik vind het knap hoe je hier prompt de helpende hand bied. LIKE!
     
  17. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    En anders ik wel; ) Hans nogmaals bedankt. Hou je op de hoogte als ik hem binnnen hebt.
     
  18. Marcel vibes

    Marcel vibes

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Hans,
    Vandaag keurig de inverter ontvangen en natuurlijk direct geprobeerd. Ik had niet anders kunnen verwachten dan dat de inverter perfect werkt!! Nogmaals mijn dank hier voor. Ik wil niet emotioneel gaan doen maar ben onder de indruk dat er mensen zijn die zonder de gene te kennen direct de helpende hand willen bieden. Kunnen de meeste mensen een voorbeeld aannemen, waaronder ook ik.
    Gr marcel
     

Deel Deze Pagina