Input ampere laders bepalen

Hallo mannen.

Even de volgende vraag. Ik heb deze lader: Hobbycity Online R/C Hobby Store : GT A-6 Charger/balancer/discharger $69.95 . Die werkt dus met een input voltage van 10-18 volt. Alleen over het amperage wordt niks gezegd.

De lader heeft een maximale output van 50W. Als ik het goed heb is dat 5A(?).
1. Betekend dit dat de minimale input amperes 5A moeten zijn?
2. Heeft zo een lader ook een maximaal amperage? Zat zo te denken van niet omdat je ze ook op een auto-accu aan kan sluiten. Ik heb nl de BMI voeding liggen hier (12v, 10A) waar ik de lader mee wil gaan voeden, ik neem aan dat dat geen probleem is?

Alvast bedankt!

1 Watt = 1 VoltAmpere. De BMI lader levert dus 12 x 10 = 120 Watt.

Het Amperage, dat de lader kan leveren is afhankelijk van de af te geven spanning. Bij 10 Volt kan deze 5 Ampere leveren, bij 20 Volt is dat 2,5 Ampere, enz.

Hoi,
Bij maximale output (50W) is je amperage ongeveer 4,2. Met een 5A kun je maximaal laden, met jouw 10A gaat dat dan helemaal goed, gewoon gebruiken kan niets mee mis gaan.

Thanks mannen.

Ik weet dat watt =volt x amp is. Dus dat de voeding 120 Watt kan leveren. Ik vroeg me alleen af of dat niet teveel was voor de lipolader (overbelasting). Want die krijgt dus als ik een 2250mAh lipo laad rond de 7,75A teveel binnen. Maar dat voert hij dus af of iets dergelijks neem ik aan.

Maar ik ben dan weer gerustgesteld, thanks. Kan ik de BMI gewoon gebruiken.

Kleine vraag nog over connectoren: De lader heeft allleen klemmen. Nu heb ik ook andere klemmen liggen waar 4mm bullets in passen. Als ik de originele klemmen eraf haal, er 4mm bullets op soldeer heeft dit geen nadelig gevolg neem ik aan. Kan ik nl laden met de BMI en mijn autoaccu als ik vliegen ga.

Natuurkunde:

P (watt) = U (spanning/volt) * I (stroom/ampere)

Dus bijvoorbeeld, een 50 Watt lader die 12v als input gebruikt:

50 = 12 * I
I= 50/12 = 4.25A

Verder is een accu niet een bepaalde hoeveelheid ampere ofzo. Het is niet zo dat als je iets aansluit op een 100Ah accu, dat dat apparaat dan 100 ampere voor z'n kiezen krijgt.

Hij krijgt dus niet 'iets binnen'.

Een heel krom voorbeeld.. stel jij hebt 2000kg chips in de kast liggen. Dan heeft jouw kast een capaciteit van 2000kg chips. Dat wil niet zeggen dat als jij de kast opendoet dat je 2000kg chips opeet, je pakt gewoon de hoeveelheid waar je zin in hebt, en doet de kast weer dicht.

Dat is in dit geval hetzelfde.. ook al 'heeft een accu 10A', dat wil niet zeggen dat het aangesloten apparaat ook '10A krijgt'.

Als er op je accu '10Ah' staat, dan betekent dat dat je er een uur lang 10 Ampere uit kunt trekken, niet dat iets wat je er op aansluit '10 ampere' krijgt ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een 50W lader hoeft natuurlijk niet altijd 50 Watt te verbruiken. Dat ligt aan de ingestelde laadstroom in samenhang met de laadspanning. De 4,25 Ampere, die bij 12 Volt ingangsspanning wordt afgenomen, is wat er maximaal uit de BMI voeding zal worden getrokken. Als je echter een 6 Volt accu wil laden, zal de lader maximaal 5 Ampere leveren. Volgens de specs. v/d lader is dit namelijk de maximale laadstroom. Er wordt dan 30 Watt afgenomen, zodat de BMI voeding slechts 2,5 Ampere hoeft te leveren.

V.w.b. de krokodilklemmen: veel laders hebben krokodilklemmen, waarop je ook banaanstekers kunt aansluiten. Mogelijk is dat bij deze lader ook het geval?

Je moet van de hoogst mogelijke stroom uitgaan. Het uitgangs vermogen is dus maximaal 50Watt en dat zou bij 10V inderdaad 5Amp zijn. Dat betekend dat je dus ook minimaal 50Watt in de lader moet stoppen.
Helaas is een lader geen ideaal apparaat dus zal je er altijd meer in moeten stoppen dan je eruit kunt halen. Hoeveel meer moet je erin stoppen? Wel dat hangt af van het rendement van de lader. Helaas is het niet te zeggen hoe groot dat is. Daarom zou ik zeggen tel er de helft bij op zodat je op 7,5Amp uitkomt. Dat is dan de stroom die de voeding of de accu continu moet kunnen leveren.
Meer mag dus jouw 12V / 10A voeding zal prima geschikt zijn.

Ten overvloede:
Je moet niet praten in termen van 'erin stoppen'. Je stopt er niets in, de lader haalt het op, zeg maar..

Thanks mannen.

Maar om 1 ding even op te helderen, ik weet van laden etc af. Ik gebruik nu al zo een 2 jaar lang lipo's en ben bekend met het hele verhaal erachter. Geen newbee dus.

Ik vroeg me gewoon af of een lader ook 'teveel' amperes voor zijn kiezen kan krijgen. Mijn oude lader functioneerde nl op een dag niet meer en ik dacht dat het wellicht aan teveel input-amperes kon liggen, maar dat is dus niet het geval.

En de aansluitingen. Mijn vorige lader had dus een dubbele aansluiting. De draden naar de lader toe hadden 4mm bananenstekkers die ik in mijn BMI kon pluggen en daarbij had ik nog klemmen voor op een accu (waar ik dus ook de bananenpluggen in kon steken).
De nieuwe lader heeft alleen maar klemmen zonder bananenstekkers. Daarom wil ik de aansluiting lossolderen en de bananenstekkers van de vorige lader gebruiken aan hoofdconnector, zodoende kan ik met de BMI en op het veld laden. Dan kwam weer de onzekerheid of zo een soldeeraansluiting wel veilig was. Maar mijn deans soldeer je ook aan een lipo dus dat is hetzelfde principe en zal ook wel veilig zijn. Soms twijfel ik te snel.

Dat was het.

stel jij hebt 2000kg chips in de kast liggen. Dan heeft jouw kast een capaciteit van 2000kg chips. Dat wil niet zeggen dat als jij de kast opendoet dat je 2000kg chips opeet, je pakt gewoon de hoeveelheid waar je zin in hebt, en doet de kast weer dicht.
Kijk, dat voorbeeld spreekt mij nou aan. Mijn probleem is om dan weer de kast te sluiten. Wat ik eigenlijk nodig heb is een lader die erop toeziet dat ik niet meer chips binnenkrijg dan goed voor me is. :D

Back