Inregelen zender/ gyro.

Dag allemaal. Ik ben zover, dat ik mijn zender, een Futaba T7c moet inregelen. Die moet een Variobrandstofheli gaan aansturen. Aan de Vario zit een Futaba gy 502 gyro inrichting. Ik heb moeite met het kiezen van de goede instellingen, met name in rate mode. Ik ben enigszins vetrouwd met een 450 e heli en vlieg nooit in hh. Bij het bedienen van de schakelaar op de zender van avc naar n, gaat de aanduiding van a naar n. In de gyro is cmt gekozen. Als de stick in nul staat in a mode, gaat op de display van de 502 de letter a over in een blokje, wat ik nief kan veklaren.
 
Sorry Rob, ik ben pas midden Oktober weer thuis....
En wegens onbekendheid met de GY502 kan ik je vanaf hier niet helpen.
Maar mijn eerste gedachte is dat je gefopt wordt doordat je vermoedelijk ook een Revo mixer actief hebt, en mogelijk de gyro hier niet zo lekker mee overweg kan in avc mode.
Ben niet zeker, maar volgens mij moet je die Revo mixer kunnen koppelen aan de avc/n schakelaar zodat hij actief is in rate, en niet actief in avc?

Ik weet het simpelweg niet zeker zonder de manuals....
 
Dat is heel goed mogelijk, Bert. Door de veelheid van mogelijkheden, wordt het voor mij wat ondoorzichtig. In de display zijn drie mogelijkheden; N, Avcs en Ctm De laatste geeft de mogelijkheid, beide modulaties naast elkaar toe te passen. Ik vlieg met de 450 E ook in N met een beetje revo, dus die heb ik wel mee gekopiëerd. Ik zal proberen de manual te uploaden. Hierin staan ook een paar voorbeelden van wat oudere types transmitters. Ik heb wel geduld tot half oktober, maar onwetendheid prikkelt de nieuwsgierigheid. Intussen blijkt uploaden uit de downloadmap niet te lukken.
 
Normaal gewoon effe manual en de naam van de gyro in google intikken en dan staat er een pdf bestand tussen de zoekresultaten :)
 
Normaal gewoon effe manual en de naam van de gyro in google intikken en dan staat er een pdf bestand tussen de zoekresultaten :)
Dank je wel. Ik heb de manual op de tablet staan, maar zie niet, hoe ik die als bijlage kan bijvoegen. In de mogelijkheden staat mijn download map niet als optie. Oeps. Bjj dit probeersel staat nu wel de map downloads! Ik ga het proberen.
 
Sorry Rob, ik ben pas midden Oktober weer thuis....
En wegens onbekendheid met de GY502 kan ik je vanaf hier niet helpen.
Maar mijn eerste gedachte is dat je gefopt wordt doordat je vermoedelijk ook een Revo mixer actief hebt, en mogelijk de gyro hier niet zo lekker mee overweg kan in avc mode.
Ben niet zeker, maar volgens mij moet je die Revo mixer kunnen koppelen aan de avc/n schakelaar zodat hij actief is in rate, en niet actief in avc?
Nog een keer de manual proberen te uploaden.

Ik weet het simpelweg niet zeker zonder de manuals....
 

Bijlagen

Robert, kijk eens op bladzijde 36, paragraaf 9....

Daar staat volgens mij beschreven wat jij ziet.... iets met trim... maar volgens mij gebeurt precies hetzelfde als je revo geactiveerd hebt tijdens de set-up, want dan gaat ook het middelpunt van je rudderkanaal verschuiven.

Begrijpen doe ik het nog niet helemaal overigens, maar als ik het een klein beetje begrepen heb, dan heb jij CMT gekozen, waarbij je zowel in HH als in Normal kunt vliegen. Je kunt (als ik alles goed begrijp) de gyro ook zodanig instellen (aan de kant van de gyro) dat je alleen Normal mode hebt, en dan zou het probleem ook over moeten zijn (dan is het alleen een erg dure gyro voor wat je er mee doet...).

Voor meer gedetailleerde uitleg moet ik toch echt dat ding in real life zien, anders is het voor mij ook gokken...

Groet, Bert
 
Ja, daar zie ik ook het nodige, maar is me, zoals jij ook al al stelt, toch niet duidelijk genoeg. Het is inderdaad een knappe gyro, maar het zat er bij. Als ik de gy 502 in N mode zet, zou ik de rest in de zender moeten kunnen doen. Ik wacht maar even op een second opinion.
 
Zoals ik het lees uit de manual, yup.... in de gyro op N zetten, en gewoon instellen met Revo en alles zou goed moeten zijn.
Nogmaals, zonder het spul in handen te hebben is het voor mij heel moeilijk om dat met 100% zekerheid te zeggen over een gyro waar ik nul ervaring mee heb.

Wat je voor nu kunt proberen, is even de Revo op te zoeken in je zender, en te inhibiten, en dan kijken of het weg is. Zo ja, dan zit daar je probleem.
Vervolgens kun je kijken of die inhibit functie van Revo, in de zender te koppelen is aan de rate/HH schakelaar.
Zo nee, gyro in N instellen. Zo ja: inhibit functie koppelen aan de HH stand. Zou je probleem ook weg moeten zijn.

Dat is zo even vanuit de losse pols met boerenlogica geredeneerd.....
 
De revo zou ik uitschakelen, want die heb je niet nodig als je een starre aandrijving hebt naar de staart.
Sterker, die gaat tegenwerken ook in normal.
 
Sterker, die gaat tegenwerken ook in normal.

Dat moet je me eens uitleggen, want dat heb ik in 30 jaar helivliegen nog nooit meegemaakt, met geen enkele heli
Het is daarnaast meet-en-regel technisch op geen enkele manier aan te tonen dat dit zelfs maar KAN gebeuren....

Alleen met autorotatie met meedraaiende hekrotor kan ik mij daar iets bij voorstellen, maar al vanaf de FC-18 (als ik me niet vergis) wordt in AR de Revo curve automatisch uitgeschakeld....
 
Ee n technische verklaring heb ik er niet voor, maar ik heb altijd (zelfs wedstrijden) in rate modus gevlogen en de staart geeft geen krimp bij een pitch beweging. Wellicht als je wat flex hebt op de sraartaadrijving dat revo iets kan toevoegen.
 
Het zal misschien verschillen per vliegstijl en setup.
Met fbl systemen is iets vergelijkbaars wel terug en werkt dan ook met avcs/heading-hold (onderstaande voor een spartan vortex maar bv beastx en msh brain / ikon hebben het vergelijkbare pitch precomp):
Cyclic to Tail Mix - This parameter mixes a percentage of the cyclic pitch to tail rotor pitch, thus pre-compensating for any additional torque as a result of rapid cyclic inputs.
Collective to Tail Mix - This parameter mixes a percentage of the collective pitch to tail rotor pitch, thus pre-compensating for any additional torque as a result of rapid collective inputs.
 
Ee n technische verklaring heb ik er niet voor, maar ik heb altijd (zelfs wedstrijden) in rate modus gevlogen en de staart geeft geen krimp bij een pitch beweging. Wellicht als je wat flex hebt op de sraartaadrijving dat revo iets kan toevoegen.

Vreemd.... Ik heb ALTIJD Revo gebruikt, en nog nooit een heli gezien die het niet nodig had.... vanaf de oude Graupner/HB Bell Trainer (die had het mechanisch) via de 450 klasse tot aan de 800 size BO 105 (en die heeft toch écht geen flex op zowel aandrijving als aansturing), ze hebben het allemaal nodig.

Al moet ik zeggen: vanaf zo'n beetje de GY401 was het ook héél goed met de hand uit te sturen, en moest je echt een langere stoot pitch geven voor de heli weg ging draaien, maar wegdraaien bij pitch veranderingen doen ze allemaal....

Het is zelfs zo, dat een goed ingestelde Revo het leven van een gyro zodanig licht maakt, dat ik ooit wel eens een heli de lucht in getrokken heb zonder dat de gyro aan stond, en ik kwam daar pas na een kleine minuut hooveren achter toen ik de eerste keer de staart weg draaide. Zonder Revo hoef je dat niet te verwachten want de staart is dan all over the place....
 
Laatst bewerkt:
Nou, in deze discussie meng ik me niet. Bert, vandaag op het veld weer een proefstart gemaakt. Ofschoon ik te horen heb gehad bij de aanschaf, dat de heli goedwerkend is weggezet, heb ik niets aan de instelling van de naalden gedaan. Nu blijkt de heli bij het verhogen van de pitch in te kakken, en later zelfs bij/ rond stationair niet regelmatig te lopen. Johnny heeft meegedacht. Zou het met de aanvoer van brandstof te maken kunnen hebben? B.v. een vervuiling in de carb? ( cylindercarb op Webra motor, 2% nitro( club brandstof).
 
Ja hoor, dat kan heel goed.... Vrijwel alle tweedehands verkochte heli's zijn namelijk "goed werkend weggezet" als je begrijpt wat ik bedoel, en minstens de helft er van is ook daadwerkelijk goedwerkend weggezet.... ;) Maar ook dat zegt niet alles, want als het maar lang genoeg geleden is dat hij voor het laatst gedraaid heeft, kan dat ook behoorlijk invloed hebben.

Maar het kan heel goed, beetje afhankelijk van op welke brandstof hij gedraaid heeft kan er heel goed ingedroogde prut in de sproeiers zitten.
Maakt ook uit, of het ding hoogzomer weggezet is en je hem bijvoorbeeld hartje winter test of andersom, sterker nog, er kan heel goed niks aan de hand zijn, maar gewoon brandstof met een ander merk olie er in (viscositeit van de brandstof anders). Of een ander percentage Nitro, dan moet hij zelfs met gelijke olie behoorlijk anders afgesteld worden. Kan ook zijn dat de plug sterk verouderd is, of een verkeerde plug.... Kan zelfs zijn dat het aan de tank of eventueel het brandstoffilter ligt (zijn de slangen in de tank nog goed?), Mogelijkheden te over dus, geen paniek!

Wat ik meestal doe, is een grote injectiespuit nemen (hoe groter hoe beter, minimaal 20 ml), het gas vol open zetten.
1 à 2 ml brandstof in de spuit, spuit met een kort stukje slang op de brandstofnippel van de carb aansluiten. En dan hééél zachtjes met die spuit eerst die brandstof door de sproeiers spoelen (maakt eventueel ingedroogde Rommel weer zacht) en daarna zo hard je kunt die zuiger weer terughalen, zodat je met een sterk vacuum het vuil uit de carb trekt. Eventueel een paar keer herhalen. Dan weet je vrijwel zeker dat de carb schoon is.

Helpt dat niet, dan EERST de sproeier helemaal indraaien terwijl je de klikjes telt!!!!! Dan heb je tenminste een vast uitgangspunt. Beginnen met 5 tot 10 klikjes verder open dan je als uitgangspunt had, levert op, dat wat er ook aan de hand is, je in elk geval zeker bent van een vette instelling. Van daar uit werder werken..

Overigens: je hebt twee soorten "inkakken" bij gasgeven: pruttelend en sputterend, of met een "glad" geluid. Het eerste duid op teveel brandstof, het tweede op te weinig. Hou je motor bij voorkeur ruim aan de vette kant, zeker als je sporen van wonderolie op de motor ziet....

Groet, Bert
 
Ik heb wat om mee te beginnen. De motor heeft al een halve tank stationair en tot half gas gedraaid. Hij kakt gladjes in; Johnny dacht aanvankelijk aan een foute throttle curve. De motor liep voorheen op 20% nitro, geen castor oil. Op het laatst maakte de motor het geluid, zoals vlak voordat de tank leeg gedraaid wordt. Onregelmatig behoorlijk optoeren (een heel mager mengsel, toch?) Ik moet wel de leiding en klong in de tank controleren.
 
Oh? liep hij bij de vorige eigenaar met 20% Nitro???? Ben je daar heel zeker van? Niet gebruikelijk voor een Webra....

Want "gladjes" inkakken duid op te arm staan, en juist dat had ik niet verwacht als je nu met 2% draait. Meestal moet je met 20% Nitro de sproeiers flink verder open zetten, waarna hij met 2% dus fors rijk zou staan.
Kun je nog nagaan welke brandstof (merk) er gebruikt is?

Als hij met zoveel Nitro gedraaid heeft, heb je gecontroleerd of er wellicht extra shims onder de kop liggen? Wat voor gloeiplug zit er in?

Hoe dan ook, eerst maar eens die carb doorspoelen, en dan toch maar de hoofdnaald een halve slag, en de stationair naald een kwart slag rijker zetten, gewoon om een veilig uitgangspunt te hebben.
 
Ik weet niet of er extra shims onder de kop zitten. De sproeier is die welke Johnny gebruikt in zijn Fox met bougie. Op het veld vorige week was de mijne doorgepiept en deze was voor handen. De heli rookt niet er, maar ik vind dat ie erg veel vette bagger uit de uitlaat afgeeft. Ik krijg de vorige eigenaar niet meer te spreken, dus het waarheidsgehalte van die 20% kan ik niet veriëren. Ik ga eerst maar eens schoonmaken en dan voorzichtig iets aan de sproeiers doen. Ik kan geen tekening of beschrijving van deze carb vinden, dus welke sproeier is wat? Links zit de lange uitstekende verstelling en rechts in de cylinder van de luchttoevoer zit ook een verstelling. Het zijn er toch niet meer?
 
soms wel, soms niet.

Die grote uitstekende is de hoofdnaald, die verstel je eigenlijk bijna iedere dag.
net hoe weer, temperatuur etc alles beinvloed.

is niet moeilijk, ontwikkel je vanzelf gevoel voor. en je krijgt er vrij vlot handigheid in.
meestal is "ff" meekijken met een gevorderd persoon zeer aan te raden, die kan je laten horen/zien wat rijk is, en wat arm.

die kleine is de mengselschroef.
die beinvloed het totale mengsel (ligt een beetje aan de carb).
Of deze goed staat, is het beste te zien aan de stationairloop van een motor.
eerst de motor even optoeren na de start (opgehoopte brandstof in het carter), daarna stationair laten draaien voor een tijdje.
dan optoeren.. stort het toerental in elkaar tijdens het maken van pruttelende en smorende geluiden?
dan heeft de motor tijdens stationair teveel brandstof gehad, en heeft hij het teveel in het carter verzameld.
tijdens optoeren moet dat er weer uit, en krijgt de motor alles opeens te verwerken.

tweede test voor de mengselschroef..
weer optoeren, tijdje draaien, stationair toerental.
aanvoerleiding bij de carb dichtknijpen. Toerental zou ong 5 sec niet mogen veranderen.
veranderd het toerental binnen de 5 sec, staat de mengselschroef te arm. kun je dit 10 sec volhouden, staat hij te rijk.
komt niet exact op de seconde.. maar het moet in de buurt zitten.


throttle curve: deze heeft helemaal niets te maken met hoe een motor loopt.
wel hoeveel gas er gegeven wordt, maar dat is een ander verhaal.
Stort een motor in vanwege te arm, heeft dat te maken met de instelling van de carb op dat punt in de gascurve.
niet met de curve zelf..

zet deze curve trouwens niet al te laag, sommige heli's hebben een koelingssysteem wat wel een beetje toeren nodig heeft.
kijk wat het aangeraden toerental is, ga daar je curve op afstemmen.
dus netjes met een toerenteller en zo..



Bij de weg.
Vette bagger hoort uit de uitlaat te komen. dit hoopt ook enigszins op in de pijp.. dus al staat hij extreem arm, zal er altijd nog wel wat van die rommel naar buiten komen.
Dat weinige roken is een teken dat hij arm kan staan.
Maar soms heb je ook brandstoffen die weinig roken.. al heb ik tot nu toe bij heli's altijd wel een dikke pluim gezien.

een doorpiepende gloeiplug is trouwens ook een teken voor arm lopen. of rommel in de motor.
hoe ziet de plug er van binnen uit?
is dat draadje wit, zijn de spiraaltjes in dat ding nog netjes rond en gelijk?
vaak als de plug te heet wordt, vervormen die spiralen, is het geen mooie "veer" meer om te zien. Dat beinvloed de werking gigantisch. Hou maar s een oude en een nieuwe naast elkaar...
 
Back
Top