Ja hoor, dat kan heel goed.... Vrijwel alle tweedehands verkochte heli's zijn namelijk "goed werkend weggezet" als je begrijpt wat ik bedoel, en minstens de helft er van is ook daadwerkelijk goedwerkend weggezet....

Maar ook dat zegt niet alles, want als het maar lang genoeg geleden is dat hij voor het laatst gedraaid heeft, kan dat ook behoorlijk invloed hebben.
Maar het kan heel goed, beetje afhankelijk van op welke brandstof hij gedraaid heeft kan er heel goed ingedroogde prut in de sproeiers zitten.
Maakt ook uit, of het ding hoogzomer weggezet is en je hem bijvoorbeeld hartje winter test of andersom, sterker nog, er kan heel goed niks aan de hand zijn, maar gewoon brandstof met een ander merk olie er in (viscositeit van de brandstof anders). Of een ander percentage Nitro, dan moet hij zelfs met gelijke olie behoorlijk anders afgesteld worden. Kan ook zijn dat de plug sterk verouderd is, of een verkeerde plug.... Kan zelfs zijn dat het aan de tank of eventueel het brandstoffilter ligt (zijn de slangen in de tank nog goed?), Mogelijkheden te over dus, geen paniek!
Wat ik meestal doe, is een grote injectiespuit nemen (hoe groter hoe beter, minimaal 20 ml), het gas vol open zetten.
1 à 2 ml brandstof in de spuit, spuit met een kort stukje slang op de brandstofnippel van de carb aansluiten. En dan hééél zachtjes met die spuit eerst die brandstof door de sproeiers spoelen (maakt eventueel ingedroogde Rommel weer zacht) en daarna zo hard je kunt die zuiger weer terughalen, zodat je met een sterk vacuum het vuil uit de carb trekt. Eventueel een paar keer herhalen. Dan weet je vrijwel zeker dat de carb schoon is.
Helpt dat niet, dan EERST de sproeier helemaal indraaien
terwijl je de klikjes telt!!!!! Dan heb je tenminste een vast uitgangspunt. Beginnen met 5 tot 10 klikjes verder open dan je als uitgangspunt had, levert op, dat wat er ook aan de hand is, je in elk geval zeker bent van een vette instelling. Van daar uit werder werken..
Overigens: je hebt twee soorten "inkakken" bij gasgeven: pruttelend en sputterend, of met een "glad" geluid. Het eerste duid op teveel brandstof, het tweede op te weinig. Hou je motor bij voorkeur ruim aan de vette kant, zeker als je sporen van wonderolie op de motor ziet....
Groet, Bert