Inregelen zender/ gyro.

Hierbij de belevenissen van vandaag. Zoals aanbevolen de hoofdnaald 4 slagen( halve omwentelingen, dus) open en de stationair ook. Ik stel me zo voor, dat de hoeveelheid brandstof, die door de stationair sproeier KAN worden gregeld, bepaald wordt door de hoeveelheid die langs de hoofdnaald toegestaan wordt. De motor droog gestart, daarna even de plug er in en daarna gloeiplug erop, starten en,,,lopen!! Naar mijn gevoel te vet en dus terugregelen met de hoofdsproeier. Ging niet lekker. Weer droogstarten en toch weer lopen. Bij een poging om op te toeren, smoort de motor. Op een gegevven moment bleef ze niet lopen zonder stroom op de gloeiplug. Ik heb het gevoel, dat ik wat moet doen met de stationairsproeier, maar dat wordt door jou anders beredeneerd, denk ik. Ik ziem dat er voor dit proberen (te) veel brandstof door gaat. Maar als ik de hoofdnaald indraai, loop op een bepaald de motor helemaal niet meer. Ik kan haar niet schraal krijgen. Uiteindelijk de carb eruit gehaald en helemaal gecontroleerd op vuil. Wel een vette bende om de carb, verm via de luchtinlaat. Het verschil met de Rossi carb is, dat de stationaire sproeier bij de Webra er uit gedraaid kan worden, zonder de borgmoer van de hevel te verwijderen. Op weg naar een nieuwe poging,mogelijk met nieuwe adviezen.
 
Nee.... even goed lezen wat ik schreef.... bij stationair loopgedrag NIET aan de hoofdsproeier komen!Bij stationaire loop verbruikt de motor (per tijdseenheid) maar weinig brandstof, dus knijp je de hoofdnaald nu, dan KAN de motor bij volgas niet voldoende brandstof binnenkrijgen...
Het zijn immer twee smoringen achter elkaar, waarvan de tweede "gekoppeld" is met de gasschuif?
De brandstof komt éérst de hoofdsproeier tegen, daarna de midden/stationair naald. Als het gas dicht staat, is die tweede smoring zwaar geknepen, en heeft de hoofdnaald (theoretisch) geen enkele invloed.
Ergens in de buurt van half tot 3/4 gas is de midden/stationair naald volledig geopend en heeft (theoretisch) alleen de hoofdnaald invloed.
Dat is de theorie, in de praktijk beïnvloeden de twee afstellingen elkaar altijd een beetje: het zijn en blijven twee "weerstanden in serie"

Dus weer even terug naar waar je begonnen bent, hoofdsproeier 4 slagen (2 omwentelingen) open, en die stationair naald ook terug naar je beginstand.
Starten, en eerst het stationair afstellen met de stationair/midden naald. Aan de vette kant houden, NIET op zoek gaan naar het mooiste, hoogste of regelmatigste loopgedrag, dat komt later wel. Zolang je hem, op wat voor manier dan ook, lopend kunt houden met het gas, is dat vooreerst goed genoeg.
Optoeren, en dan zal hij vermoedelijk baggervet lopen, moet je ook even negeren. Proberen naar vol gas te komen. Vermoedelijk is ook vol gas behoorlijk vet.
Nu draai je eerst beetje bij beetje de hoofdsproeier in tot hij richting vol gas krachtig begint te lopen (vermoedelijk heb je hier Johnny even bij nodig want de heli moet hiervoor vliegen, en je ontkomt er niet aan dat je regelmatig een flink eind moet klimmen).
Als de hoofdsproeier in de buurt begint te komen, is het tijd om naar de midden/stationair naald te kijken. Hierbij moet je NIET naar het stationair lopen kijken, maar naar wat hij doet in hoover.
Hier komt ook de gascurve een beetje om de hoek kijken. Stel in idle-1 een curve in van (om te beginnen) 35-40-50-70-100. Da's vast niet perfect maar wel een heel goede basis om mee te beginnen.
Nu draai je voorzichtig de stationair/midden naald richting armer, tot hij bij hoover mooi regelmatig loopt. Net als met de hoofdnaald: benader de instelling vanaf vet, in kleine stapjes, en ga niet op zoek naar het "optimale" maar gewoon afmageren "tot het goed is". Het toerental pas je aan met de gascurve, het loopgedrag (zeg maar: "het geluid") met de stationair/midden naald.
Heb je dat voor elkaar, controleer je nog een keer wat hij doet bij volgas.
De stationaire loop is gewoon wat het is, NIET proberen bij te regelen met de sproeiers: Je afstelling dient om te vliegen, niet om stationair op de grond te staan ten slotte.

Een en ander kan best een beetje tijdrovend zijn, en vaak moet je wat "heen en weer" (na afstellen hoofdnaald, de middensproeier controleren of andersom) en ook kan het goed zijn dat wijzigingen aan de gascurve ook weer een kleine aanpassing van de sproeiers vereisen. Waarom? Omdat met een aanpassing aan de gascurve, de verhouding tussen gas-opening en motorbelasting (pitch) anders komt, en DUS de de verhouding tussen gasklepopening en toerental anders komt te liggen. DUS trekt de motor voor een gegeven gasklepopening "X" een andere hoeveelheid lucht, en daar hoort logischerwijze óók een andere hoeveelheid brandstof bij.

Best wel pittig allemaal, he?

Overigens: van die Webra weet ik niet exact hoe de carb in elkaar steekt, maar bij die Rossi moet je NIET de borgmoer van het gasheveltje loshalen, dan komt nog steeds die sproerenaald er niet uit. Die moet naar binnen geschroefd worden, en daarvoor moet je even de hele gasklep uit de carb halen. Of ik moet me al heel erg vergissen....
 
Inderdaad een heel verhaal en ik heb inderdaad niet goed gelezen. Dat ga ik dus overnieuw doen. Voor wat betreft de Rossi carb. Nu heb ik even de kans je geheugen op te frissen. In de cilinder wordt een hol boutje geschroefd met groffe draad. Onder het zeskant zit een borst, waarmee de hevel wordt vastgetrokken ten de kop van de cilinder. In die holle bout zit fijne schroedraad, waarin de stationaire sproeier geschroefd zit. Deze sproeier heeft een kraag, waardoor deze naald eerst in die bout vanaf de "binnenkant" er in wordt gedraaid tot zover het gaat en dan die bout in de cilinder draaien en vastzetten. For the record. De Webra heeft een alu hevel die met een borgboutje op een stift op de cilinder vast zit. Die naald heeft geen borst en kan er helemaal uitgedraaid worden. Ik ga jouw uitleg printen en er naast houden. En hoe zo, te oud om wat te leren.Tot zover alwéér dank, dank en tot later.
 
Dat kan goed, ik heb alleen die zeskant los gehad om het gashevel te verstellen t.o.v. de gasklep, nooit zo ver gegaan dat die hele bout er uit kwam. Meende dat die ingeperst was, niet geschroefd, maar kan goed, heb ik nooit geprobeerd....
 
soms wel, soms niet.

Die grote uitstekende is de hoofdnaald, die verstel je eigenlijk bijna iedere dag.
net hoe weer, temperatuur etc alles beinvloed.

is niet moeilijk, ontwikkel je vanzelf gevoel voor. en je krijgt er vrij vlot handigheid in.
meestal is "ff" meekijken met een gevorderd persoon zeer aan te raden, die kan je laten horen/zien wat rijk is, en wat arm.

die kleine is de mengselschroef.
die beinvloed het totale mengsel (ligt een beetje aan de carb).
Of deze goed staat, is het beste te zien aan de stationairloop van een motor.
eerst de motor even optoeren na de start (opgehoopte brandstof in het carter), daarna stationair laten draaien voor een tijdje.
dan optoeren.. stort het toerental in elkaar tijdens het maken van pruttelende en smorende geluiden?
dan heeft de motor tijdens stationair teveel brandstof gehad, en heeft hij het teveel in het carter verzameld.
tijdens optoeren moet dat er weer uit, en krijgt de motor alles opeens te verwerken.

tweede test voor de mengselschroef..
weer optoeren, tijdje draaien, stationair toerental.
aanvoerleiding bij de carb dichtknijpen. Toerental zou ong 5 sec niet mogen veranderen.
veranderd het toerental binnen de 5 sec, staat de mengselschroef te arm. kun je dit 10 sec volhouden, staat hij te rijk.
komt niet exact op de seconde.. maar het moet in de buurt zitten.


throttle curve: deze heeft helemaal niets te maken met hoe een motor loopt.
wel hoeveel gas er gegeven wordt, maar dat is een ander verhaal.
Stort een motor in vanwege te arm, heeft dat te maken met de instelling van de carb op dat punt in de gascurve.
niet met de curve zelf..

zet deze curve trouwens niet al te laag, sommige heli's hebben een koelingssysteem wat wel een beetje toeren nodig heeft.
kijk wat het aangeraden toerental is, ga daar je curve op afstemmen.
dus netjes met een toerenteller en zo..



Bij de weg.
Vette bagger hoort uit de uitlaat te komen. dit hoopt ook enigszins op in de pijp.. dus al staat hij extreem arm, zal er altijd nog wel wat van die rommel naar buiten komen.
Dat weinige roken is een teken dat hij arm kan staan.
Maar soms heb je ook brandstoffen die weinig roken.. al heb ik tot nu toe bij heli's altijd wel een dikke pluim gezien.

een doorpiepende gloeiplug is trouwens ook een teken voor arm lopen. of rommel in de motor.
hoe ziet de plug er van binnen uit?
is dat draadje wit, zijn de spiraaltjes in dat ding nog netjes rond en gelijk?
vaak als de plug te heet wordt, vervormen die spiralen, is het geen mooie "veer" meer om te zien. Dat beinvloed de werking gigantisch. Hou maar s een oude en een nieuwe naast elkaar...
Dag Student.
Omdat je ook de nodige info hebt gegeven, bij deze een berichtje. De heli heeft intussen gevlofen! Het probleem bleek uiteindelijk gevonden te zijn in de dichting van de hoofdnaald. Eerst uit nijd de Webra vervangen voor een Rossi. Bleek precies hetzelfde te doen! Nu bleek van beide carburators de kleine O ring verdroogd te zijn en een luchtlek te veroorzaken. Daar was niet tegen te regelen. Een tijdelijke dichting gemaakt over de naaldbuis en naaldhals van brandstofslang.
Nu was het inregelen te doen en,,,, hangen! Mooi succes, samen met Brutus. Heb intussen nieuwe ringen besteld en ga dan de boel echt in orde maken.
 
Ontzettend irritant he? als zó'n klein rot-detail je zo lang kan blijven foppen....

Helaas gaat het weekend gewoon weer ongeloofelijk K-weer worden....
 
die kleine dingetjes zijn het irritantst...

zo heb ik een keer maanden gezocht (en bijna ieder weekend gesleuteld) naar een rare piep in de heli.
bleek na vele lagerwissels en andere aanpassingen een iets losgelaten sticker op een rotorblad te zijn.

soms kun je er echt lang mee zoet zijn...
 
Back
Top