soms wel, soms niet.
Die grote uitstekende is de hoofdnaald, die verstel je eigenlijk bijna iedere dag.
net hoe weer, temperatuur etc alles beinvloed.
is niet moeilijk, ontwikkel je vanzelf gevoel voor. en je krijgt er vrij vlot handigheid in.
meestal is "ff" meekijken met een gevorderd persoon zeer aan te raden, die kan je laten horen/zien wat rijk is, en wat arm.
die kleine is de mengselschroef.
die beinvloed het totale mengsel (ligt een beetje aan de carb).
Of deze goed staat, is het beste te zien aan de stationairloop van een motor.
eerst de motor even optoeren na de start (opgehoopte brandstof in het carter), daarna stationair laten draaien voor een tijdje.
dan optoeren.. stort het toerental in elkaar tijdens het maken van pruttelende en smorende geluiden?
dan heeft de motor tijdens stationair teveel brandstof gehad, en heeft hij het teveel in het carter verzameld.
tijdens optoeren moet dat er weer uit, en krijgt de motor alles opeens te verwerken.
tweede test voor de mengselschroef..
weer optoeren, tijdje draaien, stationair toerental.
aanvoerleiding bij de carb dichtknijpen. Toerental zou ong 5 sec niet mogen veranderen.
veranderd het toerental binnen de 5 sec, staat de mengselschroef te arm. kun je dit 10 sec volhouden, staat hij te rijk.
komt niet exact op de seconde.. maar het moet in de buurt zitten.
throttle curve: deze heeft helemaal niets te maken met hoe een motor loopt.
wel hoeveel gas er gegeven wordt, maar dat is een ander verhaal.
Stort een motor in vanwege te arm, heeft dat te maken met de instelling van de carb op dat punt in de gascurve.
niet met de curve zelf..
zet deze curve trouwens niet al te laag, sommige heli's hebben een koelingssysteem wat wel een beetje toeren nodig heeft.
kijk wat het aangeraden toerental is, ga daar je curve op afstemmen.
dus netjes met een toerenteller en zo..
Bij de weg.
Vette bagger hoort uit de uitlaat te komen. dit hoopt ook enigszins op in de pijp.. dus al staat hij extreem arm, zal er altijd nog wel wat van die rommel naar buiten komen.
Dat weinige roken is een teken dat hij arm kan staan.
Maar soms heb je ook brandstoffen die weinig roken.. al heb ik tot nu toe bij heli's altijd wel een dikke pluim gezien.
een doorpiepende gloeiplug is trouwens ook een teken voor arm lopen. of rommel in de motor.
hoe ziet de plug er van binnen uit?
is dat draadje wit, zijn de spiraaltjes in dat ding nog netjes rond en gelijk?
vaak als de plug te heet wordt, vervormen die spiralen, is het geen mooie "veer" meer om te zien. Dat beinvloed de werking gigantisch. Hou maar s een oude en een nieuwe naast elkaar...