Inrichten en afstellen van RC ondersteunde Powermodellen

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 23 feb 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Ik realiseer me plotsklaps dat we al met een man of 8 zijn die wat doen/gaan doen met powermodellen

    Derhalve...nu dit topic voor het inrichten en afstellen van dat soort kisten. Naast het algemene verhaal kunnen we dan voor zover er hulp nodig is per kist bekijken wat je er aan RC in wilt doen..en hoe dat dan bv zou kunnen en welke trim en afstellingen er dan bij past.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    We zullen eens een begin maken met waar we het hier met een powerkist over hebben...

    Hoewel...je bent natuurlijk helemaal vrij om hem te vliegen zoals jij dat wilt...recreatief dan wel te verstaan...Of je er nu een E motor in stopt of een Enya met drossel of een diesel...of je hem in 20 seconden op hoogte brengt of met "half " gas meerdere minuten de motor laat lopen...dat staat je allemaal vrij.


    Maar als wedstrijdmodel zijn er wel wat spelregels...echter ook daar kan het meerdere kanten op.

    Wat we gaan bekijken is:
    1. Klasse indelingen
    2. De Zulpich en NL doelstelling
    3. Geschikte motoren
    4. Basic modellen tot 1961
    5. Extended modellen van 1961 tot de mid/eind sixties
    6. Advanced modellen van de seventies
    7. Autonoom/manueel schakelaar en stopwatch
    8 a. Instellen basic model
    8 b. Instellen extended model
    8 c. Instellen advanced model.



    1. Klasse indelingen

    Eerst maar eens kijken wat er toen- en nu aan wedstrijdklassen is voor powermodellen:

    - De AMA klassen
    - De FAI klasse
    - De SAM Eurochamps klassen


    De AMA ( American Modelaircraft Association) heeft grofweg de zaak ingedeeld in 4 klassen naar motorinhoud en gaat tot bakken met een 10 cc motor

    De FAI ( Federation Aeronautic Inernational) de hedendaagse vorm waar ook de Europese- en de Wereldkampioenschap wedstrijden in zitten heeft de motor begrenst op maximaal 2,5 cc

    De SAM Eurochamps (Society of Antic Modellers) heeft binnen Europa 2 Nostalgia klassen...een tot 2,5 cc klasse en een tot 10 cc klasse.

    Daarnaast zijn bij de diverse klassen verdere specificaties zoals of een minimum vleugelbelasting of een oppervlak eis per cc motorinhoud of een minimum gewicht per cc motorinhoud of een combinatie er van.




    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg



    In de volgende aflevering gaan we naar de "Zulpich & NL" doelstelling kijken.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    2. De Zulpich en NL doelstelling


    We gaan met een delegatie naar de VV wedstrijd bij Zulpich ( noordflank van de Eifel) om daar mee te doen aan de Eifelpokal met vintage modellen. Op de 1e wedstrijddag zijn de Wakefields en Powerkisten aan de beurt en daar willen we naast vliegen met wat andere (power) kisten ook onze Skylon's laten schitteren.

    Aangezien het daar een VV aangelegenheid is zullen we onze powerkisten ook autonoom laten vliegen...ok..we hebben, indien er RC in zit, de zaak aan staan en kunnen wanneer dat moet gaan sturen. Dat sturen heeft wel consequenties want de tijdwaarneming stopt indien je gaat sturen voordat je de vereiste maximale vliegtijd haalt...de zgn Max.

    Wat wel mag is de motor stoppen met RC...En wel om de volgende reden..Powerkisten zijn tijdens de motorloop geen dobberende vlinders...en de hedendaagse supersnelle powerkisten moeten zelfs verplicht een RC motorstop hebben. Dus om je kist bij een afzwaaier wat onder controle te kunnen houden mag je de motor RC stoppen.

    Dus in Zulpich laten we de kisten hun eigen gang gaan....en of je gaat proberen zodra de Max daar is de kist wat terug te halen of hem in het achterveld laat landen..dat bepaal je zelf. Wat je wel beslist aan boord moet hebben is een DT functie...een opklapbaar stabilo. Pak je een fikse bel en er is ook wat wind..dan ben je zonder DT reddeloos verloren..de kist vliegt je absoluut weg.


    Ook in Nederland gaan we "wedstijd" vliegen met powerkisten..natuurlijk..het blijft allemaal fun en daarom kan er hier wat meer. We hebben 2 wedstijdvormen voor powerkisten:
    - vliegen op je eigen locatie en je resultaten invullen in het topic "Het Scorebord"
    - bij voldoende deelnemers een paar wedstrijdvluchten op de DOW.

    Anders dan in Zulpich mag je nu continu sturen..hoeft niet...mag...MAAR..dat sturen beperkt zich tot het richtingroer..dus we vliegen de powerkisten Single Channel. Wat je recreatief doet..al maak je er rolroeren op..maar een wedstrijd powerkist is rudder only..dus geen verdere stuurfuncties! Zit er een hoogte roer op....dan moet de stekker er fff uit. En net als in Zulpich en wat ook voor alle VV geldt...zet er beslist een DT functie op...je laatste redmiddel bij dit soort gevoelige kisten in een sterke bel.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Er komen al vragen over hoe je een powermodel moet trimmen..nog fff geduld..komt er aan...en niet alleen het trimmen maar ook wat er wel- en niet aan functies in mag zitten..let wel..we hebben het bij configuratie over een wedstrijdconfiguratie...wat je recreatief doet is aan jouw.


    Maar eerst ..

    3. Geschikte motoren

    Nu zou je kunnen denken dat er in een bepaald ontwerpjaar van een model ook een motor in moet van niet nieuwer dan dat betreffende jaar...maar dat gaan we niet doen...dat was toen ook niet.

    Je kon bv in 1961 best met een model van 1955 vliegen en er een motor op hebben van net uit de winkel..dus een 1961 motor. Dan gold in 1961 een motorlooptijd van 10 seconden...en niet die van het ontwerpjaar van het model...want in 1955 was het nog 15 seconden.

    Maar er is meer...we gaan niet van je verlangen dat je de zelfde motor op de kist hebt als het origineel van toen...kan best zijn dat het model door meerdere personen is gebouwd met meerdere motoren...en zie maar eens aan die specifieke motor te komen.


    Hoewel "wedstrijd" het is allereerst fun..dus we gaan naar een werkzame situatie:
    - de toegepaste motor moet van een redelijk gelijkwaardig vermogen zijn als wat er voor dat model in het jaar van model ontwerp gangbaar was.


    Dus..zat er een pruttelaar op bv een heel alledaags dieseltje...dan ook nu zoiets er op zetten..mag een motor van die periode zijn maar ook een hedendaagse..zolang het maar redelijk vergelijkbaar is. Zat er toen een pruttelaar op..dan nu dus geen "race" motor.

    En zat er toen ( bv mid tot eind sixties) een snelle rakker op zoals een Oliver Tiger diesel..of een Super Tigre G-20 diesel..of komen we bij het einde van de toegestane periode ( die tot 1980 loopt) en zat er bv op een 1965- 1969 kist een Super Tigre G-15 race glow met zelfs een resonantie pijp..of in de seventies een Rossi...dan mag dat nu op die kist ook.

    Kortom..een redelijk vergelijkbare motor al dan niet oud of hedendaags.



    Hier een leidraad voor wat er toen gangbaar was ... en de motoren van vóór 1951 waren hele alledaagse pruttelaars zoals bv een standaard Webra etc en in 1951 zien we voor het eerst bv de ED racer 2,5 verschijnen:
    wk tot 1980.jpeg



    Een leuke pré fifties toepassing kan bv een Taifun zijn:
    26d894dfc9fb77570129c50872442458.jpg




    De ED racer 1951:
    IMG_20201119_120846.jpg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    4. Basic model tot 1961
    De powerkisten tot het einde van de fifties ..zelfs soms tot de mid sixties waren zoals dat in goed Nederlands heet straight forward...er kon niets bewegen aan roerent..en wanneer het meezat een stabilo wat opklapte...laten we dit soort kisten maar aanduiden met Basic.



    - met 20 sec motorloop tot 1954
    - en 15 sec van 1954 tot 1961
    - brandstofafslag op volume
    - links zijtrek
    - iets rechts roer
    - vliegpatroon rechts/rechts
    - beide tippen iets wash-out
    - middendeel rechtervleugel iets wash-in.


    Tegenwoordig kun je een brandstof afslag op volume perfect maken met een deel van een 5 cc injectiespuit...je laat 2 á 2,5 cc staan ( afhankelijk van de motorinhoud/verbruik) en dopt de bovenkant af met een klein gaatje voor het vullen... Een volle tank is net goed voor de gewenste motorlooptijd + een handje vol seconden die je nodig hebt tussen het starten van de motor en het lanceren..

    Fijn trimmen van de motorlooptijd doe je met de brandstofnaald..het motortoerental zal niet veranderen bij een fractionele aanpassing maar je merkt wel dat de motorlooptijd met enkele seconden aan te passen is.

    Hier een 2,6 cc tank bij een 2,5 cc motor...
    IMG_20200630_172323.jpg



    De motor heeft dus links zijtrek..en je moet goed weten hoeveel dat moet zijn (uit opgedane ervaring) en dan kun je de motor rechtop zetten. Weet je niet hoeveel het moet zijn...zet dan de motor zijdelings..dan kun je de zijtrek gemakkelijk instellen met sluitringen onder de flenzen...

    IMG_20200630_113332.jpg


    De torsie reactie van de prop ( naar links rol)...het aanblazen van de propwash op de romp ( iets rechts gieren) en de links zijtrek resulteren in een links rollen en heel iets rechts gieren van het model. Ook de wash-in van het rechter middenpaneel van de vleugel laat de kist linksom rollen.

    Om dit te compenseren en een rechter kurketrekker stijgpatroon te krijgen zit er daarom rechts roer in....een sterk effect wat de kist rechts laat gieren.

    Het model maakt een complexe beweging en rolt linksom (de binnenvleugel wil naar boven).en giert dus rechtsom (rechterbocht)

    Het is nu een kwestie van het roer in de juiste rechter stand te krijgen om een gewenste ruime rechterzweefbocht te realiseren..zo rond de 100 meter diameter is prima. Tijdens dat afstellen moet je dus bij elke verstelling aan het roer mogelijk ook de zijtrek aanpassen...net zo lang totdat het model tijdens de motorloop ook keurig rechtsom gaat ( bv 1 á 2 krullen bij 20 seconden motorloop).


    Het stijgpatroon...

    Nu fff opletten..het model zal na de start accelereren en het patroon past zich aan..In aanvang overheerst de torsie/zijtrek tov het roer. Naarmate het model sneller gaat wordt het roer effectiever. Dwz..gaat het model na de start nog wat recht naar boven cq met een wijde bocht...de bocht gaat krapper worden...en tevens zal het model iets platter gaan vliegen..dat geeft meer snelheid..dus weer meer roer effect..en het model wil weer krapper gaan vliegen. Theoretisch zou dit proces zich doorzetten en het model zou inspiralen en naar beneden komen.

    Echter..we hebben nog een fikse aerodynamische kracht en wel die wash-in op de rechter vleugel..ook die wordt effectiever bij hogere snelheid..en je raad het al..heb je alles in balans..dan blijft het model kuketrekkend naar boven gaan.

    Dat het model bovenin wat krapper gaat vliegen is gunstig want zodra de motor stopt willen we een mooie overgang naar zweef zonder een overtrek. Maar ook dat doet het model automatisch...immers de torsie en zijtrek vallen weg en de snelheid zit er nog net fff langer in..gevolg zodra de motor stopt gaat het model rechtsaf..en zodra de snelheid er wat uit is ( 1 á 2 sec later) gaat de bocht weer wat ruimer worden.

    Nou..voor dat je dit onder de knie hebt..dan ben je profi.

    RC uitvoering:

    - van alles nix...geen motorstop en vooral geen auto rudder ( een roer wat na de motorstop van motorstand naar zweefstand gaat...kom ik later op terug)

    - je hebt uitsluitend een bestuurbaar richtingroer en een DT.

    - maar..voor de veiligheid MAG je dus een motorstop inbouwen..hoe..dat mag je zelf weten..bv. brandstof dichtknijpen of carb afdichten.

    Nu is het een koud kunstje om samen met die motorstop via een mix van je roer een autorudder te maken...maar dat is niet de bedoeling want dan heb je een voordeel. Leg ik later uit.

    Dus..

    Een basic model met 20 sec en later in de periode met 15 seconden motorloop heeft:
    - sturing op roer
    - DT
    - eventueel RC motorstop
    - GEEN hoogteroer of beweegbaar stabilo ( muv de DT functie)
    - GEEN autorudder
    - en is in staat volledig autonoom te vliegen..en is het mooi geweest...dan begin je te sturen en dat beetje rechterbocht wat er in zit dat overrule je gemakkelijk met de stick.




    Een basic model kun je al met 1 servo bedienen..dmv een mix van een schakelaar en je richting laat je het servo(roer) extreem uitslaan....komt er een handle vrij en heb je de DT..
    Sturing van het roer gaat het beste met een dunne enkele acculon staalkabel en een torsie- of trek veertje aan het roer. Staalkabel van Gerda's Kralenhoek..(dus kabel voor kettingen te maken): https://www.gerdaskralenhoek.nl/c-2019207/staaldraad-acculon/

    Hier een 1,9 cc tank bij een 1,5 cc motor...
    IMG_20200630_113253.jpg



    Een typisch Basic model...

    009.jpg
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    5. Extended vanaf 1961 tot de mid/eind sixties met 10 sec motorloop

    Het moeilijkste hebben we al achter de rug....en jullie weten al heel wat..

    In 1954 ging de motorlooptijd van 20 seconden terug naar 15 seconden ...en in 1961 terug naar 10 seconden.

    De reden:

    - van 20 naar 15 vanwege snellere motoren
    - van 15 naar 10 vanwege nog snellere motoren maar ook....de uitvinding van het autorudder.

    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg


    Met de komst van het autorudder gingen de kisten veel hoger...er was geen noodzaak meer voor spiralend naar boven en de kisten konden in een nagenoeg rechter lijn klimmen. De motor had geen zijtrek meer en het roer stond nagenoeg neutraal.
    Bij het einde van de motorlooptijd ging de motor binnen een seconde uit... en het roer ging plotsklaps naar de zweefstand....en door het wegvallen van de torsie reactie en de nog aanwezige snelheid gaat het model even sterk rechts...dus er ontstaat een mooi overgang naar zweef zonder overtrek..

    Kies je dus voor een ontwerp wat toen autorudder had..dan mag je dat nu ook doen.

    - dat kan op 2 manieren:
    - dmv een timer die de motor stopt en het roer omzet
    - met je RC ( motor stoppen en op die schakelaar tevens een mix naar het roer waardoor het roer iets naar rechts gaat).

    Je kunt nog steeds kiezen uit een autonoom vliegend model (met die timer) of een handmatig gestuurde transitie van motor naar zweef fase dmv RC.


    Een extended model vanaf 1961 tot de mid/eind sixties met 10 sec motorloop heeft dus:
    - sturing op het roer
    - roer staat nagenoeg neutraal tijdens de motorloop
    - of motorstop dmv een timer
    - en/of motorstop dmv RC
    - een autorudder (timer of handmatig met RC)
    - DT
    - GEEN VIT ( en dat leg ik later uit).



    Een typisch Extended model...

    08AeroModeller_August_1966-01.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    6. Advanced modellen van de seventies.

    Het tijdperk wat we in Zulpich gaan zien eindigt zodra de seventies beginnen en hier in Nederland loopt het nog door naar het einde van de seventies..in de hoop dat we (ik) nog eens iets in handen krijgen wat hieronder beschreven staat...

    De krachtpatsers kwamen op de markt..Super Tigre G-15 glow..gevolgd door de Rossi race engines...25000 toeren en na nog een aantal jaren die 10 seconden ging het naar 7 seconden motorloop.

    Maar hoe handle je die grote snelheid..want het ging ondanks de kortere looptijd nog net zo hoog..dus sneller.

    De VIT werd uitgevonden....Variable Incidence Tailplane het stabilo gaat met de achterlijst een paar graden naar beneden tijdens de motorloop. Motor met de 7" carbon prop starten met een E- starter die op de startkist staat opgesteld en druk je de spinner er in gaat de starter draaien.

    Motor op 0-0..geen verdraaiingen meer in de middenpanelen...auto rudder...druktank..motorstop door de motor vol te injecteren vanuit de druktank..staat op slag stil.


    Vleugels vol ingedekt en geglast...stroomlijn kap om de motor...beesten waren het...

    Een dergelijk model ga je dus op alle fronten afschermen en naast bv een Seelig multi functie timer ( om alles desgewenst autonoom te laten aflopen) komt er dan het volgende aan RC op:
    - sturing op het roer (servo 1)
    - motorstop (servo 2)
    - autorudder (dmv motormix met servo 1)
    - VIT (servo 3 parallel gekoppeld aan het motorservo echter met een instelbare pulsvertrager er tussen om hem 1,5 á 2 seconden later in te laten komen).
    - DT (servo 4)

    En dan heb je zoiets...

    pic-s001-029.jpg

    pic-s001-063.jpg

    pic-s001-066.jpg
     
  9. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoewel zo'n pannetje wel handig is om je landingsgestel in te schroeven ;)
     
  10. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Gisteren breng ik de tekening van de Alert naar de hobbyruimte kom na een half uurtje terug met de romp van de Kerswap en zeg tegen mijn vrouw, zo klaar! Een seconde lang zag ik de blik van uiterste respect en WOW, toen was het alweer voorbij.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Henk, mooie uitleg, alleen ff voor mij links en rechts is dat kijkend op de staart of op de prop...Als ik lees "door de torsie naar draait hij links" kijk je vanaf de staart toch?
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Met alle vliegtuigen..model of full size beschouw je alles alsof je in de cockpit zit. dus een prop die rechtsom draait.....goed nadenken..die draait met de klok mee vanuit de cockpit gezien....Maar zit je voor de kist en je slaat de motor aan dan draait het tegen de klok in..linksom..en dat zijn modelvliegers nog wel een kwijt wat dan links of rechts is.

    En links of rechts..dat is weer heel gemakkelijk te onthouden links is waar de duim rechts zit...tenzij je 2 rechterhanden hebt..en dat hebben modelbouwer vaak..tja...toch nog niet zo makkelijk...
     
  13. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amsterdam
    Helder Henk dank je.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    7. Autonoom/manueel schakelaar en stopwatch


    We kunnen eens naar wat details gaan kijken..want we zijn er nog niet :eek::D:p

    Ik ben rechtshandig ..dus lanceer de modellen met de rechterhand...en op de zender die ik desgewenst bij de start vasthoud ( in ieder geval bij de E powerkisten om de motor te starten..en tijdens afstel/proefvlieg wzh van E- en diesel modellen) heb ik aan de linkerkant een "Autonoom/manueel schakelaar"


    - schakelaar naar voren= motor aan, autonoom, start stopwatch, roer in de zweefbocht
    - schakelaar naar achter = motor uit, manueel, stopwacht stopt, roer in de neutraal stand

    Deze schakelaar is bij E modellen dus de motorstart ( en de E- motor stopt autonoom op een instelbare Altis tijdschakelaar) en tevens zit er een mix met het richtingroer in.

    Nu hadden we twee dingen gesteld:
    - een basic model heeft geen autorudder en na de start kom je nergens meer aan en laat je het model autonoom vliegen....totdat je ingrijpt en overgaat op manueel.
    - zou het roer, zowel bij de motorloop als tijdens de zweef fase, zo blijven staan indien je gaat sturen ...dan zal de kist zodra je de stick loslaat weer in die rechterbocht gaan.

    Dat kun je aanpassen met die autonoom/manueel schakelaar...met die mix.


    Startvoorbereiding:
    Ongeacht of ik met een E- of een diesel model vlieg...
    - bij de startvoorbereiding staat de schakelaar op motor uit..dus schakelaar naar achter en het roer staat neutraal en de stopwacht staat uit.


    De grotere rode B schakelaar is de autonoom/manueel schakelaar..de A schakelaar is voor de DT...naar voren is vliegen...naar achter is DT.
    IMG_20210227_110351.jpg






    Lancering/vlucht/autonoom:
    - Tijdens de lancering druk ik de schakelaar naar voren...gaat bij een E- model de motor lopen en bij zowel E- en diesel gaat het roer naar de autonoom stand..dus in een rechterbocht en de stopwatch gaat lopen.

    Het roer staat nu neutraal tot een paar mm naar rechts...net genoeg om samen met die links zijtrek van de motor een ruime rechterklim te geven...en zodra de motor stopt komt de wat kleinere zweefbocht er in ( want de torsiereactie en de linkstrek vallen weg)

    IMG_20210227_110335.jpg




    Manueel:
    - Wil ik overgaan naar Manueel ( ongeacht of dat tijdens de motorloop of de zweeffase is) dan kan ik ten alle tijde gewoon met de stick sturen (ondanks die rechter bocht)...of..
    - ik zet de schakelaar op Manueel (dus naar me toe) ...dan gaat het roer gaat naar neutraal (maar de stopwatch stopt wel) en het model vliegt gewoon rechtuit.


    Uiteraard heeft deze schakelaar bij een basic diesel model geen invloed op de motor....die wordt bij een basic model niet bedient.
    Bij een E model gaat de motor wel uit zodra ik de schakelaar op motor uit/manueel zet..de RX overruled de Altis timer


    8 a. Instellen basic model:

    Uiteraard begin je met weinig vermogen en voert dat langzaam op naarmate je verder bent met het afstellen. En de hoeveelheid autonoom rechterbocht stel je ook gering tot neuraal in...je kunt immers ten alle tijde gewoon sturen.
    Met kleine verstellingen per keer in de autonoom stand van rechtsroer probeer je de zweefbocht goed te krijgen....mogelijk dat de linkstrek niet goed is en je tijdens de motorfase moet sturen....geeft niet..daar heb je de RC functie voor.
    Zodra het model goed in die autonome rechterzweefbocht vliegt..dan ga je de links zijtrek instellen (met die sluitringen onder de flenzen).


    Nog 1 puntje over de DT
    Bij een 1 servo model zit er een mix tussen de DT schakelaar en het richtingroer..alleen met volle uitslag EN de DT schakelaar op DT kan de arm vrijkomen onder de handle en volgt de DT
    IMG_20200630_113253.jpg



    Maar..stel dat je model al VV vliegend zeer ver weg gaat en buiten bereik dreigt te komen...
    Via de Fail Safe heb ik de zaak dusdanig ingesteld dat bij het uitvallen van het signaal de DT inkomt....en hoe DT ik normaal gesproken?
    Niet door die 2 handelingen te doen (roer volle uitslag en DT schakelaar omhalen) maar gewoon door de zender uit te zetten..:p



    We zullen het hier even bij laten want bij een Extended of Advanced model gaat het complexer worden...want daar zitten meer functies in.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    8 b. Instellen Extended kist

    We gaan het een stapje uitbreiden en kijken naar het instellen van een Extended kist...dus een kist met een autorudder.


    Deze mid sixties kist is nog niet al te snel en het lukt nog om met 1 roer te werken en zonder aanslagboutjes. Motorloop is hier 10 seconden. Ik heb hem een aantal jaren geleden fff als VV kist gevlogen en recent omgebouwd naar VRA...dus het RC deel had allemaal wat doordachter geplaatst kunnen worden indien het van meet af aan als VRA bedoeld was


    Dit zit er aan de voorzijde:

    Een standaard sixties brandstof timer welke ik heb voorzien van een AR handle die gelijk met het stoppen van de motor het autorudder vrij geeft. De kabel met de spanner gaat naar de AR functie en het rode lusje zit op het servo voor de DT....

    IMG_20210311_120055.jpg




    Stuurservo was geen plaats meer voor bij de pylon en zit wat verder naar achter...
    IMG_20210311_122153.jpg




    Tijdens het instellen gebruik ik het autorudder niet want... wanneer dat aangehangen is kan ik niet naar rechts sturen..het roer zit immers vast aan de timer.


    De autonoom schakelaar blijft op "motor uit" staan en het roer staat ongeveer recht...in de klimbocht... De AR kabel (met het veertje) zit niet aan de timer en ik kan gewoon sturen... Nu kan de klimbocht afgesteld worden en die roerstand is straks bepalend voor de AR stand..dus wanneer de AR kabel aan de timer wordt gehangen zal dat die proefondervindelijke stand gaan worden. Verder kan ik nu uitzoeken wat de roeruitslag moet zijn voor een mooie zweefbocht...

    IMG_20210311_133226.jpg




    Nu is de AR kabel aangehangen aan de timer.. de autonoom schakelaar staat op "motor aan/autonoom" (de mix komt in en en het servo staat in de rechter bocht stand)

    Het roer staat nu nagenoeg recht voor de klimbocht en de stuurkabel hangt slap...want het servo staat in de rechterzweefbocht...
    IMG_20210311_120208.jpg



    Zodra de timer de motor gestopt heeft en het AR is vrijgegeven komt de kist in de zweefbocht...
    IMG_20210311_120146.jpg



    Ondanks de rechter zweefbocht kan ik redelijk sturen en zet ik de autonoom schakelaar op "motor uit/manueel" dan gaat het roer naar ongeveer neutraal ( die AR stand) en stuurt het links/rechts helemaal normaal.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Aangezien er nu in korte tijd tegen de 10 powervliegers zijn ontstaan die deels het "vak" nog moeten leren heeft deze tutorial een sticky gekregen.
     
    Ed_V vindt dit leuk.
  17. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    925
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Henk, een vraag van een echte leek.
    De moderne zenders (die van mij een Jeti DS12 ) hebben legio mixers, vliegstanden en timers.
    Waarom gebeurt hier nog veel op de ouderwetse manier, ik kan toch bijna alles programmeren
    (Via schakelaar, stijgvlucht, overgangsfase, zweefvlucht ed)
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Er zijn 2 voorwaarden/richtingen:
    1.
    - Wil je met een powerkist op een VV wedstrijd vliegen dan mag je de zender NIET gebruiken..alles moet autonoom gaan..maar of dat via een timer in het model is of via een timer in de zender maakt niet uit..je zender/rx mag aan staan ( zender niet vast houden..ook niet tijdens de lancering).

    - gebruik je de zender wel dan stopt de tijdwaarneming.

    2.
    - wil je met een powerkist mee doen aan de Scorebord wedstrijd of op een Vintage meeting wedstrijd dan mag je kist VRA zijn..je mag dus tijdens de hele vlucht je zender gebruiken...om bv de motor te stoppen..of het stijg/zweef patroon te corrigeren ..of platweg vol sturen.


    En nu is het je eigen doelstelling wat je leuk vindt/waar je naar toe wilt. Ik probeer zoveel mogelijk ( eigenlijk helemaal) het VV te benaderen..dus incl een timer aan boord. Rc gebruik ik uitsluitend om
    - in te grijpen wanneer er wat mis dreigt te gaan
    - de kist terug te halen naar de startplaats.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.715
    Locatie:
    Zwolle
    Ter illustratie:

    Ik heb nog geen VV power of VRA power op een VV wedstijd gevlogen maar wel F1Q die aangestuurd werd door een 2,4 set ( dus niet zoals gebruikelijk met een E timer aan boord).


    Mijn F1Q procedure:
    - Model vliegklaar maken
    - Zender aan en in een stoel/op een krukje leggen bij de startpaal.
    - Rx aan
    - Wachten op een gunstig startmoment
    - Motor AAN schakelaar op de zender omzetten
    - Paar meter afstand nemen van de zender
    - Lanceren
    - Desgewenst en na aankondiging naar de tijdwaarnemer de DT schakelaar omzetten.( al of niet binnen de MAX tijd).

    En zo ga ik de VRA power ook op een VV wedstijd vliegen..zender en Rx aan en niet aan de zender komen..( nur im Falle eines Falles of tbv een vroegtijdige DT omdat het model bv zeer hoog zit en hij ondanks de voortijdige DT toch wel de MAX haalt).
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina