[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. armando1234

    armando1234 Guest

    :teacher:Duidelijk!
     
  2. gloeiplug

    :confused:welke gloeiplug tijdens inlopen Force S.18?
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gewoon het type plug wat standaard erin zit.
    Tijdens het inrijden hoeft er geen ander type plug in. Na het inrijden wordt hij vaak wel vervangen.
     
  4. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Een R3 (Rossi of HPI) zal het wel goed doen lijkt mij.

    M.v.g. Mark
     
  5. armando1234

    armando1234 Guest

    Tenzij je het geluk hebt dat je 1e plug meteen stuk gaat..... :confused: Binnen een kwartier was ie stuk.... waarom? geen idee....

    Een reserve plug is dus niet overbodig! Gelukkig had ik die bij de hand en kon ik verder met inrijden.

    Edit: Rossi R3 is prima! 8)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2011
  6. wot is idd een goede manier van inrijden!!! heb mijn xss ook meee ingelopen
     
  7. xtRaymon

    xtRaymon Guest

    Dit is zeer nuttige informatie, ik ben blij om in de positie te zijn om dit in het echt uit te kunnen proberen momenteel.
    Ik zal het ook niet nalaten om hierover mijn uitkomst te delen.

    (dit was mijn eerste post!)
     
  8. denniskl

    denniskl Guest

    ik heb het ook gebruikt met mijn oude savage 4.1 werkte prima zag daarna nog op de meegeleverde dvd van hpi hoe het inlopen volgens hpi zou moeten gaan maar dat zou ik niet doen voor alle hpi gebruikers gebruik de wot methode stukken beter
     
  9. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    kan ik deze methode ook toepassen op een 1:18 nitro autotje? :)
    (0,8cc)
     
  10. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Deze methode werkt voor alle nitro motoren.
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
  12. randywuite

    randywuite

    Lid geworden:
    23 nov 2008
    Berichten:
    195
    de wot methode is een manier, maar ben erzelf niet kapot van. Je laat een motor op een hele rijke afstelling lopen, en in combinatie dat de motor niet op bedrijfstemparatuur komt. Gebruik zelf de heat cycle methode, dit is de methode van deze tijd. Je start de motor op bedrijfsinstelling, en kijk of de motor op deze afstelling de 110 graden bereikt zo niet iets minder rijk zetten enz enz. deze methode moet je gewoom even google, maar dit is de meest logische manier van inrijden van nitro. Ik doe deze methode al jaren. Ik haal gemiddelt met deze methode 30++ liters uit de motor, dan heb ik wel over echte wedstrijdmotoren van over de 300 plus euro. Maar deze methode werkt ook zeker voor de sport en hobby motoren, het gaat om de principe.
     
  13. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    nadeel van deze methode: niet iedere beginner(ik denk zelfs geen enkele) koopt ook meteen een thermometer bij de aanschaf van een auto. En ik weet zeker dat een beginner al helemaal niet weet hoeveel graden een motor mag worden tijdens het inrijden.

    Maar goed, er zijn meerdere methodes om een motor in te lopen. De wot is denk ik, de meest simpele.
     
  14. praxisboy

    praxisboy

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Dordrecht
    Hangt er maar helemaal vanaf.
    Als je niet eens weet hoe warm een motor ongeveer moet worden voor de bedrijfstemperatuur te behalen, lijkt het me al helemaal onverstandig om aan de afstelling van de carburateur te gaan zitten kloten.
    Het feit blijft dat je bij de wot-methode toch de carb rijker moet gaan zetten, maar niet zo rijk dat hij continu uitvalt bij elk tikje gas.
    Ik heb genoeg motoren ingelopen in de wot-methode, even als de ( die ik nu nog steeds gebruik ) heat cycle methode en beide bevallen goed.
    Voordeel van de heat cycle is dat ik de motor alleen nog maar hoef bij te stellen ( vaak een slagje armer ) en je dan eigenlijk weinig meer aan de motor hoeft te doen.
    Daarbij dat alle onderdelen van de motor veel minder krachten te voorduren krijgen tijdens het inloop-proces.
     
  15. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Als je met zo'n dure hobby begint is het toch vaak handig als je wat research doet. En als je 500euro+ kan uitgeven aan een auto + motor, dan zou een tempgun van 10-15euro wel handig zijn.
     
  16. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    toen ik begon met de hobby, had je alleen een temp-gun voor in je r##t :)

    geintje....

    Wat ik al eerder schreef: er zijn meerdere manieren van inlopen en deze is voor mij de makkelijkste (en ik denk voor de beginner ook)

    Daarbij, ik verwacht niet, dat iemand die 500 euro uitgeeft aan een modelauto, het nut ervan inziet van zo'n temp-gun.
    maar dat is mijn mening.
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    en tegenwoordig stoppen ze die dingen gewoon in hun oor......lol
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik lees hier een aantal dingen over "heat cycle". Is daar ook ergens een mooie uitleg voor te vinden? Ik heb hier mijn eerste nitro wagen voor mijn neus staan, en die wil ik graag goed in laten lopen. De fabrikant zegt dat ik een tank of 3 leeg moet rijden door maar 25% gas te geven. Dat zouden denk ik HELE moeilijke ritjes worden voor mij. :lol:

    Deze rijkloop methode leek me wel wat, maar ik ben toch ook wel benieuwd wat het inhoud met de heatcycle methode. Ik heb iig een IR thermometer speciaal voor motoren.

    Misschien handig erbij te vertellen dat het om een piepkleine 1:18 auto gaat, met 1.3cc motor en 30ml tank.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Heatcycle is niets anders dan een tankje rijden, afkoelen, tankje rijden, afkoelen etc. en is te combineren met alle andere inloop methodes.

    Door het verhitten van de zuiger en het weer afkoelen zal er een kleine groei in de zuiger komen en die groei zal op een gegeven moment niet meer verder gaan als je de motor niet meer heter stookt (bedrijfstemperatuur). De hoeveelheid van de groei had als ik het goed heb met de hoeveelheid koper in de legering te maken, zuigers met minder koper zullen ook niet zoveel groeien...

    Waarom heatcycle, de zuiger zal dan tijdens de inloop al beter op maat komen omdat die dan al met de groei van de zuiger werkt. Maar het mag duidelijk zijn dat heatcycle niet altijd werkt, het materiaal van de zuiger speelt een rol.
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Oh, dus als je het niet zeker weet, beter de motor een paar tankjes bijna verzuipen en dan langzaam terug regelen tot je een mooie pluim krijgt? :p
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina