[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ook bij een heatcycle moet je rijk beginnen en langzaam opbouwen....

    Maar ipv in 1 stuk door rijden laat je de motor tussendoor afkoelen. Het is een methode die niet schadelijk is en op zich net zo goed werkt. Uiteindelijk door materialen en toleranties is toch niet te zeggen welke methode het beste werkt en zal iedereen zijn eigen handtekening aan geven....
     
  2. randywuite

    randywuite

    Lid geworden:
    23 nov 2008
    Berichten:
    195
  3. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Volgens mij is dit een mix van rekristallisatie en korrel-groei in combinatie de specifieke uitzettingscoëfficiënt van bv. koper, niet te vergeten het afkoel traject dat invloed heeft, tevens de interne spanningen door het vorming/bewerkingsproces.

    Maar denk toch echt dat de verkeerde conclusies getrokken worden, de vraag is:

    Wat is nou de theoretische uitleg van het waarom van de heatcycle? Mijn bovenstaande principes gaan niet op.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  4. Jordimilan

    Jordimilan

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    eindhoven
    :pik heb je filmpje gezien hij is erg mooi.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het zou een ontlaat proces zijn, het uittreden van koper delen.

    Omdat je een kleine groei bij het tussendoor afkoelen hebt zou deze groei bij de volgende tank direct weer aangepakt worden en hou je zo aan het eind van de inloop een motor met minder pinch en een stabiele zuiger over. Ga je in 1 stuk door zal na de inloop de zuiger een flink stuk groeien en blijf je een langere tijd de pinch houden....
     
  6. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Met ontlaten verlaag je toch de hardheid en vergroot je de taaiheid?
    Wat bedoel je met uittreden, wat is dat?

    Groei in welke zin? Het groter worden van de dimensies en wordt dit dan minder als je een paar keer in temperatuur omhoog en omlaag gaat, echt waar?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het materiaal groeit iedere keer als het heter is geworden dan de vorige keer. Op een gegeven moment stopt het omdat je niet heter gaat. Koper speelt een grote rol in het ontlaatproces
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    ONTLATEN is het wegnemen van de (interne materiaal)spanningen, zowel in de zuiger, alsook de cilinder, maar ook het huis en de rest van de motoronderdelen, die zijn ontstaan door de diversen bewerkingsstappen, draaien, frezen, etc. door (opnieuw) te verhitten op, in dit geval, de bedrijfstemperatuur van de motor, met een gering verlies aan hardheid.
     
  9. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Bij welke temperatuur gebeurd dat ontlaten dan? Hoelang moet het materiaal op die temperatuur blijven? En welke temperaturen hebben het carter en de zuiger?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  11. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Wordt zo`n zuiger dan koud vervormd?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Die zijn er, dat heet dan een gesmeden zuiger. De zgn. CNC zuigers kunnen dat ook zijn, dan wordt een dikke staaf in stappen door smallere rollers gehaald tot de gewenste dikte.

    De gegoten zuiger is een mal met een halve zuigervorm waar get gietsel na het gieten in de draaibank wordt gezet. Het afkoel proces en eventuele andere warmtebehandelingen voor en na het draaien/frezen bepaalt de oa. sterkte van het materiaal.
     
  13. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Wanneer ging je nou precies die cursus Werktuigbouwkunde doen Roy?
     
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Blijft lachen...;)
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Is de kracht van herhaling he? :cool:
     
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Denk eerder;

    Des te groter de leugen, des te meer mensen het geloven..:D
     
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Toen kwam de aap uit de mouw ... ik dacht aan de wijde mouwen al een goochelaar te herkennen ;).
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2011
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Probeer alleen kritische vragen te stellen bij allerlei terminologie die gebruikt wordt om een bepaald inloop proces kracht te geven.Het is volgens mij niet verkeerd om je af te vragen of zo`n heat cycle dan ook wel echt daadwerkelijk materiaal ontlaat? En of er echt koperdeeltjes gaan lopen in het kristalrooster?
    Zoeken die deeltjes dan de buitengrens van de korrel op, verlaten ze het materiaal aan de buitenkant van de zuiger:confused:, of verzamelen ze zich in kluitjes in het materiaal? Vertellen jullie het mij maar, ik weet het niet.
    Dan kan je nog jezelf afvragen bij welk soort heatcyce een bepaald fenomeen optreedt en wat de invloed daarvan is met betrekking tot positieve of negatieve effecten.

    Ik weet het niet...daarom kan ik niet overtuigd zeggen dat de ene manier beter is dan de ander...:wink:
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk niet veel uit maakt.

    Wat ik er van begrepen had is dat het ontlaten het koper veel beter verdeelt in kleindere delen en daardoor het materiaal taaier wordt. In die tussenstappen dat je het laat afkoelen zit je nog niet op de volledige taaiheid en zal de zuiger zich makkelijker laten slijten totdat de temperatuur niet meer verhoogt wordt want dan stopt het proces.
    Als je dus in 1 stuk door gaat en de motor zo op temperatuur brengt zal de zuiger groter blijven wegens het ontbreken van de koude starten en zal dus de pinch langer blijven bestaan, de left over pinch is in de praktijk het merkbare verschil tussen heatcycle en geen heatcycle.

    Maar wat nu beter is.......
     
  20. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja dat zag ik maar het is natuurlijk wel een beetje flauwe manier van discussiëren, niet? Zeker voor op een forum. Zeg gewoon op de man af wat je vindt, vul aan, corrigeer als je het beter weet. We hadden het toch over opbouwende kritiek gehad? Gelukkig had je mijn opmerking goed opgevat, wat ik had ‘m echt niet lullig bedoeld, en zoals je ziet achteraf nog een beetje afgezwakt en wat grappiger geprobeerd te maken. ;)

    Dat denk ik ook, zolang het maar met beleid gebeurd en je je maar realiseert dat alle onafhankelijk van elkaar bewerkte onderdelen uit een machinefabriek komen en voor het eerst gaan samenwerken als een verbrandingsmotor. De hele boel moet zich een beetje zetten, en de zuiger moet netjes inlopen in de cilinder, waarbij het belangrijkste proces is dat de microscopische materiaaltopjes van de alu zuiger afgevlakt worden tegen het chroom van de cilinderwand.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina