[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Hou er rekening mee dat Josh als wedstijdrijder geen gebruik maakt van normale 2 of 3 schoens koppelingen dus kan je dit niet helemaal vertalen naar een "trekstartermotor" waar de koppeling meestal veel vreger aangrijpt.
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    klopt, maar mijn linkje geeft wel aan, HOE rijk de motor staat.....
     
  3. masterwebber

    masterwebber Guest

    Net ging ik mijn motor inrijden.
    Alles ging goed, ben nu bij 9e tankje.
    Hij staat nog aardig rijk, alleen hij word al 115 graden (onderste ring van de koelkop).
    Hij rookt ook nog veel, maar komt die hoge temperatuur door de wrijving van de klemming dan?

    En het lijkt mij niet verstandig om hem nog armer te gaan zetten nu...
     
  4. Ron4you

    Ron4you Guest

    Ik heb vandaag de nieuwe novarossi set ingelopen op de "M7H" methode.

    Ik kreeg er met geen mogelijkheid temperatuur in tijdens de eerste tankjes volgas zeer rijk...

    Later met de pulsen volgas liep de temp een beetje op naar ongeveer 65 graden, met de laatste tankjes werd hij rond de 80 wat netjes is.

    Morgen op de baan de laatste fijnafstelling doen en dan maar karren met dat blok. Ik vind het erg moeilijk om een conclusie uit beide manieren te trekken, zowel de JP als de Novarossi lopen nu erg lekker.

    Ik denk dat het idd een kwestie van "geloof" hebben in 1 van beide manieren...

    Grt, Ron
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al eerder aan heb gegeven zijn beide inweze een een WOT methode en komen op hetzelfde neer: 1e tankjes vol gas met een zeer rijke afstelling langzaam werkend naar een goede afstelling.

    Het is inderdaad waar je je gevoel bij hebt, persoonlijk vind ik aangedreven op de wielen beter gezien de correcte belasting van de drijfstang op de krukas.
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Klopt, dus heb ik ook aangegeven, de motor af te dekken met een doek.....
    Rijden met zo'n rijke instelling gaat niet, want hij komt simpelweg niet weg, zet je hem dan armer, zal hij warmer worden, maar door de rijwind koeling toch weer afkoelen, en eigenlijk op dezelfde temperatuur uitkomen, als de methode door mij beschreven, maar dan dus wel met minder brandstof "spoeling".
    Want dat is het idee, zoveel mogelijk brandstof door die motor spoelen, zodat eventueel slijpsel en troep er snel uitspoelt......
     
  7. Ron4you

    Ron4you Guest

    Op de warmte na is alles lekker ingelopen, vandaag voor het eerst er mee de baan op en het rijd geweldig! Zowel in de lage als hoge toeren is het blokje super. Er is koud nog klemming wat normaal is, ik neig ernaar om te stellen dat dit blokje nu krachtiger is als dat ie voor de revisie was.

    Zeker weten doe je dat nooit, ik vind beide manieren iets hebben wat me aanspreekt dus zal in de toekomst nog weleens de 2 methoden proberen, hopelijk niet te snel... :D

    Grt, Ron
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je kunt inderdaad wel eens een zuiger/cilinder setje hebben die beter is dan de oude......
    Dat kan en dus is hij sneller.......
     
  9. glimpie

    glimpie Guest

    Hij wil het laatste antwoord!!! hij denkt toch alles beter te weten. :fist:
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zak jij nu maar eens in een wak vindt je ook niet?

    Kom ook eens met een nuttige reactie, want die heeft niemand denk ik ooit van jouw gezien hier op dit forum........
     
  11. glimpie

    glimpie Guest

  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Het wordt tijd dat je je eens gaat verdiepen in motoren en koppelingen afstellen, dan snap je het misschien.... :D
     
  13. glimpie

    glimpie Guest

    Leg uit!! ik leer graag! Ik heb wel een Mugen, dus graag de uitleg 8)
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Het brandstofmengsel staat dan zo rijk dat bij gas geven de motor iets hoger in toeren gaat maar dan blijft staan pruttelen. Als het toerental dan laag genoeg is (zodat de koppeling niet aangrijpt) blijft hij dus gewoon staat.

    Het kan ook zijn dat hij de auto op een bok heeft staan met de wielen van de grond, dan kan je gas geven wat je wilt maar rijdt hij ook niet weg :D
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    :roll:

    Richard, ook Mugen heeft ooit (net als alle andere) de Centax koppeling van Serpent gekopieerd dus ook met jou auto moet dat lukken.... :wink:

    Nu niet van die simpele vragen gaan stellen waar je dondersgoed het antwoord al op weet........ :p
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Eerder is er door mij in dit topic een methode beschreven die ik over genomen had van Josh Cyrul, een top rijder uit Amerika.
    Inmiddels is deze man overgestapt naar Team Orion alwaar hij hun WASP REV motoren aan het "uitzoeken" is om een goede technische onderstuening te kunnen gaan geven naar hun klanten, omdat het nogal een ander soort motor is, maar dat terzijde.

    Waar het omgaat is dat de "Josh" WOT methode die ik hanteer en beschreven heb, inmiddels ook is overgenomen en iets aangepast door Rick Vrielijnck, fabriekrijder van de Ninja motoren.......
    http://www.rcjracing.com/e107_plugins/content/content.php?content.45
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Laat ik de JP-manier ook maar even posten.
    Na de EK-B in frankrijk gaf Jaun Paul aan dat de volgende break-in het beste was:

    De motor wordt ingelopen op de auto op de startbox.

    Basis:

    - De motor mag niet in de wind staan. (gelijkmatige temperatuur om de motor)
    - De omgevingstemperatuur mag niet beneden de 15 graden zijn.
    - Het inlopen doe je met 2 man, één om te tanken.
    - Houd een temeratuurmeter bij de hand samen met een schoevendraaier voor de sproeiers.

    1 - Vul de tank en zet de hoofdnaald 1 slag rijker. Zet de low-end needle 1/2 slag rijker.

    2 - Vul de luchtinlaat met een beetje nitro en trek de gasschuif open zodat de nitro in de motor valt.

    3 - Verhit middels een verfstripper de motor tot een temperatuur van +/- 90 a 100 graden. Je richt de uitmonding van de verfstripper op de plug, als het goed is past het kleinste mondje exact in de opening.

    4 - Start de motor. In het algemeen start hij direct.

    5 - Stel nu de hoofdnaald zodanig af dat de motor WOT zeer rijk loopt, dit betekend inderdaad met een strakke koppeling dat de banden niet gaan draaien. Let er dus wel op dat de banden met een minder strakke koppeling wel iets kunnen draaien, echter zonder enige power.

    6 - Houd het gas helemaal open totdat de tank geheel leeg is. Dit onderdeel is zeer belangrijk omdat gedurende dit eerste tankje het meeste slijp-residu de motor zal verlaten. Laat de motot afkoelen met de zuiger in de onderste positie.

    7 - Loop na afkoeling alle schroeven na en draai ze eventueel aan.

    8 - Zet gehoorbescherming op ;)

    9 - herhaal stap 2, 3 en 4 (vul de tank).

    10 - EERSTE 500ml vulfles: Start WOT en zorg er voor dat de motor +/- 70 a 80 graden wordt. Dit doe je aan de hand van "pulseren". Het pulseren doe je door gedurende 1 seconde de tankdop open te trekken. Je zal merken dat de motor dan in eens arm gaat lopen. Het kan zijn dat de temperatuur aan het begin even "piekt" door de interne klemming.

    11 - TWEEDE 500ml vulfles ZONDER AFKOELING: Ga met WOT door en zorg er voor dat de motor +/- 80 a 90 graden wordt. Dit doe je aan de hand van "pulseren". Het pulseren doe je door gedurende 1 seconde de tankdop open te trekken. Je zal merken dat de motor dan in eens arm gaat lopen. Na elke tankbeurt zet je de motor 1/8 krapper, dit is een beetje afhankelijk van de motor. In het algemeen zorg je er voor dat de banden gaan draaien maar dat de auto niet schakeld (lopende deze vulfles)

    12 - Nu is het tijd om de baan op te gaan en de motor af te stellen naar jou wens. In het algemeen betekend dit direct krap zetten (bij JP) en onderin iets rijker dan normaal. De motor moet goed pluimen bij het wegtrekken en gedurende de eerste 80% van het gas een mistig pluimpje laten zien. In het algemeen doen we dit binnen een derde vulfles.

    Al met al heeft de motor nu 1,5 liter nitro gehad en wordt het tijd voor een nadere inspectie. Onze motoren gaan na het inlopen geheel uit elkaar, worden gecontroleerd en gereinigd. Ow ja ... het wordt aangeraden, na inlopen, er direct een verse drijfstang en gloeiplug in te zetten.
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik vind al deze 'leuke' inloop methodes wel heel interessant, maar ik denk niet dat dit een 'inloop-topic' moet worden, daarvoor zou een aparte sticky-gemaakt kunnen worden.

    Dit topic is/was echt bedoeld om de WOT methode uit te leggen. In het laatste inloopverhaal (hierboven) wordt WOT maar heel even genoemd, en is een totaal andere dan in de dit topic bedoelde WOT-methode ....

    Dus ik stel voor om dit topic maar te sluiten, en een apart 'verschillende inloop-methoden' topic te openen, en aan de moderatoren te vragen om die eventueel sticky te maken.....
     
  19. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Tja Bart,

    Je hebt WOT en WOT, allebij vol gas en heel rijk ;)
    Om nu gelijk het draadje dicht te zetten lijkt me niet slim, het geeft de diverse manieren aan van inlopen. Geen één manier is heilig weet je.

    Ik geef toe dat de door jou beschreven manier het beste zou zijn voor de recreatieve rijder, de andere beschreven oplossingen worden veelal toegepast door de wedstrijdrijders.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals je zelf zegt zijn er vele variaties op de WOT en lijkt het mij beter dat we zeker hier voor meer recreatierijders dan wedstrijdrijders niet al te veel verwarring moeten brengen.

    De inloopmethode zoals in de startpost is gewoon nog een veel gebruikte methode voor zowel recreatie- als wedstrijdrijder.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina