[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dat bedoel ik dus: laten we een apart inloop topic maken, waarvan de WOT methode zoals Masterwebber, Roelof en ik in de startpost heb beschreven, één van de methodes kan zijn. Als iemand die topic opent omdat hij graag meer over de WOT methode wil weten, raakt diegene gegarandeerd in de war door alle andere methodes die hier in beschreven staan....
     
  2. -bull-

    -bull-

    Lid geworden:
    22 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Nijmegen
    nou klinkt die WOT methode goed en ik ben ook wel van plan om hem te gaan gebruiken, maar ik heb een off-road auto (stormracer 2) en daar ga je niet mee op de weg rijden want dan zijn je banden meteen proefielloos.

    dus is het dan de bedoeling dat ik hem op zank inrijd of dat ik gewoon een setje on-road banden (met velg) koop en hem op de weg inrijd en als dat gebeurt is weer de andere banden er onder te doen en dan lkker in het bos te gaan rijden?

    alvast bedankt,
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    WOT doet je auto niet snel rijden en is remmen ook niet nodig. Je banden zullen oop op staat amper inslijten.
     
  4. -bull-

    -bull-

    Lid geworden:
    22 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Nijmegen
    ja maar omdat het een off-road is heeft hij spike banden en die slijten wel heel snel op gewoon asfalt. Maar wat ik dus begrijp kan ik gewoon een setje on-road banden onder de auto leggen en dan gewoon op de weg inrijden (heb toch nog set on-road banden hier liggen).
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan je doen aar neem van mij aan dat je veel hard moet raggen voordat je banden versleten zijn. Bij de rustige rij-eigenschappen tijdens de WOT zullen die banden echt niet slijten.
     
  6. -bull-

    -bull-

    Lid geworden:
    22 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb nog een vraagje over de WOT methode, als ik bijv. ff wil stoppen met rijden als ik de 6 tankjes heb gereden en ik wil later weer starten dan is mijn motor afgekoeld, nu staat er in het filmpje dat je een auto langzaam moet opstarten als hij koud is en dat hij na een minuutje is opgewarmt, geldt dit ook voor als ik verder wil gaan met het inrijden en afstellen van mijn auto??

    alvast bedankt,
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is goed voor iedere motor om vanuit een koude start niet direct op vol gas te gaan. De cylinder is nog flink koud en de zuiger die de verbrandingen direct op zich krijgt zet snel uit door de ontwikkelde warmte dus loopt die even iets zwaarder in de cylinderbus. Op dat moment veel eisende prestaties kan de zuiger door een te verre uitzetting door te veel hitte verkeerd (meer) doen slijten.

    Door de motor na de koude start langzaam op temperatuur te brengen door langzaam de prestaties op te voeren zal de cylinderbus langzaam met de zuiger mee uitzetten om die slijtageslag tegen te gaan en zo een langere levensduur te garanderen.
     
  8. jordys

    jordys Guest

    kijk als metaal warmer wordt zet het uit
    als je met een koude motor full speed gaat slijpt die op een koude motor alles af waarna als de motor warm is alles niet meer goed past;)
     
  9. willyv1

    willyv1 Guest

    Hoi.
    Heb een vraagje.
    Wat bedoelen julie met een slag open draaien.
    Een slag is dat 180 graden open draaien of is 90 graden.

    Bedankt al vast.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een slag is 1 volle draai van 360 graden (is een algemene term dus kan niet wat anders zijn)
     
  11. Jasper90

    Jasper90 Guest

    Is je rc auto te rijk afgesteld als je tank ongeveer in 10 minuten leeg is ?
     
  12. dat ligt aan de grootte van de tank, je rijstijl (gassuh of rustiger), en de cilinderinhoud van je motortje.
     
  13. Jasper90

    Jasper90 Guest

    hoe lang doe je gemiddeld met 1 tankje
     
  14. Ik heb geen karretje nu (alleen een kapotte Nikko :p) maar volgens mij is 10 minuten vrij normaal.
     
  15. brokkepiloot

    brokkepiloot Guest

    :| met mijn 2.1cc en 80cc tankje ben ik op het circuit in 5 min leeg :|
     
  16. ligt ook aan je rijstijl, afstelling e.d.
    En niet elk 2.1cc motortje verbruikt evenveel lijkt me ;)
     
  17. shuffle

    shuffle Guest

    kan dit oko met een offroad nitro?
     
  18. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    shuffle wat is nou de titel van dit draadje
     
  19. hallo
    ik heb ook net weer een nieuwe r/c brandstof auto gekocht, dus moet ik hem dalijk ook gaan inrijden. De WOT methode lijkt me een goede methode maar zou het niet beter zijn om meteen de brandstof toevoer op te schroeven en dan rustig aan gaan rijden, want mij lijkt dat het motortje stationair niet goed uitzet zodat ie verkeerd inslijt omdat de cilinder warmer word en dan uitzet zodat er meer speling tussen zuiger en cilinderwand komt. (weet ik niet zeker maar dat lijkt mij)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Stationair zal heel lang duren voordat de zuiger ingesleten is, je moet echt niet bang zijn dat bij de eerste tank de zuiger ineens te ver inslijt, wel als de motor te arm staat en je vol gas gaat rijden, dan verbrand de oppervlakte van de zuiger en cylinder en raakt de oppervlakte beschadigd.

    Naast dat zal de motor bij de normale afstelling en een stationaire loop op een mooie temperatuur komen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina