Inschrijving NK F5J 2023 - 11 Juni 2023 in Losser / RCMVL

De inschrijving voor de 2e NK wedstrijd bij de modelvliegclub Losser is geopend.

- We organiseren 3 NK-wedstrijden met 1 reservedatum.
- Op 23 April in Reuver , 11 Juni in Losser, 16 September in Dalfsen. 1 Oktober is de reservedatum.
- Middels Gliderscore wordt per ronde een timer/coach toegewezen.
- Het inschrijfgeld bedraagt voor 2023 €15,= per deelnemer. Dit bedrag geldt voor alle deelnemers.

Voorafgaande aan de wedstrijden zullen we in het kort de (lokale) wedstrijdregels bespreken en de jury samenstellen

Inschrijven voor de wedstrijd in Losser 11 Juni kan via de Website: https://www.f5j.nl/wedstrijdkalender-2023/
Inschrijven kan tot donderavond 8 Juni 19.00 uur

De lokatie is voor velen bekend maar toch: https://goo.gl/maps/J6wAomiUVw3WXUjU9

Aanvangstijdstip en tijdsschema:
09:30 Veld klaarmaken
10.00 Briefing
10:15 Start wedstrijd
16:00 Laatste ronde is begonnen

Op regelmatige basis zullen we de up to date deelnemer lijst hier publiceren, deelnemers uit binnen en buitenland zijn welkom.

Acht deelnemers is voldoende, maar er kunnen zeker nog wel een paar deelnemers uit Nederland bij:

Peter Zweers
Frank van Melick
Knut Bündgen
Peter Nelles
Jörg Vogelsang
Lothar Russkamp
Olaf Hempel
Karel van Baalen

Weer een paar erbij, maar er kunnen nog een heleboel deelnemers bij.

Peter Zweers
Frank van Melick
Knut Bündgen
Peter Nelles
Jörg Vogelsang
Lothar Russkamp
Olaf Hempel
Karel van Baalen
Arno de Bliek
Wolfgang Vyvers

Nog 2 dagen om je aan te melden, prima weer in het vooruitzicht en dus een mooie vliegdag. 17 deelnemers hebben zich al aangemeld.

Peter Zweers
Frank van Melick
Knut Bündgen
Peter Nelles
Jörg Vogelsang
Lothar Russkamp
Olaf Hempel
Karel van Baalen
Arno de Bliek
Wolfgang Vyvers
Gerard du Buf
Gertjan Siemons
Wim Nieuwhof
Brian van der Gouw
Rafael Ichaso
Herman Dievelaar
Hans Hermsen

Voor de allerlaatste beslissers, je kan je nog aanmelden tot vrijdagmiddag 9 juni 12 uur. 18 vliegers hebben zich aangemeld en met dit aantal zijn er geen vrije plekken meer over na sluiting morgen om 12 uur.

Peter Zweers
Frank van Melick
Knut Bündgen
Peter Nelles
Jörg Vogelsang
Lothar Russkamp
Olaf Hempel
Karel van Baalen
Arno de Bliek
Wolfgang Vyvers
Gerard du Buf
Gertjan Siemons
Wim Nieuwhof
Brian van der Gouw
Rafael Ichaso
Herman Dievelaar
Hans Hermsen
Vincent Merlijn

Er zal niemand aan getwijfeld hebben maar de wedstrijd a.s. zondag gaat door, helaas 1 afzegging dus is er nog één ultieme kans om mee te doen. We programmeren 7 rondes met elk 3 groepen en voldoende voorbereidingstijd, zo dat iedereen voldoende tijd heeft. Er zijn geen voorzieningen dus zorg zelf voor voldoende eten maar vooral ook drinken en zonnebrand.

De wedstrijd begint rond 10 uur, De lokatie is voor velen bekend maar toch: https://goo.gl/maps/J6wAomiUVw3WXUjU9 , kom gerust ook even kijken als je dat leuk vind.

Gisteren de 2e NK F5J gevlogen in Losser, een uitgebreider verslag zal nog wel volgen, maar het was in ieder geval warm, erg thermisch maar soms ook sterk dalen. Stevige wind bij tijd en wijle maar iedereen is met een tevreden gezicht huiswaarts gegaan. De uitslag is gecontroleerd, overige standen voor het NK komen later.

Zie ook de foto impressie op : Foto impressie NK F5J wedstrijd van 11-6-2023 – modelvliegclublosser.nl

Bijlagen

Stevige verschillen in de einduitslag. Laat zien dat het in de hitte zeker niet gemakkelijk was.

Vraag n.a.v. de einduitslag. Interpreteer ik het goed dat een save met motor leidt tot een 0 die niet te schrappen is? Is dit nieuw?
Gezien het feit dat ik geen buitenlanding meer zie, het stukkie lopen zonder motor is ook een 0 die niet te schrappen is?
M.a.w. het nemen van risico's is verder ontmoedigd?

Johnny

Dat concludeer je goed. Het idd nieuw dit jaar.

Maar deze regel zal waarschijnlijk ook snel weer verdwenen. In de Eurotour zijn er localrules om deze regel te omzeilen.

Het is om gebruik van de motor tegen te gaan. Gebruik moet idd echt alleen voor nood zijn.

Ik heb zelf daarom in mijn laatste ronde alleen upwind gevlogen. Zou zonde zijn om zo je podium weg te gooien.

Vind de regel zelf nog niet goed uitgewerkt. Het is lang niet duidelijk dat iemand de motor heeft aangezet. Eigen zouden ze het direct moeten roepen als ze dan doen. Dan is het duidelijk voor iedereen.

Ik vind het principe vd regel goed, goed voor de veiligheid, kist en klasse. Een nul die niet te schrappen is...mmm, ik vind persoonlijk gewoon een nul score, zoals bij een normale buitenlanding, eerlijker.
Ik ben het eens dat voor kwaadwillenden de huidige regelset te veel kieren en gaten biedt, lees ; mogelijkheden tot valsspelen biedt. wellicht kan de altis eea registreren bij een 2e motorstart? Niet dat dat hier nodig is hoor, in mijn beleving gaat alles heel gemoedelijk en eerlijk, maar op grotere eurotours ed zit er altijd wel eentje bij die t gaat doen als er een mogelijkheid zit.
Voor wat betreft ontmodiging tot het nemen van risico's; persoonlijk geeft deze regel mij juist een extra boost om t risico toch te nemen, immers is de kans schade minimaal wanneer je de motor kan starten om je kist te redden. Schade aan mn kist is eerder een reden om het risico helemaal niet te nemen. Maar met de wetenschap dat ik mn kist altijd kan redden met mn motor durf ik meer.

de simpele oplossing door gewoon te roepen dat je een restart doet....lijkt me prima, zeker lokaal.

De altis registreert een 2e motorstart met --, dus er is geen F5J hoogte meer.
Daarmee is voor mij.... het verschil tussen een motorstart en een buitenlanding duidelijk waarneembaar.
Kan de regels er op nazoeken (da's lang geleden en ook niet mijn hobby) maar volgens mij dien je de vlucht daarna direct af te breken.

Mijn vraag betrof dan ook of iedere buitenlanding standaard als herstart motor wordt aangemerkt. De uitslag van Losser gaf mij dit vermoeden.
Voorheen was een buitenlanding gewoon nul punten die te schrappen was als slechtste resultaat.

Met risico bedoelde ik en door Peter bevestigd met zijn tactiek van de 7e ronde dat ver meedraaien of thermiek zoeken downwind m.n. bij hogere windsnelheden nu meer risico geeft want een eventuele buitenlanding wordt met een niet te schrappen nul zwaarder gestraft dan in het verleden. @specialpainter Ik refereer dus niet aan de periode dat de motor inderdaad door de altis niet te herstarten was. Sorry voor de verwarring.

Maar we dwalen af van de napret van de ongetwijfeld mooie wedstrijd in Losser.

Johnny

Laatst bewerkt:
Wij dwalen zeker niet af. Het is idd allemaal tactisch. Overwoog ronde 7 niet te starten omdat de overwinning zeker leek en geen risico wilde nemen. Of bij buiten landing downwind toch maar de kist buiten te zetten. Met alle risico’s van doen. Verder loop ik het risico de motor per ongeluk aan te zetten, zoals HD tijdens de wedstrijd overkwam. Uit eindelijk gekozen om upwind te gaan. Pakte vervolgens mooi uit.

De altis is idd niet meer uit te lezen bij een herstart van de motor. Dat is getackeld. Mijn punt is dat je soms denkt dat je in je groep nog een concurrent hebt die uit het achter veld komt, terwijl de motor al is gestart. Gewoon even roepen en direct landen is het meest duidelijk voor je collega vliegers in de groep. Dit zodat de collega’s geen onnodig risico nemen en bijvoorbeeld hun landing verklooien omdat ze denken dat een concurrent nog vliegt.

Het staat in de FAI regels en normaliter volgen wij die FAI regels hier in Nederland. De regel is duidelijk en alle andere dingen die hier genoemd worden zijn de gevoelens die men heeft bij deze regel.

Als je in de resultaten per ronde kijkt in Gliderscore zie je zowel buiten landingen (buiten 75 mtr van doel) als motor herstart, het zijn echt twee verschillende dingen.

Ik heb zelf ook de motor aangezet in ronde 6, niet omdat ik teveel risico heb genomen maar wel omdat ik in een situatie kwam waarbij de kans op schade aan mijn model erg groot was. Om te weten wat de situatie is van de andere vliegers in jouw groep, daarvoor heb je een helper naast je.

Natuurlijk heb je gelijk Karel. Maar wanneer je tijdens de vlucht de aangewezen helper moet uitleggen hoe je moet aftellen kun je niet verwachten dat je helper ook alles ziet.

Als je in de resultaten per ronde kijkt in Gliderscore zie je zowel buiten landingen (buiten 75 mtr van doel) als motor herstart, het zijn echt twee verschillende dingen.

Waarmee dus feitelijk antwoord is gegeven op mijn beginvraag / verwondering:
Gezien het feit dat ik geen buitenlanding meer zie, het stukkie lopen zonder motor is ook een 0 die niet te schrappen is?
Johnny

Samenvattend, ja een stukkie lopen loont nog want de straf is minder zwaar. En inderdaad had ik in de gecomprimeerde einduitslag niet 1 2 3 de "echte" buitenlandingen gezien.
Helder zo, dank.

Johnny

Laatst bewerkt:
Nog even mijn 7 vluchten. Door de strak blauwe lucht leek en soms hoger te gaan dan de logger aangeeft. Er zaten lastige groepen bij. Soms 5 minuten vliegen en je doel halen voldoende voor een 1000.

Bijlagen

• Nk Losser 11 06 2023 vlucht 1.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 1.jpg
    69 KB · Weergaven: 100
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 2.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 2.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 95
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 3.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 3.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 97
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 4.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 4.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 93
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 5.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 5.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 96
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 6.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 6.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 93
  • Nk Losser 11 06 2023 vlucht 7.jpg
    Nk Losser 11 06 2023 vlucht 7.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 93
Nog even de motorsetup. Dualsky 3040 EG-9, YGE LVT 65, RF 10 keer 6 en de Black Edition 4S 950 Lipo.

Vlieggewicht was 1750 Gram.

Ben er zelf nu wel van overtuigt dat direct drive de beste optie is. Goedkoper, minder uitval en geen onderhoud.

Onderstaand de cijfers, heb de regelaar gemaximeerd tot 65 ampère.

IMG_1591.png

.

Back