Inschrijving wedstrijd NK F3RES 19 of 20 september 2020

Discussie in 'F3-RES' gestart door jve, 7 sep 2020.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Na al 2 geannuleerde wedstrijden gaan we weer voor de 3de wedstrijdinschrijving.
    Deze staat klaar op de website van F3RES.
     
  2. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Deventer
    Hallo,
    Plannen kunnen veranderen. Ik kan alleen nog maar zondag. Ik kan dat op de F3RES site niet aanpassen.
    Groet,
    Arjen van Vark
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Helaas, het lijkt niet te lukken. De wedstrijd is afgelast.
    Kijk op www.f3res.nl
     
  4. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    75
    Jammer, maar moeten we na twee afgelastingen niet veel meer proberen om toch iets van het seizoen te maken en wat meer de grenzen opzoeken? veertien dagen geleden was het zondag 7 sept. prima Res weer in Duiven, zoals Windfinder eerder voorspelde.
    Ook nu geeft Windfinder voor zondag een voorspelling die het kunnen houden van een RESwedstrijd op de vor ons bekende lokaties hoogstwaarschijnlijk maakt. Valt Duiven uit? dan allemaal op zoek naar alternatieven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Ik wil bij deze afzeggen ivm COVID-19 een dagje vliegen zou 10 dagen quarantaine

    Zoals ik al eerder zei als organisatie kun je het nooit goed doen maar als ik jouw heilige windfinder gegevens bekijk heeft de organisatie een goed besluit genomen.
    Volgens de reglementen is de max wind 6 knopen jouw heilige windfinder geeft aan dat het 5 knopen is dus zou het kunnen maar zo werkt het niet je moet ook kijken naar de windvlagen als je die bekijkt
    en dan het gemiddelde bekijk dan kom je over de grens. Je moet ook begrijpen dat er mensen van ver komen en die kun je niet voor 1 vlucht laten komen.
    Je kunt natuurlijk willens en weten willen vliegen maar er zullen ook minder gekwalificeerde piloten meedoen en voor die is de lol er dan gauw af en al helemaal als ze door een windvlaag achter de wind komen.
     
    jve vindt dit leuk.
  6. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    75
    trebor, kijk nog even op Weeronline of een ander weermodel voor de verwachtingen van vandaag en morgen.

    Wij zijn opnieuw uitgenodigd om in te schrijven voor een wedstrijd NK F3RES, dus een wedstrijd in kader van het Nederlands Kampioenschap. Voor die competitie moeten 3 geldige wedstrijden gevlogen worden, de voorwaarden daarvoor liggen vast in de reglementen.
    Nadat de eerste twee wedstrijden afgelast zijn is er nog een kleine kans dat de competitie voor het NK volgevlogen kan worden, er blijven dan nog maar drie data op de wedstrijdkalender over.
    De data op de KNVvL-wedstrijdkalender liggen vast en zijn doorslaggevend, er kan niet geschoven worden.
    Van de organisatoren mogen we dan verwachten dat ze alles op alles zetten om voor elkaar te krijgen dat de competitie doorgaat, uitgangspunt is toch dat vliegers die zich willen kwalificeren daarvoor in de gelegenheid gesteld worden.
    Nu is, zonder overtuigende verantwoording een streep gezet door de het RES NK 2020.
    Natuurlijk is RES ook fun, vliegen in een gezellige sfeer, om Willem te citeren "No Stress" en ook minder competitieve deelnemers moeten meedoen. Toch kunnen de keuzes voor de NK-wedstrijden niet uitsluitend daarop gebaseerd worden.
    Als dat is wat waar het om moet gaan, dan is het tijd voor het organiseren van recreatieve RES bijeenkomsten.
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Ik weet niet of het je opgevallen is maar we hebben helemaal geen normaal jaar de COVID-19 heeft alles in haar ban dus je kunt NIET van een organisatie verwachten dat ze in een kort tijd bestek 3 wedstrijden er door drukken, er zijn genoeg sporten en ook model klassen waar dit jaar GEEN NK plaats vind. Als de organisatie GENOEG tijd had gehad in een Normale tijd was het geen probleem geweest maar nu aan het eind van het jaar zal het met deze jaargetijden een stuk moeilijker worden.
    Wat betreft een weersvoorspelling kan ik je als ervaren piloot vertellen dat een model een model is en je er niet vanuit mag gaan maar dat he een leidraad is, toen ik vanmorgen vanuit Agathazzel naar Vreden vloog was het turbulenter dan AIRMET, SIGMET aangaven en die vraag ik altijd een uur voor vertrek op maar dat is het weer en 1 van de passagiers van ons weet nu ook waarvoor kotszakjes voordienen. Ik zeg altijd het weer en de regering zijn onvoorspelbaar.
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Het aantal afgelastingen zouden met deze eisen ook zonder COVID19 aanwezig zijn, om altijd dat covid-excuus maar uit de kast te trekken...dat wordt een nieuw woord in de dikke van dale. De argumenten om niet te vliegen met wat wind zijn heel begrijpelijk, schade en gedemotiveerde piloten wil niemand. Hetgeen wat volgens mijn bescheiden mening nogal schuurt is de algemene beleving van de organisatie, meerderheid van de piloten en hoe de klasse is geïntroduceerd en gerapporteerd; een Nederlands Kampioenschap. Daarbij horen, op het eerste gezicht geheel overbodige, regels die een eerlijk nk waarborgen. Ook lijkt het mij dat je mag verwachten dat de piloten die aan een officieel nk meedoen, bedreven genoeg zijn om ook met wat meer wind veilig genoeg te kunnen vliegen. Ik weet nog goed dat ik voor de clubwedstrijden van de Deventer Luchtvaart Club toch echt eerst mijn brevet moest halen om mee te mogen doen. voor het NK 2 meter klasse idem dito, ondanks dat ik voor spek en bonen meedeed vanwege mijn leeftijd. Nu wil ik niemand zeggen dat ze beter moeten leren vliegen, maar voor een officieel nk lijkt het mij niet onredelijk te verwachten dat men ballast kan gebruiken en tot een windkracht 4-5 nog veilig kunnen vliegen en een wedstrijd kunnen vliegen. Daarbij wil ik opmerken dat ik absoluut niet de huidige gang van zaken wil afkraken,of de klasse, maar vooral wil aangeven dat een Nk status de huidige groep helemaal niet bedient omdat het de deur openzet voor meer getalenteerde piloten die de klasse direct naar hun hand kunnen zetten wanneer ze willen. Vanuit de huidige beleving vanuit de groep zijn deze piloten helemaal niet wenselijk is mij persoonlijk verstaan gegeven. Echter een NK is open voor iedereen, ook voor die piloten. wat ik persoonlijk zie en heb ervaren is dat er een enorme frictie is wat in het algemeen niemand en ook de klasse zelf niet bedient. enkel argumenten die enkel te begrijpen zijn wanneer je vanuit het zelfde standpunt denkt. iedereen heeft wel een punt. Die paar piloten die hameren op de regels die bij een nk status horen zijn in de minderheid, maar hebben mijn inziens zeker een punt. waarom? omdat het een nk is. Ik wil niemand beledigen of zeggen wat ze moeten doen, maar waarom niet exact zo doorgaan en er een recreatieve klasse van te maken? de meerderheid krijgt exact wat men blijkbaar wil en door de nk status eraf te halen is het direct minder aantrekkelijk voor de ''toppiloten'' en juist laagdrempeliger voor beginners, waar de klasse aanvankelijk voor bedoeld was. Ik wens iedereen veel vliegplezier toe. het waren just my two cents.
     
  9. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.969
    Locatie:
    Huissen
    Iedereen vergeet dat Wout alle spullen weer mee naar huis mag meenemen waar iedereen met zijn hoeven aan gezeten heeft. Ik heb er wel begrip voor.
     
    specialpainter.nl en trebor siuhyn vinden dit leuk.
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Nee de COVID is geen excuses maar heeft wel een grote invloed en wel een hele grote.
    Een aantal afgelastingen zou inderdaad ook zonder COVID-19 aanwezig zijn maar misschien moet je eens lezen.
    Maar ik wil het voor jouw nog wel even in Jip en Janneke taal uitleggen.
    Een jaar heeft 12 maanden en 4 seizoen als je in Februari besloten wordt door een regering dat er geen evenementen meer mogen plaats vinden tot en met september dan ben je al 5 maanden kwijt waarin je een wedstrijd kunt plannen.
    Op dat moment mis je ook gelijk de relatief gunstige seizoenen en maanden voor onze sport , dus is COVID een excuus NEE het is een feit dat het een grote invloed heeft.
    De organisatie heeft dus nog 4 maanden over om 3 wedstrijden te plannen. Dit zou theoretisch genoeg moeten zijn
    echter je zit in die 4 maand wel in een onstuimig seizoen dat noemen we najaar met o.a. herfst en winter. En het is een bekend meteorologisch gegeven dat het wisselen van seizoenen gepaard gaat met wisselvallig en onstuimig weer. Je kunt het merken doordat je de jas weer uit de kast kunt pakken en dat we weer beginnen te zeuren dat het te koud is en te nat.
    Het is dus in deze periode dus een groter gevaar dat een wedstrijd niet doorgaat omdat de wind het limiet van de reglementen overschrijd.
    Kijk dat jij wilt beweren dat je met een kist van zo'n 650 gram met windsnelheden van 20 tot 38 km per uur nog veilig kunt zegt genoeg over jouw en je veiligheid gevoel.
    En dan even wat betreft je opmerking dat de NK status niet de hele groep bedient ben ik niet met je eens.
    De RES is ooit in rond 2007 opgestart in Duitsland als de Jedermanns klasse deze was bedoeld als een opstap klasse naar de F3J want men kwam er achter dat veel vliegers die koud in de F3J kwamen al gauw afhaakte omdat men in deF3J te gedreven waren en met wat mindere hightech modellen niet mee kwamen en dat werkte demotiverend. Later toen er ook interesse kwam van over de oceaan is de naam veranderd in RES. Als je dus de NK status eraf zou halen dan geef eigenlijk aan dat het geen waardige klasse is. Wat mij opvalt hier in Nederland is dat in heel veel klassen de gedreven piloten de lol ervoor anderen afhalen en die afhaken. Ik vlieg zelf in Duitsland in de RES,F5J en F3J en daar gaat het gemoedelijker aan toe en is er meer respect richting de organisatoren dan hier.

    Kijk voor mij is het heel makkelijk als ik me inschrijf voor een wedstrijd ga ik akkoord met de regels en dan ga ik niet lopen zeuren dat ik vind dat het wel kan, dat is in mijn ogen ook respectloos richting de organisatoren die zo'n beslissing echt niet over 1 dag ijs nemen.
    Misschien moeten jullie eens met de vliegers vergadering samen eens een weersite vaststellen die leidend is want geen is het zelfde en uit mijn ervaring zou ik zeggen vraag een inlog voor https://www.luchtvaartmeteo.nl/ aan dat kan de KNVvL zo regelen.
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Emmen
    Ton lees de regels nog even na. Volgens mij staat nergens dat je 3 wedstrijden moet vliegen. Je hebt nu alleen geen schrapper meer.
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Trebor, ik raakte je kwijt bij Jip en Janneke...ook gebruik van ''je moet'' ed getuigen van een hoogmoed die wel of niet misplaatst is, feit is dat ik er vanaf dat punt ver boven sta. een ieder mag een mening of zijn two cents hebben. Als je graag wil dat men je mening leest of ter harte neemt, is een wat minder defensieve reactie gemakkelijker. nu heb ik wat ervaring met het maken van onstuimige woordkeuzes, dus ik waag een poging om een normale discussie te hebben.

    je argumenten over het weer zullen vast hout snijden maar je gaat in mijn ogen voorbij aan wat je er al eerder schreef. de huidige eisen aan de wind zorgen ook zonder covid voor relatief veel afgelastingen. punt. daar zit de crux in de kritiek. Laat die covid erbuiten, die komen we al genoeg tegen lijkt me;)

    dat de res in duitsland om wat voor reden gevlogen wordt is weinig belangrijk in deze discussie. je geeft al aan dat piloten die wel veilig kunnen vliegen met 4-5 bft en kisten van 500-600 gram de klasse verzieken omdat men dan een te groot niveau verschil ervaart. dit is exact wat ik heb geschreven en de reden om de status nk eraf te halen. Een nk status heeft gewoon regels en men mag op een nationaal kampioenschap gewoonweg verwachten dat er ook veilig gevlogen wordt.Ook met wat wind. Anders hou je namelijk geen GOED PLANBARE wedstrijden over. In Nederland waait het nu eenmaal meer, deal with it. Dat de organisatie lastige keuzes heeft voor wat betreft het weer, dat weet ik, heb zelf wedstrijden mede georganiseerd waarin ik die taak altijd samen deed met iemand die er nog beter kijk op had. feit is dat nu bij de res al meermalen is voorgekomen dat de voorspelling van windkracht 3 tot 4-5 voor een afgelasting zorgde waarvan later bleek dat het toch erg goed vliegbaar was.. tourlijk kan je er naast zitten, maar wanneer je de lat voor de wind net iets hoger legt heb je gewoonweg een betere kans op een geldige NK wedstrijd. ok, de kans dat je een winderige vliegdag hebt is ook groter. maar dat is toch juist uitdagend in een NK? vliegen in altijd vrij ideale omstandigheden zorgen voor een voorspelbaar einde...Dan nog het ''open'' karakter van een nk... De houding/mening die je profileert is dus precies wat schuurt; ook top piloten mogen de klasse gewoon vliegen en iedereen het snot in de ogen vliegen, het is een nk, deal with it. wanneer dit dus niet wenselijk is, dan moet je in mijn ogen dus van de nk status af; dan kan je vliegen wanneer het schikt, met welke wind je wil, waar je will, met wie je wil etc. Ik benadruk het nog maar een keer; een NK status zorgt ervoor dat deze twee typen piloten op hetzelfde veld staan. Wil je dat niet als organisatie dan had je het niet als een NK moeten aankondigen, presenteren etc. ik was bij het moment aanwezig waarbij Wout voorstelde om de klasse op te zetten. Meermalen is de res ter sprake gekomen op de vergaderingen en de vooruitgang is schrikbarend goed te noemen, kunnen veel klassen wat van leren;) Echter blijft de planning een hardnekkig probleem in combinatie met een NK status, tenminste dat is mijn mening slechts.
    Dat gedreven piloten in Nederland klasse kapot maken vind ik een regelrechte belediging. ik heb nog nooit een top piloot ontmoet die het moeiteloos voor elkaar kreeg om zijn resultaten te behalen, vanwaar toch die aversie op piloten die gewoonweg meer doen om leuk te presteren in hun hobby? Ik begrijp donders goed welk klimaat je bedoelt hoor, maar je kan simpelweg niet alle toppers over 1 kam scheren. Een top piloot die zijn kennis wil delen is goud waard voor iedere klasse, dat delen...idd dat is voor sommige nog wel eens lastig en zorgde vooral in het verleden voor een heel nare, competitieve sfeer die ik persoonlijk ook verafschuw. Maar het mes snijdt aan twee kanten; defensieve reacties zoals je hierboven laat zien houden deze nare verstandhouding onnodig in stand. Zo jammer, het kan zo leuk en gezellig zijn, ook echt wel met top piloten hoor;) dit was iets meer dan two cents, maar...deal with it;)
     
  13. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    75
    Je hebt gelijk, het staat nergens, ik heb de aanpassingen van de reglementen van de laatste vliegersvergadering nog even nagelezen op de Res website, daar is het minimum aantal wedstrijden tellend voor het NK niet genoemd.
    In mijn aantekeningen van die vliegersvergadering vind ik dat het wel genoemd is in de discussie over het aantal meetellende wedstrijden, de stemming ging over het aantal schrappers bij n-wedstrijden. En die uitkomst staat onder punt 2 in wijzigingen voor het reglement 2020. upload_2020-9-19_22-46-36.png
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Die stemming ging inderdaad over het MAXIMUM aantal tellende wedstrijden voor een nk binnen de sectie rb zweef.
     
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Emmen
    Gelukkig, wij hebben nog een NK in 2020. :banana:

    De volgende stap is hoe wij de organisatie kunnen helpen om toch de wedstrijden te kunnen organiseren.

    Moet er bijvoorbeeld een schoonmaakploeg komen om de materialen schoon te maken, moeten er meer velden komen om uit te kiezen, willen wij wel of tijdelijk geen buitenlandse deelnemers of alleen buitenlandse deelname na overleg van een negatieve Corona test.

    Geef aub wat er nodig is, samen is lossen wij het wel op.
     
    Justus en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina