Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Ja ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Zou je die overgang erg goed zien? Dus de overgang van glas naar het stuk waar geen glas zit?
 
Ik heb de hele romp van de Climaxx in 20 grams glas met transparante PU lak. Als je voorop een extra laagje zet zie je daar niks van.

De romp van de Climaxx is nu mooi bestand tegen afdrukken van nagels en dat soort gedoetjes.
 
Nou ik doe er een drupje lijm onder, maar de draden drukken zichzelf ook sterk naar beneden door de gemaakte hoek
 
Ik zal wat meer ruimte hebben (tandwielkastje is 22mm)en kan misschien aan de binnenkant met epoxy en katoenvlokken het schot wat meer aan het motorblok hechten.

@Japie.G de uiteindelijke torsiestijfheid komt ook van de folie maar omdat de ribben rondom de buis gelijmd zitten neemt die buis daar ook heel wat voor zijn rekening en zal dat steviger aan voelen dan het er uit ziet.
Maar het wordt nooit een voll-Carbon f3j vleugel!
 
Die uitsparing heb ik gezien, maar de draden zitten toch niet vast ? kunnen toch tegen je motor komen ?

Onderstaande is te koop bij Reisenauer, of na te maken natuurlijk:)
http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2008

upload_2015-11-8_17-1-32.png
 
Weer hard gewerkt - ik ga maffen....

Maar eerst paar fotos,

Ik cover misschien op een rare manier. Eerst servos instaleren met net genoeg draad zodat ik ze door de vleugel heen en weer kan halen. (Wat extra draad is ook handig voor servo vervanging).

Ik breng de servo naar de andere kant, cover de kant van het servo gat, snij dit uit, breng de servo terug en doe dan de andere kant.

Zie fotos. Ik moet nog 1 vleugeldeel, de ailerons en flaps en de romp,

Veel werk....

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Beugeltje is zondermeer mooi maar soms is K.I.S.S. in dit geval stukken makkelijker en gratis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik kijk hoe krap het motortje bij Jaap zit, denk ik niet dat je zo'n verenstaaltje er tussen gefriemeld krijgt.
In de climaxx (daar kom ik weer met die kl#te-Climaxx! Haha!) Zit exact dezelfde constructie (alleen allemaal wat groter) en draait het zonder problemen zonder houtje of beugeltje
 
http://www.modelbouwforum.nl/thread...j-van-höllein-grüner-cnc.231936/#post-3609709

Introduction topic, zelfde romp.
Je hebt net voldoende ruimte om wat papier rond de motor te wikkelen zodat de motor in het midden uitkomt.
Verder zoals de constructeur voorschrijft even een strookje 2mm restbalsa (heb je tenslotte genoeg van) over de kabels heen lijmen zodat deze niet omhoog kunnen komen als je bijv. iets te wild je accu erin propt of eruit pulkt.
Zo hoef je later ook niet je kabels los te breken uit de bodem indien je deze vast zou lijmen of moeilijk te doen met beugeltjes.

De oplossing zoals aangedragen in de handleiding weegt wellicht 2 gram, kost je 2 druppels dikke Zapp en in totaal minder tijd dan dat ik nodig had om deze reactie te typen :D
Vandaar dat ik schreef dat er legio mooie oplossingen te bedenken zijn maar dat "Keep It Simple" m.i. in dit geval de makkelijkste en beste optie is.

Dat kan ik overigens ook waarderen aan deze Grüner kits.
Het past gewoon als Lego en is doordacht. Aan alles kun je merken dat de constructeur dit model zelf ook al een paar keer heeft gebouwd en zelf heeft gevlogen.
Wellicht een kromme vergelijking maar dit kun je van vele Aziatische ARF's e.d. niet altijd zeggen.
Daar heb ik vaak het idee dat de R&D afdeling een plaatje van internet omzet in een ARF model en dan snel doorgaat naar het volgende model. :hammer:

Dit spul van Grüner....tja, het klopt gewoon allemaal. :thumbsup:
 
Joepie! Cadeautjes!!!

c2415736-694f-40fb-8f63-2dd8d8d9626d_zpszxcpz1yr.jpg


Mooi klein motortje!
IMG_20151113_173642_zpsyoy3rlci.jpg


Op de tekening
IMG_20151113_185756_zpsybg2uaqh.jpg


En in het neusblokje

IMG_20151113_185901_zpsl4dlpihm.jpg


Alle spulletjes erbij zijn een sleuteltje en speciaal vet voor onderhoud aan het tandwielkastje, een 35mm spinner, 12,5x6 Propellorbladen, 40A Sunrise regelaar met programeerkaart, en 2 x Sunrise 6A Ubec (eentje voor de Climaxx en eentje voor Terence)

Nu nog tijd maken om er wat mee te gaan doen!
 
Een S-bus decoder zet het signaal van de S-bus om naar een PPM signaal wat geschikt is om standaard servo's mee aan te sturen. Behalve voor het uitbreiden van het aantal kanalen van een ontvanger, kan dit soort S-bus decoders ook gebruikt worden om de hoeveelheid bedrading te reduceren. Zou je bijvoorbeeld een S-bus decoder in je vleugel inbouwen dan heb je daar de beschikking over 16 kanalen terwijl je maar drie draden naar je ontvanger hoeft aan te sluiten. Alleen de plus, min en de S-bus signaal draad.

Deze S-bus decoders zijn eenvoudig zelf te maken trouwens!

Hallo Toostbeek... Ik wacht al weken op mijn bestelde s-bus decoder die uit HK moet komen....Je zegt dat ze eenvoudig zelf te maken zijn...Hoe dan?

m.vr.gr.
K.
 
Ik heb ondertussen ook een Inside F5J besteld en heb ook het voornemen de servo's in de vleugel via S-Bus aan te sturen. Getriggerd door de opmerking van Toostbeek "eenvoudig zelf te maken" ben ik op zoek gegaan op het www. De meest bruikbare aanzet die ik heb gevonden is dit: http://www.ernstc.dk/arduino/sbus.html. Ik heb (nog) geen kant en klare oplossingen gevonden, maar op basis van de wel gevonden info denk ik wel een S-Bus -> PWM converter voor 3 servo's zelf te kunnen maken op basis van een Arduino pro mini. Kostprijs: een euro of 2-3 per converter.

Maar duurt nog wel even voor ik er aan toe ben. Eerst eens een tekening van de Inside in handen hebben om een beeld te hebben of en waar ik de converter kwijt kan.

Ik ben overigens van plan om de Inside F5J van stabilisatie te voorzien. De afgelopen zomer míjn Thermy eens voorzien van een CC3D flightcontroller met Open Pilot plane stabilisatie firmware. Geeft een aanzienlijke verbetering. Alle nukken die het model had zijn weg. Maar dezelfde truc wil ik nu eens proberen op een model met betere zweefeigenschappen (hoop ik). Oh ja: om discussies te voorkomen: niet voor de F5J wedstrijden.
En niet voor dit draadje denk ik.
 
Back
Top