Inside F5j Hollein / Gruner CNC

@Willy,

Bij mijn weten mag je sinds vorig seizoen stabilisatie inzetten in F5J wedstrijden. Of al iemand het doet weet ik niet (ik in ieder geval nog niet).

groet Marc

Ik werd er begin dit jaar op gewezen dat het toegestaan is.
Zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/wijzigingen-in-de-f5j-regels.227534/

Oplossing is heel simpel: in de thermiek fase de stabilisatie uitzetten.
Andere optie: de mate van stabilisatie per vluchtfase instelbaar maken.
Al met al: een nog niet ontgonnen terrein.
Met veel gespreksstof voor de discussie wat wel of niet in een wedstrijd acceptabel is.
En wat nu "een beperkte vormen van stabilisatie is".

Maar m'n eerste testjes zijn erg positief.
Ik werd er wel blij van :-)

Maar nu eerst maar eens een Inside F5J in elkaar zetten.

Je moet er wel aan denken dat stabilisatie werkt om het pad van het model netjes en voorspelbaar te maken. Wanneer er geen wind staat is het niet nodig, wanneer er wel wind en vooral turbulentie is zal de stabilisatie heel veel corrigeren.
Als je weet dat sturen altijd energie kost, is het vaak beter het model meer te laten gaan zonder stabilisatie.

Pas bij de landing zou het een positieve bijdrage kunnen leveren.

Maar ik lees met plezier wat je bevindingen zijn in de F5J (gesimuleerde)wedstrijd en fun praktijk.

Rick

Ik ben op zich ook best nieuwsgierig naar wat het effect ervan is hoor!

Als ik kijk naar hoeveel Inside's komend jaar gaan vliegen móet er wel een Inside-treffen komen en dan kan je ze mooi naast elkaar vliegen en kijken wat het doet

Elektronische stabilisatoren zijn in het toestel toegestaan. Telemetrie is niet toegestaan.
Misschien mogen op dat Inside-treffen ook de Introduction's meedoen. Leuk voor de verschillen.

Ik ben eindelijk ook lekker aan het plakken geweest!

Als eerste, geheel volgens de bouwbeschrijving, de staartdelen en de romp in elkaar geplakt.
IMG_20151116_194129_zpsc7dyujaq.jpg

Ik vind de staart mooi!!.....misschien ga ik daar toch transparante folie op plakken!

Het motortje heb ik ook meteen een plekje gegeven en de romp ruw in vorm geschuurd om hem makkelijk proef te kunnen draaien
(hij draait overigens precies volgens de gegevens van Reisenauer een 12,5x6 met zo'n 17A en 198W rond, dan zal de 1230gram statische trekkracht ook wel waar zijn en zo voelt het ook!....ik ga daar als eerste mee vliegen en als ik gekker wil heb ik nog een 13x7 en zelfs een 14x8 liggen maar ik denk dat ik dan veel gekker doe dan waar de kist voor bedoeld is)

Gewoon uit nieuwsgierigheid heb ik de Climaxx-romp er even naast gelegd en die voelt dan ineens als een dinosaurus aan zeg!!
IMG_20151119_142859_zpsccovutvo.jpg

IMG_20151119_143246_zpszmqxgl1l.jpg

De Climaxx romp zonder de V-staart en zonder de motoraccu (maar wel nog met aparte ontvangeraccu) voelt bijna een keer zo zwaar aan als de Inside-romp zoals die nu is (dat is met motor/regelaar/motoraccu, ontvanger en staartdelen)
Ik heb geen idee hoeveel gewicht er nog bij gaat komen om hem vliegklaar te krijgen maar hier zit al een heel groot gedeelte van het gewichtsverschil!!....ik denk dat alleen de romp straks al de helft lichter is.

Nu weer ff een weekje werken en volgende week hoop ik de vleugel ook een heel eind in elkaar te krijgen!

Ik was niet tevreden over mijn flaps. De oracover zat er niet mooi op en ik had deuken in het balsa. Ook sloten de flaps niet mooi aan en bleven mijn servos werken om de flap voldoende vlak te duwen.

Dus ik besloot alles over te doen. Van de meest brede achterlijst die ik kon vinden moest een half centimetertje af en paste toen perfect.

Servos maken nu geen lawaai meer en alles ziet er strak uit.

Ben nu best tevreden!

image.jpeg
image.jpeg

Hallo "Toostbeek" Dolgraag!!! Zeg maar wat de kosten zijn. Ik heb een 8-kanaals Sbus ontvanger van FrSky die werkt op mijn T14SG...Ik heb dus één extra kanaal nodig...
Kan ook nergens vinden op de vernieuwde site hoe ik iemand nog een privé-berichtje kan sturen...zal wel aan mij liggen ...

Op de naam klikken en dan opent een nieuw venster, daar zie je rechtsboven een tekstballon

Laatst bewerkt door een moderator:
Op welk gewicht zal zo'n Inside eigenlijk uitkomen?

Mijn Introduction weegt bijv. vliegklaar 920 gram, heerlijk licht echter:
* Bij weinig tot geen wind is het eindeloos boven blijven maar boven 3 bft wordt het snel minder. (Hij komt wel tegen de wind in e.d. maar het terugkomen tegen de wind in duurt ook eindeloos :D )
* Steekt best door maar wellicht dat een speed stand nét dat ene beetje meer kan geven.

Dus het beetje extra gewicht en het kunnen spelen met vleugel settings zou een onderscheidend verschil tussen de Intro en Inside kunnen zijn.

Ik heb om die reden express wat zwaarder gebouwd: geen extra lichte servokabels, ruim epoxy en standaard Oracover ipv het lichte, transparante spul.

Mijn flaps moest ik opnieuw bouwen en die zijn dus ook iets zwaarder. Ik moet nog accus kopen maar ik denk aan 116 gram zware 1500 amps.

Vandaag alles gewogen en bij benadering kan ik zeggen dat ik op deze manier rond de 1225 - 1240 gram zal uitkomen.

Op de doos staat: "vanaf 1100 gram" , dat lijkt me erg moeilijk....

Back