Eerst even de vraag van Justus beantwoorden:
Zie post 223: Mijn accus wegen met de andere stekkers 111 gram. Als mijn accu op de positie zit van de foto bij post 223 heb ik een CG van 90 mm precies. Als ik, met accus nog steeds op die positie, 15 gram bij plaats kom ik op CG: 87mm. Voor mijn maiden heb ik dus even 15 gram erbij gedaan – maar hieronder lees je dat je soms spontaan aan gewicht verliest……
==============
Maiden!! – met een luchtje….
Vandaag mijn Inside voor de eerste keer de lucht ingegooid. Ik ben altijd aardig gespannen bij de eerste vlucht en nu helemaal. Nog voor ik ermee had gevlogen is dit mijn favoriete toestel!
Maar alles ging eigenlijk (bijna) perfect. Eerst een hand startje, toen omhoog. De eerste keer zonder down compensatie op het gas en ik moest dus regelmatig een heel klein beetje drukken om de stijghoek te controleren.
Vervolgens de eerste echte zweef. En dat was prima. Over de eerste vliegervaring mag ik niet klagen. Het weer was niet eens ideaal. Ik had een hele dikke Bft 3 (volgens internet 10 knopen) met op sommige momenten een kleine Bft 4 (11 - 12 knopen).
Bij deze laatste windkracht blijft de Inside gewoon op zijn plek hangen. Speed stand geeft weinig gang, je moet echt drukken om vooruit te komen. Trek je je kleppen dan zakt hij rustig en bijna recht naar beneden. Als je een bocht maakt bij 11 - 12 knopen en je neus is iets omhoog dan kan hij door de wind worden gepakt en zwiept er een vleugel omhoog.
Maar op ieder moment is hij goed bestuurbaar en vlot te corrigeren. Ik voelde op geen enkel moment dat ik de boel niet meer controleerde bij die 11 – 12 knopen. Eigenlijk opvallend voor een 3 meter toestel van 1250 gram.
De landingen gaven ook vertrouwen. Met volledig getrokken kleppen goed controleerbaar – ook bij een wat steviger bries en een plotselinge vlaag.
Maar op de momenten dat het net wat minder waaide merk je dat de Inside veel beter in zijn element is. Hij vliegt heerlijk rustig en toch scherp, ik ben geen top zwever maar naar mijn gevoel biedt dit toestel veel potentie voor mij om mijn zweef prestaties te verbeteren. De eerder geopperde mogelijkheid dit toestel te bombarderen tot een standaardklasse in de FJ5 lijkt mij in ieder geval een goed plan.
Maar veel tijd om rustig te experimenteren had ik helaas niet. Niet alleen begon het steeds harder te waaien, ik zag bij de 4de vlucht terwijl ik lekker aan het stijgen was op 80 meter hoogte mijn prop naar beneden dwarrelen…..
Huh??
Mijn toestel vloog netjes door en alle servos werkten nog. Van de plotselinge verschuiving van het zwaartepunt had ik overigens geen last.
Bij de landing rook ik zo’n electro luchtje en bleek mijn hele as te zijn verdwenen. De motor was zo heet geworden dat de as los was komen te zitten. Een 13 x 8 op deze motor is ruim te veel…
http://www.poly-tec.org/epages/78026952.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78026952/Products/C20-40-880
Gelukkig heb ik de prop en as nog kunnen vinden en heb ik verder geen schade aan het toestel. Ook heb ik de motor reeds getest en die is nog goed. Morgen gaat er een 12 x 6.5 op of beter nog een 11 x 7. Bij e-calc heb ik even de ‘E-flite park 450’ als referentie genomen. De specs lijken op mijn motor. Hij geeft dan bijna 200 watt en 944 gram static trust. (Als ik hier 13x8 invul gaat hij in het rood en krijg ik 1083 gram static trust – niet veel meer dus. Ik denk niet dat deze motor een goede keus was….). Volgens diezelfde e-calc geeft de Hacker A20 22 l 924 Kv 1245 gr trust en een climb rate van 4.8 meter per sec..
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
Nou goed, dit is allemaal theorie, kijken hoe de praktijk uitpakt, met die 11 x 7 ga ik in ieder geval omhoog morgen (en die Reisenauer met vertraging had ik toch al op mijn verlanglijstje staan….)
Al met al reed ik met een tevreden gevoel naar huis: ik ben door die eerste vlucht heen en weet nu wat ik kan verwachten (een heerlijk voorspelbaar vliegend toestel!). Vier goede, gecontroleerde landingen gemaakt en verder geen schade aan het toestel.
Morgen beloofd het windstil te worden, mijn vrouw heeft weekend dienst en de kids zitten midden in de proefwerkweek….. dus..
Voor jullie overweging, nog even de instellingen van mijn toestel voor deze maiden:
CG: 87 mm – nadat de 20 gram zware prop eraf viel: 91 mm. (Ik moest 15 gram extra lood meenemen om de CG op 87 mm te krijgen – die gaat er bij de volgende vlucht dus meteen af en dan zit mijn CG op 90 mm)
Launch mode: Elevator down compensatie: 1.5 mm
Flaps: 70 graden, elevator down compensatie: 8 mm
Rudder +/- 40 mm
Verder alles volgens de manual.
Met groet!!
Roger