Dan de Climaxx….mag het hier?
Het heeft met de Inside te maken want ik ga proberen om het verschil tussen de 2 te laten zien.
Maar goed…..insiders weten dat dit mijn 2 de Climaxx is…….Whahahaha…leuk!..in een Inside-topic over insiders praten!!
Opnieuw: Mijn vliegmaatjes weten dat dit mijn 2de Climaxx is.
Mijn heerlijke (motorloze) Climaxx 1
is in Oostenrijk verticaal de grond in gedoken
en diezelfde avond heb ik de nieuwe bouwdoos weer besteld want die kist heeft vanaf de 1ste minuut altijd geklikt bij mij. Het is niet de snelste, wendbaarste, beste thermieker en ga zo door maar ik vind hem zo lekker ‘aan de knuppel’ hangen en zo prettig sturen dat het de kist is die ik vrijwel altijd wel mee heb.
Nu had Climaxx 2 wat aanloop probleempjes, o.a. met de servo’s die ik uit de gecraste had overgezet. Deze leken in orde maar gaven 1 voor 1 allemaal de geest waardoor ik een greep in mijn bakje met werkeloze servo’s heb moeten doen. De enige set van 4 die ik had liggen waren S3150’s, met tegenlagers van Servorahmen.de. Ietwat overkill voor een climaxx maar de servo’s zijn goed en ik heb ze dus waarom niet??
Zo heb ik er een tijdje mee gevlogen……
Maar nog niet optimaal. De regelaar had een lage BEC-spanning en niet veel capaciteit waardoor ik genoodzaakt was met een aparte ontvangeraccu te werken. (aparte BEC had ook gekunt maar had ik toen nog niet) en daarnaast zat ik met een veel te voorlijk zwaartepunt door mijn keuze van componenten. Een 1000kv Dymond met een 12x6,5 en een 3S2600.
Klimmen deed hij goed maar alles aan accu zat maximaal naar achteren en nog was het het nét niet.
Toen ik onlangs de Orca van een andere motor had voorzien bleef die ‘oude’ aandrijving net zo over als de servo’s en “niet omdat het moet maar omdat……..” heb ik een nieuw motorschot gemaakt en de Schambeck 1025 een plekje in de neus gegeven!
Om die motor niet te zwaar te belasten (daarom ging hij uit Orca) heb ik er niet de ‘g##le’ RFM-S 16x8,5 bladen erop zitten maar ‘gewone’ Cam-Carbon 14x8’s.
Grootste voordeel van de operatie was het gewicht. De motor is veel lichter, de bijbehorende YGE regelaar heeft wel een goede BEC waardoor de ontvangeraccu weer weg kon en de YGE is ook maar de helft van het gewicht van de Dymond regelaar dus in totaal heb ik 220 gram gewonnen en zit de Climaxx nu weer op een redelijke 1620 gram.
De vliegmiddag in Gorredijk was dus niet alleen om de Inside in te vliegen maar ook om te kijken wat er allemaal veranderd is aan de Climaxx. Hoe vliegt hij nu en hoe doet deze motor het met deze kist?
Ik zal meteen zeggen: Het is geen straf om de tijd, die nodig is om de Inside accu’s te laden, weg te knuppelen met de Climaxx zoals hij nu is!
Qua vermogen is het zeer indrukwekkend! Trekt horizontaal uit de hand weg en met 1 tikje up doet hij de rest verticaal zonder zichtbare vertraging. 20 seconden is meer dan voldoende motorloop en dan over naar zweven. Ik hoef niemand uit te leggen dat 13% gewichtsverlies duidelijk merkbaar is maar nog belangrijker is de betere ligging van het zwaartepunt. Hij stuurt nu weer zoals ik het mij herinner van Climaxx 1.
Ik denk dat iedereen wel een model heeft waar hij/zij ‘iets’ mee heeft. Mijn Twin Astir is puur jeugdsentiment en een voor mij zeer waardevolle model-erfenis, mijn Carrera Favorit heb ik het mee geleerd, de Orca is pure prestatiegenot en de Climaxx….ik weet het niet…..elke keer dat ik er mee vlieg voelt het als thuiskomen na een lange reis.
Dat is voor mij een blijvertje en hij vliegt nog steeds heerlijk!
We hebben de hele middag goed uit gekeken naar vogels. Er waren vele meeuwen die lieten zien dat de meeste thermiek zo ver weg was dat wij er niet konden komen. (doen ze expres volgens mij….ze lachen er ook nog bij als ze het doen!!) maar tijdens een vlucht, die Jacob toevallig aan het filmen was, hoorden we wat roofvogel gekrijs en bleek hij ook nog binnen bereik te zijn! Ik ben netjes naar hem toe gevlogen en probeerde zijn voorbeeld te volgen en dat heeft Jacob heel mooi op de gevoelige plaat weten te zetten!
Hier geen muziekje omdat ik ons commentaar wel grappig en gepast vond.
En om het plaatsten in dit draadje een beetje te rechtvaardigen heb ik even wat beelden naast elkaar gezet om het verschil tussen Climaxx en Inside een beetje te laten zien
Ze zijn onmiskenbaar familie, zeker tijdens het bouwen valt op dat de Inside een verre door ontwikkeling is van de bouwstijl die de Climaxx ook al heeft. Maar zoals Angelina Jolie in niets op haar vader John Voight lijkt (gelukkig maar!)…zo is de Inside een heel ander soort vliegtuig dan de Climaxx.
Toen ik er aan begon had ik het voorgevoel dat de Climaxx, naast de Inside en de Orca, nu gedoemd zou zijn tot stof verzamelen maar na deze vliegmiddag denk ik dat deze drie kisten alleen maar meer diversiteit geven aan het zweefplezier.
Alle drie een geheel eigen vlieg-envelop die elkaar m.i. niet uitsluiten maar aanvullen. Welke van de drie ik pak is maar net waar ik zin in heb en waar de omstandigheden voor lenen.
Jacob, nogmaals bedankt voor het gezelfschap en het maken van de filmopnames!!