Instabiel modelletje

• Topicstarter Topicstarter robin15243
  • Startdatum Startdatum
R

robin15243

Guest
Ik heb vandaag m'n eerste vrijevlucht modelletje in elkaar gezet maar hij gaat nog niet zo goed. Als ik hem gooi vliegt hij aan het begin wel netjes, maar naar de vlucht vordert (een meter of 5 verder) beginnen de vleugeltips te schommelen en na een meter of 10 slaat hij een meter rechts een meter links uit. Dit schommelen wordt steeds heftiger.

M'n vlieginstinct zegt dat het zwaartepunt te hoog ligt, maar misschien hebben jullie een betere verklaring.

Het lijkt wel alsof wanneer één tip overhelt dat de andere tip dat over-corrigeert, waardoor de nog harder de andere kant opzwiept, wat resulteert in een nog hardere bocht de andere kant op, etc.

Verder puntjes:
-vliegtuig wil niet stallen, het glijpad is netjes.
-Zwaartepunt ligt redelijk, misschien iets te ver naar achteren. maar! als ik het zwaartepunt naar voren breng wordt het niet beter, en wanneer ik het zwaartepunt naar vlak achter de vleuggelrand breng (net voor de stall) wordt het ook nie tbeter. 't Lijkt niet aan het zwaartepunt te liggen,
-er zitten tips op van 45* t.o.v. de vleugel, die geen v-stelling heeft. De tips genereren lift, er zit een zeer bol vleugelprofiel in (net zoals de rest van de hele vleugel)

alvast bedankt!

Hoi Robin,

Heb je misschien een plaatje of een fotootje van je model? Een plaatje zegt doorgaans meer dan 1000 woorden :-)
Een van mijn vragen is bijvoorbeeld: wat voor een model is het? Een zweefmodel, dat je met een handlancering de lucht in brengt? Of is het een motor aangedreven model (rubber, elektro of brandstof)?

-er zitten tips op van 45* t.o.v. de vleugel, die geen v-stelling heeft. De tips genereren lift, er zit een zeer bol vleugelprofiel in (net zoals de rest van de hele vleugel)

Het rollen van een vrijevlucht model wordt doorgaans opgevangen door V-stelling in de vleugel. Ik lees dat je helemaal geen V-stelling hebt. Dat zal het model niet erg stabiel maken. Mogelijk wordt het probleem opgelost door wat V-stelling in de vleugel te bouwen.

Greetz,
Jurgen

Robin, precies wat maaskie zegt. Een lichte V-stelling is de oplossing! Dan zal hij waarschijnlijk strakker vliegen en stabieler.

Ben benieuwd naar je foto.

Hey, 't is een zelfontworpen model (ontwerp al m'n vliegtuigen zelf) en heb de oplossing gevonden.

De vleugel was niet perfect gebalanceerd, de linker-tip woog meer dan de rechter, waardoor die wilde overhellen. Dit werd gecorrigeerd maar dat maakte het alleen maar erger.

Door een beetje epoxy op de rechter tip te doen is het wiebelen al een heel stuk minder geworden. Daarnaast heb ik nog een klompje kneedgum (20-30 gram) onderin de buik (recht onder het zwaartepunt) gedrukt waardoor het zwaartepunt lager ligt (zelfde effect als v-stelling) en de vlucht een heel stuk stabieler is.

voor de kneedgum woog het model totaal misschien max 50 gram, erg vatbaar voor wind. Met de extra ballast gaatie prachtig.

Robin, dit klinkt als een "Dutch roll" en in dat geval wordt het veroorzaakt door een te klein kielvlak, of juist teveel V-stelling. Je kan eens proberen of het wordt verholpen door het kielvlak wat te vergroten met een stukje plakband, balsa of papier. Dan kan misschien het ballast weer weg? Als je je tips op 45 graden hebt staan heb je absoluut voldoende V-stelling.

Heel leuk dat je al je modellen zelf ontwerpt!

Back