Instap DLG +/- 1.5 meter betaalbaar

Zoals eerder in ander topic...Na de aankoop van de DL fling van Great planes ben ik op zoek naar een model dat betaalbaar is en iets minder zwaar. DL fling is +/- 450 gram vliegklaar.:banana: Mijn oog laten vallen op Dymond DLG van staufenbiel.....???
 
Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om gewoon te kijken naar een gebruikte dlg. misschien iemand die wat heeft liggen. of op rc-network word regelmatig wat aangeboden.
 
een pools modelletje?
of kijk eens op de site van www.F3K.nl en daar vind je een hele lijst... naargelang het budget dat je wil spenderen.
 
Niemand ervaring met de Dymond van Staufenbiel ? zou ook onder de naam topsky verkocht worden, maar ik weet niet welke versie....1 of 2 of of...zijn er een paar van.
 
Persoonlijk vind ik deze dlg niet echt een beginner aanrader. De bouwwijze is anders en een beetje verouderd. Het model gebruikt glasvezel vleugelbedekking dat erg gevoelig is voor indeukingen bij het aanpakken/vangen van het model. Ok, deze zijn er met een natte doek en strijkijzer of stoomstrijkijzer met vochtig doekje er wel weer uit te deuken, maar lastig is dat wel. Het is ook een behoorlijke uitdanging om dit model goed uitgelijnd en recht vliegend te bouwen.
 
Wil je voor wat minder geld een DLG kopen dan kom je al snel bij modellen zoals de Dymond van Stauffenbiel uit. De bouwwijze van deze modellen is niet echt verouderd, laten we zeggen het is de bouwmethode om voor dat geld een best goed vliegend model te maken. Door toepassen van een redelijk eenvoudige bouwwijze en niet al te dure materialen blijft de prijs laag. Natuurlijk mag je deze modellen niet vergelijken met een "moderne" vleugel uit een mal.
Ja, gebagde vleugels zoals die van de Dymond zijn gevoelliger voor deuken, dus met bouwen opletten (handdoek of schuim op de tafel) en bij transport een beschermhoes gebruiken. Voordeel van de gebagde vleugel is dat deze nog gerepareerd kan worden als een vleugel uit een mal al lang in de container moet.
Voor een beginner zijn er andere dingen belangrijk, te betalen, te repareren en moet redelijk goed vliegen. Bouwen is niet echt moeilijk maar moet wel secuur gebeuren.

Met modellen zoals de Dymond, topsky, Notos, Longshot en Predator kan je goed van start gaat.
 
Wil je voor wat minder geld een DLG kopen dan kom je al snel bij modellen zoals de Dymond van Stauffenbiel uit. De bouwwijze van deze modellen is niet echt verouderd, laten we zeggen het is de bouwmethode om voor dat geld een best goed vliegend model te maken. Door toepassen van een redelijk eenvoudige bouwwijze en niet al te dure materialen blijft de prijs laag. Natuurlijk mag je deze modellen niet vergelijken met een "moderne" vleugel uit een mal. Koop dus geen kat ine een zak.
Ja, gebagde vleugels zoals die van de Dymond zijn gevoelliger voor deuken, dus met bouwen opletten (handdoek of schuim op de tafel) en bij transport een beschermhoes gebruiken. Voordeel van de gebagde vleugel is dat deze nog gerepareerd kan worden als een vleugel uit een mal al lang in de container moet.
Voor een beginner zijn er andere dingen belangrijk, te betalen, te repareren en moet redelijk goed vliegen. Bouwen is niet echt moeilijk maar moet wel secuur gebeuren.

Met modellen zoals de Dymond, topsky, Notos, Longshot en Predator kan je goed van start gaat.

Het ideale model is de Flow van Porsche Composite Modellbau in Oostenrijk. Zeer gemakkelijk te monteren. Wordt nu zelfs aangeboden kompleet gemonteerd mits een zeer kleine opleg van 2228€. Een zakvleugel is geen goed alternatief. Is zoiets als het heruitvinden van de zwart wit televisie. Koop dus geen kat in een zak . . .Goekoper aankopen is zonder twijfel duurder vliegen in the long run (Eagles). Als je breekt moet je sowieso repareren, zak of mal.
Het beste is om niet te breken. Start dus voorzichtig, vooral in het begin. Het betalen van de "dure" ??? aankooppprijs is zoals reeds meerdere keren in detail uitgelegd zuiver een funktie van hoeveel starts, bzw vlieguren je uit een DLG kan krijgen. Mijn eerste Sapleter heeft vier jaar geleden 700€ gekost maar ik vlieg hem elke week gedurende drie trainingsessies plus de kompetities. Kost per start of per vlieguur is dus zeer laag. Ik heb hem vorig jaar verkocht aan Guillaume Paris voor 500€, en Guillaume werd direkt direkt tweede in the French Nationals. Alleen mijn Carrera is ietsje duurder ~250 Salpeters - vliegt uiteraard ook lager maar veel sneller. Het beste voorbeeld vindt ik in mijn beroepsbezigheid : een B747 vliegt gemiddeld 18 uur per dag. Net zoals een A340 bvb. Rendement is wat we nodig hebben, temeer dat dit in lijn ligt met het veelvoudig trainen om als piloot een beter niveau te bekomen. OK, ik weet dat dit een zeer zuinig, prijsbewust Hollands forum is, dus schiet niet op de rijke pianist.
Een Euro sparen bij de aankoop is niet de goede weg want die betaalt men later altijd dubbel terug. Ofwel is hij al op weg naar Griekenland, Portugal of Spanje :banana:
Yves
 
weer snap ik de bijdrage van yves niet hierin...

de longshot(3?) is ook een goed toestel om te starten... als je iets meer wil uitgeven is de fireworks 3 misschien wel iets leuk... deze vliegt al een stuk beter.
 
Het beste voorbeeld vindt ik in mijn beroepsbezigheid : een B747 vliegt gemiddeld 18 uur per dag. Net zoals een A340 bvb. Rendement is wat we nodig hebben, temeer dat dit in lijn ligt met het veelvoudig trainen om als piloot een beter niveau te bekomen. :banana:
Yves

maar jij praat over modellen waar je echt kan instappen en dat kan je bij een hlg niet en hij vraagt daar wel om. maar ik snap zelfs dat hij wat anders bedoeld dan hij schrijft en en jij ook denk ik wel eens.:banana:
jij houd er van om mensen een beetje in de luren te leggen en daar trappen ze met open ogen in anders zouwen ze nooit een antwoord geven en anders wel een grappig antwoord. ik weet wel wanneer het serieus is maar sommigen helemaal niet en daar moet we rekening mee houden.
 
Door de DL fling
imgres
van great planes heb ik zin gekregen om nog van dit......maar wil hier geen kapitaal aan uitgeven.....heb ook nog andere toestellen en heli's en zwevers.....Ik ben echt niet op zoek naar een wedstrijd toestel.

Ik ben dus echt op zoek naar ervaringen met de dlg's zoals de topsky1 / Dymond....enz.

Die prijzen van de www.f3k.nl en de links zouden wel eens mogen worden upgedate of zijn die effectief te vinden aan deze prijzen?
 
Laatst bewerkt:
Hey, Ik heb mij gisteren een Ice Fire 2 aangeschaft (peak-hobby) onverwacht gevonden bij Homeflyer in Herselt .PEAK-HOBBY iemand enige tips bij het bouwen van deze kist? Alle servos moeten in de romp. ziet er zeer cool uit ga proberen van bouwverslag op de site te zetten.
Vraagjes zijn volgende :
Uitsnijden van de ailerons / rudder en elevator?
Montage van 4 sevors in kleine ruimte? iemand voorbeeld van iets vergelijkbaar? doe je dit in verschillende hoogtes?
 
Hey, Ik heb mij gisteren een Ice Fire 2 aangeschaft (peak-hobby) onverwacht gevonden bij Homeflyer in Herselt .PEAK-HOBBY iemand enige tips bij het bouwen van deze kist? Alle servos moeten in de romp. ziet er zeer cool uit ga proberen van bouwverslag op de site te zetten.
Vraagjes zijn volgende :
Uitsnijden van de ailerons / rudder en elevator?
Montage van 4 sevors in kleine ruimte? iemand voorbeeld van iets vergelijkbaar? doe je dit in verschillende hoogtes?


oei, de icefire 2 is dan toch verkocht... ik vond hem veeel te duur, voor wat ie was...

goh, heb je al servos? als je D47 servos gebruikt, dan kan je er al snel 4 in de romp plaatsen, tenzij het voorzien ik om de aileron servo's in de vleugel te plaatsen...

rudder en hoogte aansturen met een veertje en een gevlochten draadje...
de servo's voor de staart vooraan , en de aileronservo's achteraan (als je alles in de romp inbouwt)
zo kan je de draadjes mooi langs de rompwand geleiden.
 
oei, de icefire 2 is dan toch verkocht... ik vond hem veeel te duur, voor wat ie was...

goh, heb je al servos? als je D47 servos gebruikt, dan kan je er al snel 4 in de romp plaatsen, tenzij het voorzien ik om de aileron servo's in de vleugel te plaatsen...

rudder en hoogte aansturen met een veertje en een gevlochten draadje...
de servo's voor de staart vooraan , en de aileronservo's achteraan (als je alles in de romp inbouwt)
zo kan je de draadjes mooi langs de rompwand geleiden.

Ik zou eigenlijk de dymond bestellen....maar kon niet wachten. Vleugel is uit 1 stuk en moet dus alle sevos in de romp krijgen....:squarewink:
 
Niets moet, mr. Ook bij een hele vleugel kunnen de servos best in de vleugel. Het is goed plannen, meten en uittekenen op papier afplakband dat je grofweg op de juiste plaatsen op de vleugel plakt. Teken af en je kunt frezen, snijden, purken, etc.
 
Niets moet, mr. Ook bij een hele vleugel kunnen de servos best in de vleugel. Het is goed plannen, meten en uittekenen op papier afplakband dat je grofweg op de juiste plaatsen op de vleugel plakt. Teken af en je kunt frezen, snijden, purken, etc.


Ga ze toch proberen in de romp te krijgen. des te minder gewicht moet ik vooraan toevoegen dus ook totaalgewicht. Ben al gestart met uitsnijden van de controls. nu heb ik dit voor de ailerons bovenaan uitgesneden....of moest dit onderaan?
 
Als het niet te ver uitsteekt is het om het even.. Persoonlijk denk ik toch dat de massa van het model op de luchtstroom drukt.. dus bij het aan de boven kant lijkt mij beter.. Maar de praktijk laat dudelijk een voorkeur voor de onderkant zien..
 
Back
Top