Instappen in de F5B klasse, duur?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik krijg regelmatig PBtjes en mailtjes van mensen die wel een F5B kist willen hebben maar nog steeds het idee hebben dat het duur is.

Tot een bepaald niveau is het allemaal goed betaalbaar.
Je moet ook wel wat vliegervaring hebben om een hotliner goed te kunnen sturen.
Je weet dus ook dat het ietsje duurder is dan een piepschuim modelletje.

Hoe duur?
Valt best mee.

Ik heb even wat dingen op een rijtje gezet.
Ik ga uit van een Hawk F5B, volgens een wedstrijdvlieger zit daar 40 rakken in, dus geen slecht model.
Ook ga ik voor een goede, betrouwbare motor, die eventueel ook nog bruikbaar is in een opvolger.

De prijzen zijn gewoon de prijzen die ze in de winkel vragen.

Hawk F5B: 229 euro
3 servo's D60: 60 euro
Motorspant, hevels, etc : 10 euro
Spinner + prop: 55 euro
Regelaar Himodel 200A : 60 euro
Kontronik Kira 600-xx 6.7:1 motor : 220 euro
Goudstekkers 3 paar 6mm : 18 euro

Totaal zit je op 652 euro
Daar komt dan nog een lipo bij, het ligt eraan hoeveel cellen je wilt vliegen, 4 of 5S.
Maar die koop je voor 40-60 euro.

Deze setup is goed tot ongeveer 2000 watt, voor de meeste beginners meer dan voldoende.
Waarschijnlijk kan de setup meer maar dan zou de regelaar wel eens stuk kunnen gaan.

Ik besef dat het een hoop geld is maar voor de meeste mensen is het wel te doen.
Je bent van het ge-experimenteer af, de motor is gebruikt ook nog geld waard en kan jaren mee.

GJ

Als je gaat zoeken dan vind je de Kira 600 met gear voor 205 euro.
De XX staat voor het KV.
Dus een 600-38 betekent 3800 KV.
Het ding het dan Kira 600-38 6.7:1
Voor 4S zou dat een goede motor zijn waar je lang mee kan doen.
Voor 5S zou de 600-30 6.7:1 goed zijn.

GJ

GJ,

dat begreep ik al, ik bedoelde welke kv raad je aan bij welke prop. dan is de setup geheel compleet.
als beginner is het niet te doen zomaar wat bij elkaar te bedenken.

wellicht is het makkelijk alle setups hier te verzamelen?

met setups verzamelen leer je nog niks.

Het lijkt mij handiger uit te gaan van een optimaal toerental aan de prop. Hierbij kun je dan een passende vertraging kiezen en het KV van de motor kies je op basis van de hoeveelheid cellen waarmee je wilt gaan vliegen.

Hmm, dat is lastig.
Je kan met de prop behoorlijk varieëren om meer of minder stroom te verbruiken.
Het is met die 59 euro regelaar zaak om aan de veilige kant te blijven.
Dus met 4S lipo zo'n 140-150 Ampere piek en met een 5S tot zo'n 120A piek.

Ik heb zelf geen Kontronik in motocalc staan, ik zal Gerben even vragen.
Maar een passende prop is lastig, je zal toch moeten experimenteren.
Het zal lopen van 15x16 tot 16x17 of een 17x13.
En dan heb ik het over RFM props.

Het blijft een kwestie van de Unilog erin en meten, kijken en voelen hoe het vliegt.

GJ

Zo wat gecalculeerd:

Kontronik Kira 600-30 3000kv
Himodel GX-200A-BEC

4s 5000mah 30c RFM 16x16 -- 81amp -- 39500 toeren op de motor -- 5900 op de prop.
1200 watt in en 1000 watt uit.

4s 5000mah 30c RFM 17x18 -- 105amp -- 38000 toeren op de motor -- 5670 op de prop
1600 watt in en 1300 watt uit.

5s 3700mah 30c RFM 16x16 -- 107amp -- 46000 toeren op de motor -- 6870 op de prop
2000 watt in en 1600 watt uit.

5s 3700mah 30c RFM 17x18 -- 135amp -- 42800 toeren op de motor -- 6500 op de prop
2500 watt in en 1900 watt uit.

Denk dat je beter iets meer uit kan geven voor je motor.
En dus een Kira 600-30 kopen zoals GJ zegt.

Mark

Laatst bewerkt:
Die 600-30 op 4S is te weinig, dat schreef ik al.
Voor 4S moet je de 600-38 hebben.
Voor 5S de 600-30

6S past nooit in de Hawk dus daar gaan we het niet over hebben.
Oh, en 5000 mAh cellen gaan ook niet passen.
Ik vloog de Hawk met 4S 3000 Turnigy 20C cellen.

GJ

Mark,

Er gaat iets niet helemaal lekker in je berekeningen.
Reken met een Kira 600-30 op 5S met een 16x17 maar op 2500W.
(als ik me niet vergis, komt dit ook goed overeen met de logdata van Val met een Hyperion accu)

Vergeet niet dat de stroom op vliegsnelheid nog stijgt, de prop is statisch overtrokken en belast de motor minder als wanneer het toestel op snelheid komt en de prop niet meer overtrokken is.

Tevens hangen de stromen in sterke mate af van de gebruikte accu. Het ene merk en type accu heeft een veel hogere spanning als het andere, de stroom stijgt kwadratisch met de spanning. Dat betekent ook nog eens dat het vermogen tot de 3e (!) macht stijgt met de spanning. Heel goed opletten dus, voor je het weet rook je iets op. Probeer met een vrij kleine prop te beginnen. (dat is, zolang het toerental van de motor dat toelaat)

Groet,
Gerben

Ik heb eens even zitten rondkijken op internet maar de
600-38 6.7:1 is slecht te krijgen. Veel bedrijven hebben deze niet
op voorraad.
Iemand nog een adres???

Nou, wen er maar alvast aan...
Dit zijn geen massa produkten.
De motoren worden met de hand gebouwd.
Ik moet 6 weken op mijn Plettenberg wachten, 10 weken op een nieuw vliegtuig.
De levertijd van een 600-38 is ongeveer 2 weken.

GJ

Kontronik heb ik goeie ervaring mee, ik heb een 6s setup genomen, ondermeer omdat je dan op 4s kan beginnen, en je dan kan opwerken naar 5 en 6s.
De motor heeft geen last van uit elkaar spattende magneten.

Als instap, lijkt me Voor de hawk de 500/36 ook zeer geschikt deze kan van 3s met 17x9(44a) of 16x13 tot 4s 16x16(75A) 5s 16x16(125a). (uit de cataloog).
5000Mah heb je niet nodig, een 3s 2200 en 5s 3200 is genoeg (turnigy).

kira 600/30 met een 17x18 op 7° trekt 170 A op 5S , een kleine 3kw.
De logs plaats ik wel eens in het kira draadje.

groet
Val

Hebben jullie ook goede ervaringen met de polytec motoren/regelaars???
Zij verkopen toch ook complete aandrijfsets incl. vertragingen.

Ik heb de mijne bij hoellein besteld en komt volgende week in huis zeggen ze.

Gewoon bestellen spul is er zeker met 1 a 2 weken.

En het is een Kira 600-38.

Groeten Mark

Polytec zijn china motoren, veel te duur.
De verkoper is een handelsorganisatie die van alles verkoopt, een soort Blokker die ook modelbouw verkoopt.
Ik heb al eens contact met ze gehad en ze worden niet gehinderd door enige kennis.
Voor het geld kan je beter een Kontronikje kopen of op ebay gaan zoeken naar een gebruikte Hacker, Lehner of Plet.

GJ

Ik ben blij verrast met die Kontronik prijzen. Dat is best te doen en een goede optie. Zelf zou ik liever een Neu P32 vertraging op een Kira 600 zetten en ook wil ik niet een ventilator in die motor hebben voor het echte competitie werk maar goed

Wat betreft goedkoop, ik zie in jou lijstje aan het begin 6mm goud contact stekkers staan. Ik gebruik nu al een tijd de 6mm goud stekkers van Hobbycity en die zijn prima, niet minder dan Neu, SM of Plettenberg in mijn ogen. Prijsje is anders wel een stuk beter.

Ook de Turnigy 30C of 35C Lipo's zijn een dikke vette aanrader. Net zo goed als de veel duurdere merken zoals Neu, Hyperion, Flight Power en Thunder Power. Let op dat tot 3600mah de cellen de juiste breedte hebben en daarboven ze vaak de breed zijn voor Hotliners/F5B kisten. Dus 6S 2650mah, 6S 3000mah, 5S 3300mah, 5S 3600mah zijn goede opties. Voor 4S neem een ander merk en dan 4100mah of meer.

Trouwens, een Enigma/Alex vindt ik ook niet echt duur vergeleken met andere modellen die je voor "de lol" zou kopen. Dus waarom geef je F5B niet een kans?!

Back