Instappen in de F5B klasse, duur?

en ook wil ik niet een ventilator in die motor hebben voor het echte competitie werk maar goed

Trouwens, een Enigma/Alex vindt ik ook niet echt duur vergeleken met andere modellen die je voor "de lol" zou kopen. Dus waarom geef je F5B niet een kans?!

in de fai versie zit geen ventilator en gaat tot 6KW zag ik op de hollein site.
de 600-30 is daar op voorraad .

waar is die enigma/alex te koop?

De Enigma/ Alex was ergens in Duitsland te koop.
Hier staat de AlexII http://cumulus-modellbau.de/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=26
Maar dan zou ik een Spider F5 kopen van Tun Modellbau, die is goedkoper en heeft een carbon D-box.
http://www.tun.ch/product_info.php?cPath=1_5&products_id=53&osCsid=ddcf19f69d4eb986e16415f49a602c09

Maar echt goedkoop vind ik ze ook niet, reken er eens 5 servo's bij, dan komt er 150 a 200 euro bij, dan zit je op 550-600 euro, daar koop je dan ook weer bijna een Surprise 10-13 voor, daar zitten de servo's al in en je kan er reserve onderdelen voor kopen.
Voor de Enigma is niks te koop.

GJ

Laatst bewerkt:
Acemodel heeft de Alex F5B met een full carbon vleugel voor € 340 (omgerekend):

Alex F5B: € 340,00
DES 428 BB MG 5x € 29,09
---------------------------
Totaal € 488,36

ex verzend van uit de uk.
http://www.acemodel.co.uk/F5B/Alex-F5B/prod_126.html

Surprise 13 kost met remkleppen 682 ex verzend.

Dat is ongeveer 200 euro meer als dat je voor een enigma/alex betaald met goeie servo's.

Laatst bewerkt:
Ze zetten er extra bij dat hij nu echt in carbon is.

Dus als dat niet zo is zitten ze de boel te neppen.

Lindinger geeft nog een carbon d-box aan.

De Alex vliegt strakker dan een Surprise S13, welligt zelfs S14. De handling is beter vanwege de vorm van de romp / kielvlak. De S14 is denk ik wel sneller, mits goed gevlogen.

Met een Enigma zou je makkelijk Nederlands kampioen kunnen worden. Helemaal gezien er dit jaar nog niemand toe is aan een Avionik, daar moet je in mijn meening namelijk eerst consistent 40+ rakken voor vliegen voor dit zin heeft.

Servo's, ik zou er lekker 5 x Hyperion DS09 in zetten. Dan ben je voor 125 euro klaar dacht ik zo. Neem de sterke AMD in de vleugel en een snelle op het hoogte roer.

Instappen in F5B is niet duur. Zelfs Nederlands kampioen worden hoefd niet duur te zijn.

De vleugel van de Alex is absoluut niet vol carbon.
En neppen? Ja, dat is normaal in modelbouwland.
Ik ken de Alex niet maar heb wel contact gehad met Nan models, dat is de fabriek die hem maakt.
Ik ga geen mening uiten over wat beter en sneller is, het ligt nog altijd aan de piloot en veel rakken vliegen betekent nog niet dat je kan winnen, je moet ook nog zweven en op tijd binnen de cirkel landen, als je 47 rakken vliegt en je haalt de 10 minuten niet en land dan ook nog eens buiten de 30 meter dan kan je beter langzamer vliegen maar wel de rest goed doen.

Instappen in de F5B hoeft niet duur te zijn maar ik kan me voorstellen dat mensen wel een Hawkje kunnen / willen kopen voor 229 euro maar een kistje van 395 euro te duur vinden.
Gerben heeft 32 rakken gevlogen met een bij elkaar geraapt model, waarde.. 150 euro (incl motor en regelaar) en er zitten waarschijnlijk nog wel meer rakken in het model.

Dus koop gewoon wat je kan kopen, het hoeft niet duur te zijn, als je maar lol hebt!

GJ

Ik heb nog een paar toestellen die aangepast zijn voor 4S te koop met servo's in.
Je moet het dan wel niet nauw nemen met het uiterlijk.

Willy

GJ, ik heb een Alex hier in England meerde malen van dichtbij bekeken. Ik kan je verzekeren dat die prima in elkaar zit. Doet niet onder aan een Surprise. Ze zijn idd ook vol carbon te koop. Het is maar net wat er in de winkel ligt waar jij besteld.

Je hebt wel gelijk, met een Hawk kan je prima beginnen. Zelfs met een Abachi over schuim vleugel kan je rustig mee doen en als je goed consistent vliegt dan kan je winnen ook.

Kontronik 600-38 is binnen!!!

Regelaar en vliegtuig komen volgende week
Voor 12 juni moet ie dan wel vliegklaar zijn!!

O jee, dat wordt vechten om de podiumplaatsten straks in Odoorn :D. Ik denk dat de VMVC een goede kans maakt.

Ik moet nog minstens 10 weken wachten voor m'n nieuwe toestel binnen is, alle andere spullen zijn al onderweg, alleen m'n motor en regelaar nog opsturen maar daar heb ik nog tijd zat voor.

O jee, dat wordt vechten om de podiumplaatsten straks in Odoorn :D. Ik denk dat de VMVC een goede kans maakt.

Team VMVC moet maar is gaan trainen denk ik.
(jammer dat ik de volgende 5 zaterdagen niet kan, anders een keer door de weeks s'avonds)

Hoop Johan dat je nu wel wel je rondes kan maken en scoren, want alleen maar coachen kom je denk ik niet voor.

Laatst bewerkt:
Hmm, nu gaat het ook al tussen clubs...

De Hawks hoop ik maandag binnen te hebben.
Ik zal die voor Mark alvast even met een Dremel onderhanden nemen en voor de rest foto's maken.
Ik denk dat ik ook nog wel een motorspant heb liggen.
Je moet dan alleen de motor en servo's erin bouwen.
Een 5s 3000 40c Zippy schijnt er prima in te passen hoor ik uit Duitsland.

GJ

Zal als ik de hawk op kom halen ook wel even een 5s 3300 30c pakket meenemen kunnen wie die gelijk testen of die ook past.

hoop dat me 4s pakket op tijd binnen is.

Mark

Nou, ik heb mijn budget aandrijving maar weer in de B1T geschroeft. Voor de Eurotour wedstrijd hier in Middle Wallop had ik toch maar even de Neu er in gehangen omdat ik geen zin had nieuwe dingen te testen op een Eurotour competitie.

Dus, zometeen weer even vliegen mits het weer het toelaat.

Als het allemaal werkt heb je kans dat ik de aandrijving er in houd tot en met de laatste NL F5B wedstreid.

Setup;
Sergey 17" Pils prop
Neu 6.7:1 P32 vertraging
Hobbycity KD36-60-8L 3000KV
CC P125 tripple George mod
Turnigy 3000mah 6S 30C

Verwachte looptijd ongeveer 30 seconde tot de 1750W.min limiet.

Humm, hummm... Jos... je motortje is budget... :mrgreen:

De rest is uit je voorraadkist... want ik lees een prijsje van 159 USD voor een los P32 planeetje...

Maar het gaat vast als 'Der Rote Blitz'... daar niet van. :evilbat:

Tja, een goede en ook goedkope vertraging is er nou eenmaal niet.

Voordeel, als je een goede piloot bent geworden kun je er een Neu, Hacker of Kontronik motor opschroeven.

Looptijd lijkt meer ~35 seconde te zijn. Als je de volle 1750W.min in 200 seconde opstookt wordt de motor 75-80 graden C.

Later meer.

edit;
De motor werd zo heet de 1ste vlucht omdat de vertraging zich nog even moest inwerken. Nu wordt hij een stuk minder heet.

Laatst bewerkt:
Opletten dat je motor niet al te warm is op voorhand. Toen mijn kist een tijdje in de zon gelegen had was de motor al 40° bij aanvang, het vliegen deed daar nog 34° bij.

Val

Back