Instelhoek Stabilo Electrozwever

• Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Berends

Guest
Beste mensen,
Ik heb het idee dat mijn Elipsoid (2.80m) een verkeerde instelhoek bij het stabilo heeft. Heb weleens gehoord dat er een erschil van een graad of 2 zou moeten zijn tussen het stabilo en de koorde van de vleugel. Klopt dat ook voor mijn electro-zwever?
Alvast dank!
Tom Berends

Hoi,

Volgens mij staat het stabilo gelijk met de hardlijn van je vliegtuig. Ten opzichte van die hardlijn heeft de vleugel een invals hoek, 2 of 3 graden geloof ik. De motor staat ten opzichte van de hardlijn 3 graden naar beneden en 2 a 3 raden naar rechts. Dit om het moment van de motor op te heffen.
Als je de kist mooi in glijvlucht heb getrimd, en met moter dan de hele tijd moet drukken om de kist gewoon te laten vliegen staat de motor waarschijnlijk te wijnig naar beneden.

Groeten Halmar

Doordat de vleugel een invalshoek heeft van ongeveer 2 graden, loopt de onderkant (de meeste zweefprofielen hebben een vrij vlakke onderkant) ongeveer gelijk met de romplijn, en dus met het stabilo. Als je voor normale glijvlucht het hoogteroer getrimd hebt met een uitslag omhoog - of omlaag, zou je de instelling iets kunnen veranderen.

ik zou daar niet te gauw mee experimenteren.

De ligging van het zwaartepunt heeft ook invloed op de trim. Bij een voorlijk zwaartepunt heb je een groter hoekverschil tussen vleugel en stabilo nodig

Beste mensen,
Door jullie aanwijzingen, o.a.: "Volgens mij staat het stabilo gelijk met de hardlijn van je vliegtuig. Ten opzichte van die hardlijn heeft de vleugel een invals hoek, 2 of 3 graden geloof ik. " heb ik het allemaal nog eens nagemeten. Het stabilo moest aan de achterkant naar boven en daar heb ik een wigje geplaatst. Het resultaat was een perfecte vlucht!! :D
Bedankt!
Tom

Er moet inderdaad steeds een instelhoekverschil zijn tussen vleugel en stabilo. Dit instelhoek verschil zorgt er namelijk voor de stabiliteit in de langsrichting. Bij afwijkingen van de vliegstand wordt er dan automatisch een tegenwerkend koppel opgewekt.
Dit instelhoek verschil is natuurlijk alleen mogelijk indien het zwaartepunt op de juiste positie ligt. Bij een achterlijk liggend CG zal men de vliegstand trachten te corrigeren met DOWN hoogteroer. Dit vermindert dan natuurlijk het (aerodynamische) instelhoekverschil. Op een gegeven moment wordt het instelhoekverschil nul of negatief. Dan wordt het vliegtuig instabiel : een kleine afwijking van de vliegstand wordt automatisch groter ! Men kan alleen nog vliegen door kontinu hoogteroerkorrecties te geven.
Een standaardwaarde is inderdaad 2°. Deze hoek hangt ook nog samen met het effect van de DOWNWASH van de hoofdvleugel. De vleugel buigt namelijk de luchtstroom naar onder af, en de staart ziet eigenlijk deze verstoorde luchtstroom. Met een T-staart is dit effect weer wat minder.

Back