Instelhoek vraag (algemeen)

Ik heb een dominance zwever van FVK bijna afgerond. het model heeft een pendelstabilo.
Helaas hebben ze geen markering geplaatst voor de nulstand hiervan. de beschrijving spreekt over een EWD van 1,5 graden positief.

Nu heb ik van graupner een ewd-waage aangeschaft, maar ik heb geen idee hoe ik dit verder aan moet pakken.

Stel dat ik het model zo positioneer dat de meting van de vleugel nul graden is, en ik verplaats de ewd waage naar het pendelstabilo, dan moet deze uiteraard op 1,5 graden komen te staan staan. Echter komt het er dan op neer dat de voorkant of de achterkant
van het pendelstabilo net iets hoger staat; maw: wat wordt bedoeld met 1,5 graden positief?

alle hulp is welkom,

Marc

De achterkant moet omhoog staan, dus de voorkant van je hoogte roer lager dan de achterkant.
Dit zorgt ervoor dat je vleugel een met de voorkant iets hoger staat dan de achterkant. Zo krijgt hij een positieve 'Angle of Attack' (AoA).
Als je up geeft dan gaat de achterkant van je hoogte roer verder omhoog (voorkant naar beneden) waardoor je deze AoA nog groter wordt. De neus komt dan omhoog.
Als je down geeft, gaat de voorkant van je hoogte roer naar boven( achterkant naar beneden), waardoor de AoA kleiner, of zelfs negatief wordt.
Bij normale glijvlucht gaat het erom dat je een positieve AoA hebt zodat de vleugel genoeg lift maakt. Je vliegt dus iets met je neus omhoog eigenlijk.

Back