Instellen Absima APC-1

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Thomas-, 13 nov 2019.

  1. Thomas-

    Thomas-

    Lid geworden:
    13 nov 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hoevelaken
    Allen,

    Ik heb besloten mijn nieuwsgierigheid naar de RC hobby eens een kans te geven en heb gisteren een jonggebruikte Traxxas Rustler gekocht bij een winkel. De auto heeft al een aantal upgrades wat het voor mij een goede start maakt om eens te proberen of ik dit leuk genoeg vind om te kijken of ik er echt geld aan wil uitgeven.

    Er zit een 2-cellige Lipo accu in, en mij is de lader aanbevolen en bijverkocht die in de titel staat. Nu merk ik al dat ik een heel beetje research moet doen, want die lader is al een ingewikkeld ding en volgens mij doe ik het niet goed.

    Voordat ik mijn vraag er verder in zet, zijn hier ervaren gebruikers van bovenstaande lader? Ik heb gezocht maar de zoekactie Absima APC-1 brengt mij vooral andere Absima topics. Hoor graag, dan gaan we de diepte in. :)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien de 4 knoppen en het display denk ik dat het menu zoals iedere B6-achtige lader zal werken.
    Net zo vaak op de 1e of 2e knop drukken totdat LiPo in het beeld komt, dan met de 3e of 4e knop het soort laden kiezen (balanced), waarde instellen, accu aansluiten (op laadbussen EN balancer poort) en dan de 4e knop ingedrukt houden om te starten.
     
  3. Thomas-

    Thomas-

    Lid geworden:
    13 nov 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hoevelaken
    Op zich dacht ik dat ook ja. Alleen als ik hem op de instellingen zet zoals ik denk dat het hoort, duurt het veel meer dan een uur voordat hij vol zit. Althans ik krijg er geen signaal van waar dat wel zou moeten. Vraag mij dus af of ik hem goed instel. De handleiding helpt in ieder geval niet.

    Denk je dat dit goed gaat? (Hij zet de foto's op zijn kop volgens mij, sorry daarvoor) 20191113_205938.jpg 20191113_205927.jpg
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zeker met een Apple tablet de foto's gemaakt? (die staan erom bekend)

    Maar die instelling moet werken. Dat het langer dan een uur duurt bij een lege accu is normaal. De laatste 80% van het laden loopt de stroom omlaag en zal in de eindfase de cellen ook nog gebalanceerd worden. Dat vertraagd het proces. Wil je sneller kan je gerust de maximale 10A instellen 2C laden is redelijk normaal geworden.
    Tijdens het laden kan je ook nog op de 4e knop drukken om de voltages per cel te zien en kan je kijken hoe gelijk de cellen zijn tijdens het laden.
     
  5. Thomas-

    Thomas-

    Lid geworden:
    13 nov 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hoevelaken
    Na meer geduld opgebracht te hebben kwam er opeens een melding full, en zag ik beide cellen op 4.20V staan. Dat gaat goed volgens mij. Vanavond maar eens een zandpad opzoeken en kijken hoe lang hij het volhoudt!
     

Deel Deze Pagina