instellen gas servo op dx6i

Hallo vrienden,
Daar ik altijd elektro vlieg en nu een vliegtuig heb met een 10cc motor , zit ik door geen ervaring met benzine motoren met het volgende probleem.
De curve van de servo is niet goed,stationair draait deze goed op iets meer dan 1/3 van de stick, de gascurve zit voornamelijk tussen 50 en de 100% op de stick .Nu wil ik dat de motor stationair blijft draaien op low stick zodat ik bij de eerste vlucht niet met een uitvallende motor te maken krijg en dook wil ik de curve van low naar high gelijkmatig zetten.De trottel travel adjust staat op -100% low en op +100% high.Zit hier soms het probleem.Subtrim staat op 0 en de trim naast de stick in het midden.Hoor het graag,Gr wim

Ik vlieg met een MPX 3030 en ik kan de gas trim op bv 15% stationair zetten.
Gas en trim low is motor uit, gas low trim high is stationair.
Heb je hier iets aan ?

Mvg Robin

Het is een beetje afregel werk, maar het beste resultaat is nog altijd de quiklink op goede lengte regelen.
Stik naar achter trim op 0, moet hij mooi stationair draaien, trim naar onder valt hij stil.
Bij onvoldoende uitslag van de servo, een gaatje minderen op het armpje van de carburator of omgekeerd.
Het kan ook mogelijk zijn dat je de servo arm wat moet verdraaien op de servo.
Je kan de gegevens van je toestel wel opslaan in je zender, maar de temperatuur kan er voor zorgen dat je een ander resultaat hebt op de gasregeling, dit kan je dan op het terrein met je trottle adjust aanpassen in je zender.
Vind die instellingen in de zender wel leuk, maar stel toch liever alles af met de quiklinks, het is niet voor niets dat ze aan een zijde schroefdraad hebben, een uitzondering op de regel zijn de klembusjes die je op een servo arm plaatst, maar het afstellen is gelijk.
Moet trouwens nog hetzelfde werkje doen bij mijn toestel, maar eerst moet de motor nog inlopen en met deze koude, Brrrrr... niet veel zin.:)

Johan.

Zoals Johan al schreef klopt de mechanische afstelling van het geheel waarschijnlijk niet. Kijk maar eens in de carburateur als je het gas op stationair hebt staan. Dat is nu dus iets minder dan 50% van de knuppel. Je zal zien dat de opening maar een klein spleetje is dus klopt het dat de motor dan langzaam loopt. Zet je de knuppel op 0% dan zal de carburateur helemaal dicht zitten en zal de motor stoppen.
Maar........
Er is nog een mogelijkheid. Het kan ook zijn dat de afstelling van vooral de stationair sproeier niet goed is. Die zal dan veel te rijk moeten staan. Als je het gas dan op 50% hebt staan verzuipt de motor bijna en draait erg langzaam. Je kan dat makkelijk verwarren met stationair. Alleen als je gas geeft zal hij niet direct oppikken en sneller gaan draaien. De motor zal sputteren en met vrij veel rook langzamerhand steeds sneller gaan draaien.
Voor het goed afstellen van de motor kan ik je hier helaas geen schriftelijke cursus geven. Daarvoor kan je het beste naar iemand gaan die daar veel ervaring mee heeft. Hij (zij?) kan je laten zien, voelen, horen en zelfs ruiken hoe je dat moet doen. Het is echt niet moeilijk maar als het je voorgedaan wordt met de goed uitleg erbij kan je het zelf binnen een tien minuten leren. Mensen die voldoende kennis en ervaring hebben zal je het makkelijkste vinden bij een club. Je kan dus het beste daar navragen.
Succes.

... Daar ik altijd elektro vlieg en nu een vliegtuig heb met een 10cc motor , zit ik door geen ervaring met benzine motoren met het volgende probleem. ...
Wat voor brandstof gebruik je in die motor?

Curve, throttle hold en andere heli-rommel uit de zender gooien, geeft alleen maar verwarring en meer mogelijkheden om het fout te doen. Uitslagen gewoon op 100% zetten, servo op 90graden midden neutraal zetten, gashevel ook in het midden, spelen met lengte van servo en carburateur hevel. Uitslagbegrenzing voor de final touch, niet aanlopen, gebruiken indien niet anders kan.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL)
Frans Hoppenbrouwer -> clubs (NL)
www.flytovml.com -> clubs (B)

Laatst bewerkt:
Back