Instellen lader

Hallo

Ik heb sinds kort een nieuwe lader (omdat ik nu ook LIPO accu's moet kunnen laden), maar nu kan deze lader alle types accu's laden.
het LIPO deel begrijp ik. Maar voor het laden van mijn andere NiMH accu's weet ik niet hoe ik de lader moet instellen.
Ik moet nl in Auto mode de upper limit current ingeven of in Man-mode charge current ingeven.
stel ik wil een NiMH accu van 2000 mAh 4.8v laden hoe moet ik dan deze instellen. (Ampere) liefst in Auto mode. moet ik dan de 2 A of 0.2 A (10% van 2000mAh) ingeven
vroeger gebruikte ik een multilader daar kon ik alleen 500mA - 150 mA - 50 mA kiezen.

het gaat om een hot power H6016 lader.

groet Frans

Dank je voor de uitleg ( in het ander draadje)

ik heb het meteen geprobeerd.

alleen snap ik nu het volgende niet ,ik heb een accu-pack 2000maH 1,6v NiCD en een accupack 2400mah 4.8v NiMH op stand auto geladen met current limit 2A en 2,4A
zier hier de grafieken is hij nu geladen tot 650 mA en de andere zelfs maar tot 450 mA ?

laden1.jpg

laden2.jpg

Waren de accupakketten volledig ontladen vóór je ging laden?

Het Ni-Cd pakket gaat laden vanaf 1,2 Volt. Dat lijkt dus een pakket mest slechts één cel.

Het Ni-MH pakket geeft een beginspanning aan van boven de 5 Volt. Dat zijn 4 cellen, maar beslist niet ontladen.

De lader vult bij tot de accu vol is. Vergelijk het maar met een emmer van 10 liter, Als daar nog 6 liter in zit kan je er maar 4 liter bijvullen. Als de emmer leeg is gaat er 10 liter in.

Nee die waren waarschijnlijk niet helemaal leeg.

aah nu valt het kwartje, ik dacht dat hij de eind capaciteit van de accu's aan gaf, maar hij laat zien wat hij erbij geladen heeft dus! ;)

Een lader kan NOOIT weten hoeveel er (nog) in de accu zit. Wat de lader weergeeft is dus altijd wat hij erin heeft "gestopt".
Let op dat ook dit niet klopt! Een deel van de stroom die de lader door de accu stuurt is nodig om te kunnen laden. Een deel van die energie is dus niet opgeslagen maar gebruikt om de rest op te kunnen slaan. Hoeveel dat is valt heel moeilijk te zeggen. Het is zeker 20% maar kan oplopen tot wel 40%! Van de aangegeven 650mAh is maar iets tussen de 400 en 500mAh echt opgeslagen.

Ik heb ook een vraag, (Ik heb de zoekfunctie al gebruikt)
Ik heb een 3000 Mah Racingpack van Panasonic en een Graupner Ultramat 10 laden. Nu heb ik een keer gehoord dat je je accu altijd met iets minder Mah moet laden dan dat je accu is. Dat betekent dat laden met 2000 Mah niet slecht voor mijn accu is hoewel mijn accu wel aardig warm word.
Maar ik begreep dat er op Pkracing staat dat je je accu (Bijvoorbeeld de mijne 3000Mah) ook met 3000Mah kan laden zonder dat hij beschadigd.
Ik vind het zonde om dit uit te proberen, dus daarom vraag ik het jullie.
Met hoeveel Mah kan ik mijn 3000Mah accupack zo snel mogelijk laden zonder dat ik hem beschadig?

Je kan gewoon met 3.A laden hoor, zelf wel wat hoger (mits je lader dat kan).

Greetz,
Joram

Ooh, ik heb net mijn 1800 Mah accu geladen met 1.0 A maar mijn accu werd toch wel wat warm (Tegen heet en warm aan). Ik ben bang als ik deze met 2.0 A laad dat hij beschadigd, mijn lader schijnt dat te moeten voorkomen maar dat weet ik niet zeker...

Normaal zou dat makkelijk met 1.8A. moeten kunnen, wat voor accu heb je dan, en welke lader?

Greetz,
Joram

Normaal zou dat makkelijk met 1.8A. moeten kunnen, wat voor accu heb je dan, en welke lader?

Greetz,
Joram

Ik heb een Graupner Ultramat 10 lader met een Panasonic 3000Mah Racingpack en een Standaard Reely 1800Mah Racingpack.
De lader kan laden tot 5A

Laatst bewerkt:
Ik denk dat mijn 3000Mah Racingpack kapoet is, de lader gaf namelijk aan dat hij vol was en ik zag dat hij tot maar 1405Mah had geladen:S Hij hoort minstens tot 3000Mah te laden want mijn 1800Mah racingpack lade hij zelfs op tot 2000Mah:S

Een paar observaties:

NiCD/NiMH worden warm tijdens het laden, tegen heet als ze vol zijn. Dat is normaal, het is zelfs eigenlijk de beste methode om te bepalen of je lader goed is afgeslagen, als je accu nog niet warm is, is ie te vroeg afgeslagen.

Accu's die wat langer hebben gelegen of te ver ontladen zijn geweest, willen nog wel eens slecht reageren op hoge laadstromen. Vaak schieten ze dan gelijk voorbij het maximum voltage, wat afslag tot gevolg heeft. Deze accu's kun je het best eerst op 'de ouderwetse' manier laden (dus 14 uur op 10% van de capaciteit), alvorens je weer een poging to snelladen doet. Natuurlijk pas weer gaan snelladen nadat ze ontladen zijn.

Een paar observaties:

NiCD/NiMH worden warm tijdens het laden, tegen heet als ze vol zijn. Dat is normaal, het is zelfs eigenlijk de beste methode om te bepalen of je lader goed is afgeslagen, als je accu nog niet warm is, is ie te vroeg afgeslagen.

Accu's die wat langer hebben gelegen of te ver ontladen zijn geweest, willen nog wel eens slecht reageren op hoge laadstromen. Vaak schieten ze dan gelijk voorbij het maximum voltage, wat afslag tot gevolg heeft. Deze accu's kun je het best eerst op 'de ouderwetse' manier laden (dus 14 uur op 10% van de capaciteit), alvorens je weer een poging to snelladen doet. Natuurlijk pas weer gaan snelladen nadat ze ontladen zijn.

Ooh bedankt voor de informatie:D maar je zegt dus dat je je accu eigenlijk niet te veel moet ontladen want dat doe ik namelijk wel altijd.
Wat je zei klopt trouwens allemaal want mijn accu heeft meer dan een half jaar stof lopen happen en opeens laad ik hem weer op, en hij laadde maar tot 1000Mah terwijl hij 3000Mah is. Nu zit hij weer in de lader en doet hij het wel goed. Dan heb ik alsnog nog 1 vraag, is het verstandig om net onder het aantal Ampere van je accu te laden of kan het ook boven het aantal Ampere van je accu zonder dat je hem beschadigd. (Als ik bijvoorbeeld een 3000Mah Racingpack heb, is het dan verstandig om hem met 2500Mah te laden of kan het ook 3500Mah zonder hem kapot te maken?) En als ik ernaast zit wat is dan het beste aantal ampere?

Back