Kleiner motor tandwiel (pinion) = minder toeren (headspeed)
Groter motor tandwiel (pinion) = meer toeren (headspeed)
Logisch eigenlijk,
Bij een grotere omtrek leg je een grotere afstand af per omwenteling.
De motor heeft een bepaald max. toerental.
en kan dus een bepaalde afstand overbrengen.
de belasting (torgue) wordt uiteraard wel groter bij een grotere tandwiel omtrek, dus meer warmte en meer vermogensafname (kortere vliegtijden).
Bij het hoofdtandwiel(maingear) waar je hoofdas in zit is dit natuurlijk precies andersom, deze wordt nml. aangedreven door de pinion.
Hoe groter de omtrek van je hoofdtandwiel hoe meer omtrekafstand de pinion moet wegwerken voor 1 omwenteling.
Hier geld ook het omgekeerde voor het vermogens verhaal.
Hoe groter, hoe minder kracht je nodig hebt om hem aan te drijven, Moment = kracht x arm
De grootste meegeleverde pinion (15 tands) geeft dus de hoogste headspeed, echter wordt je motor behoorlijk snel heet en deze zuigt die FP lipo heel snel leeg.
De kleinere (13 tands) geeft betere vliegtijden (7 a 8 min.) en is beter voor je Lipo naar mijn mening.
Ik wil zelfs overstappen naar een 12 tands met 100% curves omdat de Minititan ook bij lagere headspeed nog goed vliegt en de regelaar het beste presteerd als je hem de volle mep geeft, met de 13tands heb je ong. 2800 omw.
Instellingen regelaar:
battery protection: light (op standard heb ik bijna een Lipo kapot gevlogen, daarna ben ik m,n stopwatch gaan gebruiken)
Motor timing: standard timing (is bedoeld voor het type motor/aantal polen etc.) deze instelling werkt goed met de Ace motor
brake Mode: off (altijd off bij een heli, anders remt de motor als je gas terug neemt)
sensitivity: standard of quick (merk niet veel verschil)
flyingmode: optie 2 of 3 (Governermode werkt goed trouwens, maar normaal met gascurves ook)
Ik heb wat problemen gehad en een paar keer geschwithed van governor naar normaal en verschillende gascurves, maar heb hem wel goed gekregen.
Dit hangt volgens mij sterk af van je Lipo's en tandwiel, bladen etc.
Dus experimenteren maar.
Eric