instellen van decoders f1513

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door renevanderee42, 2 sep 2010.

  1. renevanderee42

    renevanderee42

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    ridderkerk
    hallo,
    ik heb onlangs de happy hunter,en wil elektro aansluiten,daarbij heb ik twee multiswitsch decoders f1513.
    maar ik krijg het niet voor mekaar om ze aan te sluiten,er komt geen stroom doorheen.
    wie kan mij daarbij helpen,of wie heeft er evt een schema ervan zodat ik ze kan aansluiten.
    ik heb de f16 zender en ook de fp-r118f als ontvanger die werkt wel.
    met vriendelijke groet rene.
     
  2. davidpetter

    davidpetter

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    bij mijn multiswitch decoders is het zo: er zit een zwarte draad aan de onderkant, daar komt de voeding op , en die voeding komt dan uit de geschakelde uitangen als ik ze schakel op de besturing. MAAR: bij mijn decoders schakelt hij de negatieve pool, de min dus. ik wil bijvoorbeeld een lampje schakelen, ik zet er een constante plus op, en de min word geschakeld door de decoder.
    ik weet niet hoe dat bij jou decoder is, want die van mij zijn al 20 jaar oud :)

    groeten David
     
  3. renevanderee42

    renevanderee42

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    ridderkerk
    hallo peter,
    er zit een vaste aansluiting aan de decoders drie bedrdingen met een kleine aansluiting.er 8 mogelijkheden om iets door te schakelen.
    het gaat bij mij erom dat als ik de accu erop zet,er dan geen stroom doorheen gaat.als ik het via de ontvanger doet,dat gaat goed,maar niet meer als ik de decoders erop zet.ze geven totaal geen pulsen naar de servo's of verlichting.het spulletje is ongeveer vijftien jaar oud.
     
  4. RonWaas

    RonWaas

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hoensbroek
    Hoi Rene,

    Kun je een foto van de decoder maken, vooral van hoe de aansluitingen lopen??

    Meestal zitten er kroonsteentjes op, ik ken de decoder die jij hebt niet, maar misschien dat we toch iets er aan kunnen zien.

    Gr. Ron
     
  5. RonWaas

    RonWaas

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hoensbroek
    Hoi Rene,

    Ik zag net dat het niet mogelijk is om een foto van te maken, is een geheel.
    Wel zag ik een schema waar wat mogelijkheden op stonden.

    google maar eens op robbe/futaba f 1513.

    succes ermee.

    Gr. Ron
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Op de decoder zit een schakelaartje ppm/pcm. Dit moet op ppm staan.

    De decoder heeft een accu-aansluiting. Hierop sluit je een 6 of 12 Volt accu aan, waarmee de verbruikers worden gevoed. Rood = plus en zwart = min, zoals het gebruikelijk is bij een servosnoer.

    De verbruikers sluit je aan op rood (plus) en wit (geschakelde min). De zwarte draad van het servosnoer gebruik je bij de verbruikers dus niet en kun je het beste verwijderen.

    Om vast te stellen of het zenderdeel van de multiswitch wel werkt: sluit een servo aan op het desbetreffende kanaal (dus de decoder even losnemen). Deze moet nu staan tikken. Het ritme van de tikken verandert als je schakelaars op 'aan' zet.
     

Deel Deze Pagina