Instellen van elektromotor?

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar jaar bezig met de bouw van een robbe charter 3183 met elektromotor. Nu was ik op het punt gekomen om de motor er in te zetten. Dat had ik gedaan, draadjes aangesloten, maar het enige wat ik hoorde waren piepjes van de motor (geloof ik). Had wat op internet gezocht en begreep ook al dat dat piepjes waren om de motor in te stellen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen. Is daar een handleiding voor ofzo? Die heb ik niet, en ook niet gekregen bij de motor. Het is de motor: Dymond AL-3542.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groeten,

Wietse

Die piepjes worden idd gemaakt door de motor, maar de regelaar zorgt daarvoor. Dit betekend dat je ofwel in de programeer fase zit of dat je het gas vol open hebt staan. Doe de gasstick eens naar de andere kant en steek dan weer eens alles in. Als het zo dan wel werkt even de gasstick reversen en klaar. Oh ja, voordat je dat doet even de accu van de motor loshalen.......................

@ron
De regelaar is een dymond smart 60 v4. De zender is Acoms techniplus 4 (35 Mhz).

Apart vraagje: aan de regelaar zitten drie blauwe snoertjes die (uiteraard) naar de motor moeten. Maakt het nog uit welk snoertje aan welke van de motor gaat? Er staat niks op de regelaar zelf qua ingang, uitgang en dergelijke.

Maakt niet uit, draait de motor "omgekeerd" dan twee van de drie draden wisselen.

Stevo

Uit een ESC van een borstelloze motor komen drie draden die op de drie motordraden worden aangesloten. Dat kan willekeurig. Mocht blijken dat de motor verkeerd-om draait, dan twee willekeurige draden omwisselen.

Voor alle zekerheid: twee van de drie motordraden, niet de accu-draden, nooit. Daar kan elektronica (huis, tuin, RC enz.) niet tegen.

... De zender is Acoms techniplus 4 (35 Mhz). ...
Bij Futaba zenders gaskanaal reversen, hier dus niet.

Apart vraagje: aan de regelaar zitten drie blauwe snoertjes die (uiteraard) naar de motor moeten. Maakt het nog uit welk snoertje aan welke van de motor gaat? ...
De drie draden zijn identiek, maar niet equivalent. Op alle drie staat hetzelfde power-signaal, 120 graden in tijd verschoven t.o.v. elkaar. Het gras is chopping, de spanning wordt in stukjes gehakt voor minder gas.

Teillast_Motor.gif

Bij vol-gas is zijn de spanning op de drie motordraden netjes trapezium-vormig.

Motor-3-phasen.gif

Laatst bewerkt:
Met een Charter zou ik het zeker niet alleen proberen
Modelvliegen Almere - SAMEN is leuker, leerzamer, uitdagender.

Forumtipje in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.

Kijk, dat plaatje verduidelijkt meteen weer. Zit het toch simpeler in elkaar dan ik dacht.

Over dat samen vliegen is leuker dan alleen; vorig jaar ben ik bij een vereniging van modelvliegers geweest met mijn modelvliegtuig, maar werd daar absoluut niet hartelijk ontvangen. Geen goede ervaringen mee. Maar ik zal het even in mijn profiel zetten, dan kan iedereen zien waar ik zit.

Hoe uitte zich het niet hartelijk ontvangen Wietse? Hoeveel club-mensen waren er toen? Je kunt net iemand getroffen hebben die chagrijnig was, of gewoon sociaal onhandig.

Er was een clubavond, en er waren zo'n 20 mensen denk ik. Had van te voren gevraagd of ik kon komen, maar toen ik er was stond ik eerst 10 minuten daar zonder dat iemand me aansprak. Toen zelf maar naar een tafel gelopen, beetje gepraat, tot iemand zei op een chagerijnige toon: 'moet hij daarmee vliegen?!?'' (ik had mijn modelvliegtuig mee en zender, hij had het over de zender volgensmij).

Is er een optie op deze site om mensen te zoeken die in je eigen woonplaats wonen? Misschien kan ik op die manier met mensen contact zoeken.

Dat had wel wat beter gekund.
Andere club, zelfde afstand voor jou
www.gooieneemlandvvm.nl

Hier kun je zoeken op locatie(s), bijvoorbeeld Zeewolde OR Berlijn OR Groningen
Modelbouwforum.nl - Ledenlijst - Zoeken

Je kunt ook Zeewolde in titel opnemen. Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen, vervolgens meer opties kiezen.
Berichten/titels kun je gedurende vier weken wijzigen, daarna bevroren, dan wijziging aan moderatoren doorgeven middels klik op waarschuwingsbordje naast betreffende bericht .

Hallo Wietse

Ron van Sommeren maakte me attent op dit draadje (dat is al even geleden) omdat ik ook in Zeewolde woon. Heb je je motor al aan de praat, anders kan ik je daar wellicht mee helpen. Ik zit zelf niet bij een club en ik ga ook jouw Charter waar je een paar jaar aan gebouwd heb niet invliegen :-) maar voor de rest mag je contact opnemen via PB als je denkt dat ik je kan helpen.

Groet, Dirk

Er was een clubavond, en er waren zo'n 20 mensen denk ik. Had van te voren gevraagd of ik kon komen, maar toen ik er was stond ik eerst 10 minuten daar zonder dat iemand me aansprak. Toen zelf maar naar een tafel gelopen, beetje gepraat, tot iemand zei op een chagerijnige toon: 'moet hij daarmee vliegen?!?'' (ik had mijn modelvliegtuig mee en zender, hij had het over de zender volgensmij).

Is er een optie op deze site om mensen te zoeken die in je eigen woonplaats wonen? Misschien kan ik op die manier met mensen contact zoeken.
Ik herken die problemen wel.
De ene club is de andere niet maar laat je niet ontmoedigen en stap gewoon bij de volgende club binnen.
De meeste zijn zeer laagdrempelig en zien je graag komen.
Ook als je vliegtuig er niet zo vertrouwenwekkend uit ziet dan is dat immers juist de reden waar voor je bij hun komt.
En van het ene contact komt het andere dus het zal best goed komen.:D;)

Back