Instellen zender voor F3J zwever

Ik heb een F3J zwever (Graphite clone) en een Futaba FC18V3 van iemand overgenomen.

Dit is mijn eerste 4-kleppen zwever en ik vraag me af of er een standaard manier is om zoiets in te stellen / programmeren.

Instellen van de v-staart, rolroer differentieel, combimix etc. daar kom ik wel uit maar hoe verder? Flaps op de gasstick? Moeten ze mee kunnen lopen met de ailerons? Wat zijn standaardwaarden voor hoogteroercompensatie van butterfly? Welke mixers maak je schakelbaar? Hoe zit het met vliegfasen en een FC18V3?

Kortom - wie heeft er wat tips voor het programmeren zodat als ik op het veld kom e.e.a. een beetje standaard is geprogrammeerd?

Bvd
Arthur

Arthur,
Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar ik heb ook een fc18 maar nog de eerste versie, dus ben ik ook geinteresseerd in deze.

wat ik speciaal wil weten is of je ook bij deze 'oudere'zenders in een vliegstand onafhankelijk kan trimmen.
Ik heb gehoord dat je bij een ff9 vanuit,start- speed- naar zweef- of butterfly stand, je de hoogte bvb, verschillend kan trimmen en dit terwijl je aan het vliegen bent.
Kan dit ook bij fc 18, door bvb extra draaiknoppen en schakelaars?

Met vriendelijke groeten

Arthur,

Bij mijn F3J kisten heb ik één en ander als volgt ingesteld:
Flaps sturen een paar procent mee met de ailerons, naar boven 2 à 3 mm en naar onderen 1 à 2 mm.
Butterfly op de gasknuppel, knuppel naar voren is vleugel clean, knuppel naar achteren is remmen.
Met de trim functies (ergens in de buurt van menu keuze 62) kan je met een schakelaar de neutraal posities van hoogteroer, aileron en flaps verstellen voor bijv. thermiek-, speedstand of startstand. Voor thermiek gaan zowel flaps als ailerons iets naar beneden, graad of 5, elevator wellicht een beetje omhoog. Voor speed gaan alle vleugelkleppen iets omhoog om de welving van het profiel kleiner te maken (praat je dus ook weer over kleine uitslagen), evt. een elevator down erbij.
Hoogteroer uitslag bij butterfly is per model verschillend, op hoogte proberen hoe het vliegtuig reageert op de butterfly (hangt ook af van de verhouding tussen aileron uitslag naar boven en flap uitslag naar beneden).
Voor alle verhoudingen geldt: uitproberen. Elk model reageert weer iets anders op uitslagen en het zwaartepunt bepaalt de stabiliteit van het vliegtuig en daarmee bijv. de hoogteroeruitslag die nodig is in een bepaalde situatie.
Ik ben met mijn Corrado en SNAP! begonnen met de instellingen van de Soarmaster (volgens Philip Kolb, zie http://aeroclubkennemerland.nl/fileupload/dries/soarmaster.pdf) en heb met vliegen en bijstellen de instellingen geoptimaliseerd.

Volgens mij kent de FC18 niet de mogelijkheid om te schakelen tussen diverse vluchtfasen zoals bijv. de FC28 dat wel kent. Ik maak daar dankbaar gebruik van om bijv. in de startfase de vleugelkleppen die in het eerste deel wat naar beneden staan tijdens de lierstart naar neutraal te brengen met de gasknuppel (en daarmee meteen een timer te starten), eenmaal los van de lier gaat de schakelaar naar normaal en heb ik de butterfly op de gasknuppel.
Bij de FC18 zal je moeten proberen om de startstand met een schuifregelaar of schakelaar te bedienen.

Het is een beetje een algemeen verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,
Andries.

Back