Instelling heli sim PhoenixRC

• Topicstarter Topicstarter Aiki
  • Startdatum Startdatum
A

Aiki

Guest
Kan iemand mij zeggen welke instelling ik moet geven bij Phoenix voor een heli te vliegen
Ik vlieg normaal in mode 2 (zender: Graupner MX-12)
Phoenix.jpg

Niemand 8O is er niemand die zijn EIGEN zender instelt :?:
Zo ja, dan moet dit toch een makkie zijn wat ik vraag :(
welk kanaal moet overeen komen met de besturing en hoeveel % instellen.

BV:
Kanaal 1: Engine en collective pitch - 0% - 100%
Kanaal 2: Ailiron / Roll
Kanaal 3: Elevator / flaps
Kanaal 4: Rudder / tail Roter
Kanaal 5:
Kanaal 6:

zoiets ongeveer
hopelijk nu meer reactie :lol: :oops:

Als beginner heli ben je steeds op zoek naar informatie om je hobby met plezier te kunnen uitoefen en opbouwen.
Hellaas kom ik op deze forum enkel info tegen over;
* Welke heli voor beginners..
* wat heb ik nodig ....
* welke onderdelen heb je nodig ...

Maar helaas niet hoe je je zender moet afstellen of hoe zit nu zo'n heli in mekaar en hoe noemen deze onderdelen.

Via DEZE website worden enkele vragen voor toekomstige heli piloten beantwoord.
Deze persoon wil ik danken voor de NUTTIGE info dat hij geeft.

Hey Aiki,

Ik heb ook de phoenix rc simulator, als ik weer thuis ben kan ik wel even kijken naar mijn instellingen. Je geeft mensen wel weinig tijd hoor om je vraag te kunnen beantwoorden ;), geef een vraag altijd een dag of 2.

Ik heb een futaba FF7 zender en ik gebruik maar 5 kanalen. Je kan binnen phoenix heel mooi zien als je een "Input id" selecteerd en je beweegt je stick welk kanaal dat dan is. En voor de rest zet je je engione en pitch op hetzelfde kanaal.

Maar helaas niet hoe je je zender moet afstellen of hoe zit nu zo'n heli in mekaar en hoe noemen deze onderdelen.
Dit heb ik ook ondervonden ja, als beginner komt er veel op je af en heb je dus een hoop nieuwe termen en dingen te leren. Je zal bijna nooit een website tegenkomen die alles uitlegt, je moet alle info beetje bij beetje bij elkaar sprokkelen. En daarbij is elke instelling en heli vrij uniek en afhankelijk van persoonlijke smaak.

Ik heb veel gehad aan de Electric Helicopter Beginner’s Guide (EHBG)

Het blijft een custom-made hobby, als je een pc inelkaar zet is dat perfect omschreven, bij het inelkaar zetten van je heli is dat vaak wat minder, ligt ook weer aan de fabrikant. Op helifreak.com zijn er filmpjes te vinden hoe je bv een trex450 of trex600 inelkaar zet, ook handig voor algemene kennis.

Succes met je heli, er gaat zeker wat tijd inzitten voordat je kan vliegen, maar dat is ook al onderdeel van de hobby :)

nosmo zei:
Je geeft mensen wel weinig tijd hoor om je vraag te kunnen beantwoorden , geef een vraag altijd een dag of 2.
Weet ik :oops: , heb nu men kanalen al ingesteld in phoenix, maar loopt toch nog niet lekker.
Hooveren (stilhangen) lukt me niet met deze instelling :cry:

nosmo zei:
Dit heb ik ook ondervonden ja, als beginner komt er veel op je af en heb je dus een hoop nieuwe termen en dingen te leren. Je zal bijna nooit een website tegenkomen die alles uitlegt, je moet alle info beetje bij beetje bij elkaar sprokkelen. En daarbij is elke instelling en heli vrij uniek en afhankelijk van persoonlijke smaak.

Ik heb veel gehad aan de Electric Helicopter Beginner’s Guide (EHBG)
Bestaan er nu echt geen Nederlandse site waar al deze info te vinden is :?: :cry:

nismo zei:
Het blijft een custom-made hobby, als je een pc inelkaar zet is dat perfect omschreven, bij het in elkaar zetten van je heli is dat vaak wat minder, ligt ook weer aan de fabrikant. Op helifreak.com zijn er filmpjes te vinden hoe je bv een trex450 of trex600 in elkaar zet, ook handig voor algemene kennis.
Over 2 weken geleden geregistreerd (het koste me wel 4 usersname en 4 paswoorden) e-mail naar adim van de site om te kunnen registreren en NOOIT een antwoord terug gehad. :evil:
Heb nu de filmpje gedownload :lol:
Maar ik ben er nog niet aan toe om te bouwen, zolang ik men zender niet kan programmeren, lijkt het mij enkel zonde van het geld om toch een T-rex te bouwen en uit te proberen.
Als ik men zender kan programmeren en ik kan hooveren in Phoenix, dan pas lijkt het mij zinvol om een T-rex te bouwen...
Dus hoe sneller ik kan hooveren in de sim hoe sneller ik kan bouwen :wink: :lol: (beantwoord bovenste vraag :lol: :lol: )

NL info is inderdaad wel lastig te vinden, http://www.helifun.info/BasisBestanden/haem_helifun.htm is wel een goeie site met veel nuttige info, in het NL. Je moet even zoeken naar "klik hier..." voor het menu.

Volgens mij kan je best je trex inelkaar zetten zonder dat je nog kan hoveren. Zijn naar mijn mening ook 2 verschillende dingen, iets bouwen vs het kunnen vliegen ervan :)

Hoveren is ook vrij lastig en je leerst zoiets ook niet na 1 x simmen. En ook al kan je het goed, crashen zal je doen met je trex, misschien wat negatief gedacht... ;)

Een andere optie is om een Fixed Pitch heli te nemen, zoals de dragonfly 04, goedkope crash onderdelen en ook goed om te oefenen.

Zender programmeren is ook best lastig, ben er zelf ook een aantal weekjes mee bezig geweest, lekker rustig alle functies besturen en kijken wat waarvoor dient. Die EHBG is wel goed, die beschrijft alle fasen, van aankoop, bouw, afstellen en vliegen.

btw, wat gaat er mis met phoenix dat hij niet goed vliegt?

nimo zei:
btw, wat gaat er mis met phoenix dat hij niet goed vliegt?
Als de heli stijgt gaat deze meteen naar achteren.
Moet men de zender ook niet aanpassen zoals pitch normaal, 90°, 120°,180° enz.. en andere parameters.
Het is hier dat ik wat in de knoei zit.

Graupner MX-12
Eerste instelling voor Heli - ( xx = GETAL )

[SWASH TYPE]
* NORMAAL
* 90° CCPM
* 120° CCPM
* 180° CCPM

[SWITCH SEL]
* D/R - INDIVID, COM L-SW, COM R-SW, COM ELEV, COM AILE
* GEAR - RIGHT SW, INHIBIT, ELEV D/R, AILE D/R, LEFT SW
* FL-M - RIGHT SW, ELEV D/R, AILE D/R, LEFT SW

[MODULATION]
* PPM
* SPCM

Parameters fijn instelling

[D/R & EXP]
* AILE POS 0, RUDD POS 0, ELEV POS 1
* EXP LIN, - xx% OF + xx%
* D/R 100%

[MIX2]
* AIL - AIL, THR - THR, PIT - PIT, GEA - GEA, RUD - RUD (deze kunnen onderling door mekaar gemixt worden, maar welke)
* OFFSET 0 of xx%
* xx% - 0% (deze laatst kan ik niet instellen? - hoeveel % instellen)
* SW ALWAYS ON, ELEV D/R, AILE D/R, LEFT REA, LEFT FWD, RIGHT REA, RIGHT FWD

[MIX1]
* AIL - AIL, THR - THR, PIT - PIT, GEA - GEA, RUD - RUD (deze kunnen onderling door mekaar gemixt worden, maar welke)
* OFFSET 0 of xx%

[REVO MIX]
* NORMAL, STUNT (Normal zal hier wel de beste keuze zijn :lol: )
* UP 0 of xx%
* DN 0 of xx%

[PITCH]
* NORM, HOLD, STUNT
* P-LOW 0
* P-1 INH of GETAL
* P-MID 50 of GETAL
* P-3 INH of GETAL
* P-HIGH 100 OF LAGER GETAL

[THRO]
* NORM, HOLD, STUNT
* P-LOW 0
* P-1 INH of GETAL
* P-MID 50 of GETAL
* P-3 INH of GETAL
* P-HIGH 100 OF LAGER GETAL

[THROTTLE HOLD]
* POS 0 OFF, - xx of +xx
* SW AILE D/R, LEFT, RIGHT, ELEV D/R,

[THRO CUT]
* xx, STAAT NU -60

[TRAVEL ADJ]
THR
H100% of xx%
L100% of xx%
AILE
L100% of xx%
R100% of xx%

[SUB TRIM]
* TH 0, Lxx, Rxx
* AI 0, Lxx, Rxx
* EL 0, Lxx, Rxx
* RU 0, Lxx, Rxx
* GE 0, Lxx, Rxx
* PI 0, Lxx, Rxx

[REVERSING SW]
THR: N of R
AIL: N of R
ELE: N of R
RUD: N of R
GEA: N of R
PIT: N of R

PFFFF, das ne lange lijst :?

Als nu iemand hier nog de juiste waarde kan invullen, kan ik starten met het experimenteren. :wink:

eheh, je hebt niet alles nodig hoor voor phoenix, die heli is al perfect afgesteld :)

Ok, uit mn hoofd:
SWASH TYPE: normal
[SWITCH SEL]
uh... ik ken je zender niet echt, maar zorg dat je de d/r, exp op je 3-punt switch hebt. Dit is trouwens niet echt boeiend voor het hoveren, meer als je met je idle-ups gaat spelen.

[MODULATION]
moet PPM zijn

[D/R & EXP]
Allemaal: D/R: 100% en EXP: -30%

[MIX2]
zet lekker op INH

[MIX1]
zet lekker op INH

[REVO MIX]
MOET op INH als je een heading hold gyro gebruikt

[PITCH]
0-25-50-75-100

[THRO]
90-90-90-90-90

[THROTTLE HOLD]
gewoon zo laten, als je em van de hold afhaalt gaat de throttle op 90% staan, zie THRO

[THRO CUT]
lekker op INH zetten, je gebruikt al THR HOLD

[TRAVEL ADJ]
geen idee wat dit is, niet aanzitten maar

[SUB TRIM]
Lekker alles op 0, geen trimming

[REVERSING SW]
Tja, kan je hier of in phoenix instellen, straks wel belangrijk met je trex!

En vergeet phoenix niet in mode 2 te zetten, ik neem aan dat je hiermee vliegt.
En dan je sticks instellen, eerst calibreren en dan kijken wat bv de rechter stick doet up-down,en zet daar je Elevator / flaps op,
recht-links: Ailiron / Roll
Je linker stick
up-down: Engine en collective pitch en zet ergens govenor mode aan in phoenix
rechts-links: Rudder / tail Roter

en je throttle hold op je throttle hold switch :)

Zo zou t moeten werken.

8O dit is snel lijkt overtoom wel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
good.gif
good.gif
good.gif

En uh, veel mensen hebben een andere zender als jij en die zullen dan waarschijnlijk niet antwoorden.

Phoenix gebruikt gewoon vier kanalen, net zoals een vliegtuig, dus de zender moet niet perse en helicopter mode staan. Wel als je gebruik wilt maken van idle-ups en zo, dan moet je H1 als tuimelschijf opgeven in de radio.

Ron

nosmo zei:
[MIX2]
zet lekker op INH

[MIX1]
zet lekker op INH

[REVO MIX]
MOET op INH als je een heading hold gyro gebruikt

:?: :?: :?: :?: INH staat hier niet bij

kraaijer zei:
INH = niet in gebruik, dat moet er toch wel bij staan. Misschien onder een andere naam?
[MIX2]
* OFFSET 0 of xx%

[MIX1]
* OFFSET 0 of xx%

Dan zullen ze wel 0 bedoelen zeker :?

nosmo zei:
en? vliegt ie nu lekker in phoenix?
Hij vliegt daar is ook alles mee gezegd :lol:

Als hij stijgd knikt hij direct naar rechts en soms naar links :?:
Het hooveren lukt me niet echt constant bijsturen of is dit normaal :?:

haha, welkom bij het heli vliegen Aiki. Dat is vrij normaal, stil blijven hangen op 1 punt zonder bij te sturen bestaat niet!

En het is een kunst om niet over te corrigeren. Ik merk wel dat hover training moeilijker is dan een normale vliegsessie. Denk expres gedaan, leer je het beter.

Vervelend...

Ik heb ook de Phoenix sim en ik vind hem niet slecht. Afhankelijk van de heli die je kiest is het stabiel. Je zult altijd wel moeten bijsturen. Een heli blijft nou eenmaal niet op de plaats hangen als je de sticks loslaat dus dat is normaal.

Ben je nog echt een beginner, of heb je ervaring met een echte heli, of een andere sim? Als je nog echt een beginner bent (en daar is natuurlijk niet mis mee :) ) dan is het normaal dat de heli alle kanten op gaat.

Ik weet niet of je andere vliegers kent in de buurt die het eens voor je kunnen bekijken of dit normaal is, of dat het aan je skills ligt.

Succes.

Ron

En ik dacht dat een heli op 1 plaats kon blijven hangen :roll: :lol: :lol: :lol:
@ kraaijer
Yep echt van 0 beginnen en zal niet van een leien dakje gaan zo te zien. :lol:
Hoop dat ik het hooveren onder de knie krijg :oops:
Weet jij soms clubs in het Antwerpse waar Heli toegelaten zijn :?:

In Antwerpen ben ik niet echt bekend met de heli clubs. Maar als het een kleine electrische is kun je gewoon op een veldje ofzo gaan. Ik vlieg vaak bij mij in de buurt op een voetbalveld, ruimte zat.

Je kunt ook altijd eens langskomen als je het ziet zitten om richting Brussel te komen. Kan ik je misschien wat tips geven en kunnen we een pintje drinken :)

Ron

Back