instelling Ultramat 16S

Help....

Ik kom er even niet uit!!

Heb hier een Graupner Ultramat16S en een 2-tal LiPo :
Dymond LC-3200 4s(14,8V) 30C
Met als extra-beschrijving:
Ladestrom bis 5C. Nicht unter 2,8V enladen.

De instellingen voor mijn Ultramat in het programma "LiPo Store" zijn:
Lithium Type: LiPo 4,2V/C
LiPo store: 3,8V/C

Als ik hiermee de accu laad en later bekijk met zo'n accu-checker dan is deze maar voor zo'n 30-35% geladen.

Kan ik mijn lader zo instellen dat dat rond de 50% ligt?

Het is namelijk voor als ik ze voor langere tijd wil wegleggen??
Of kan ik dan beter een andere waarde bij het laden instellen?

Roland, die spanning van 3,8V is volgens veruit de meeste fabrikanten de ideale spanning voor opslag voor langere tijd. Het is dus niet zo zeer de ladingshoeveelheid maar de spanning die belangrijk is.
Een tweede, minstens net zo belangrijk, punt is dat die zogenaamde accu-checkers gewoon niet kloppen. Wat die dingen aangeven is niet meer dan een heel grove indicatie. Dat komt omdat de open spanning van een accu, ook van LiPo's, slechts heel erg weinig zegt over de ladingstoestand. Er is slechts één spanning die wel belangrijk is en dat is de 4,2315V, dat is de absoluut maximale laadspanning. Bij die spanning is de accu 100% vol.
Maar.... als je een 100% volgeladen accu weg legt en je zou hem de volgende dag meten dan zal je zien dat de spanning gedaald is tot ergens tussen de 4,1V en 4,2V. Dat is volledig normaal. Als je accu-checker bij 4,2315V 100% vol aangeeft zal hij de volgende dag nog maar 90% aangeven. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat het ook zo is, die accu is nog steeds 100% vol!!!!!
Vertrouw dus absoluut niet op die gevalletjes. Ze kunnen je hooguit vertellen of een accu vrijwel leeg is of ongeveer vol. Alleen de uitersten dus en dat met een foutmarge van zeker 20% of zelfs meer!
Overigens is dit al veel vaker hier op het forum ter sprake gekomen. Een klein beetje zoeken kan je veel meer reacties over dit onderwerp opleveren.
Succes.

Back