Instelling van de PROXXON KS220

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Lou van Wijhe, 7 jun 2020.

  1. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Een vraag aan degenen die dit oudere tafelcirkelzaagmachientje nog hebben:

    De zaag heeft een miniatuur zaagbladbescherming met spouwmes. Voor het zagen van latjes uit 1 en 2 mm triplex plaat heb ik een verenstaal zaagbladje (sinds 25 jaar in de kast!) met heel fijne vertanding geplaatst. Dit is helaas een fractie dikker dan het spouwmes. Ik kan het materiaal er net doorheen drukken maar dan is er geen sprake meer van enig gevoel bij de geleiding.

    Heeft een van jullie de zaagbladbescherming er ooit afgehaald? Zo te zien zit hij vastgeschroefd met een boutje en moertje, te bereiken (door een kabouter) via een opening aan de achterzijde. In de (Duitse) handleiding staat wel: Stärke des Werkstückes überprüfen und Sägeblattschutz entsprechend einstellen (Dikte van het werkstuk controleren en de zaagbladbescherming overeenkomstig instellen). Maar ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor steeds een (Duitse) kabouter moet uitnodigen. Zie ik iets over het hoofd?
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  2. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Proxxon Duitsland liet me laconiek weten dat ik met een klein sleuteltje de zaagbladbescherming annex spouwmes kan losmaken. Daartoe steek ik twee vingers met daartussen het sleuteltje geklemd, aan de achterzijde van de machine in een opening van 4 x 4 cm en 5 cm diep en draai dan een dwars geplaatst boutje los. Miniaturisering heeft blijkbaar voor- en nadelen.
    o_O
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja regelmatig.
    Maar ik heb het plastiekje een beetje gekopieerde en gemodificeerd en met de 3D printer opnieuw een tastbare vorm gegeven, zo dat het moertje er in blijft zitten.
    Om het boutje makkelijk vast en los te draaien, heb ik een gaatje geboord, zie de kiekjes van mijn creatie.:)

    Het plaatje.
    plaatje.jpg

    Het gaatje.
    gaatje.jpg
     
    Lou van Wijhe vindt dit leuk.
  4. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Een ingenieuze oplossing! Iets dat Proxxon zelf had moeten doen...

    Mijn probleem is eigenlijk dat het spouwmes(je) in de weg zit bij gebruik van een dun zaagblad. Het zaagblad is 0,5 mm, zelfs een fractie dunner dan het spouwmes. Je kunt je voorstellen dat dat niet lekker werkt. Ik denk dat ik de complete zaagbladbescherming er af haal. Bij mijn grotere zaagtafel (Proxxon Fet) heb ik dat ook gedaan, zie hier. Daar heb ik echter het voordeel dat ik het zaagblad na de klus kan laten verzinken, bij de KS 220 moet ik het telkens verwijderen, anders haal ik mijn handen al open als de machine stilstaat...

    Ik heb het fijnvertande zaagblad nodig voor het zagen van 1 en 2 mm vliegtuigtriplex. Bij een iets grovere vertanding hakt de zaag alleen maar.
     
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Waarom snijd je dat triplex niet? Misschien een domme vraag van een achterhoekse tuinkabouter.... trots gebruiker van proxxon figuurzager en proxxon hangmotor.
     
  6. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Hallo Marijke,
    Zoals je waarschijnlijk al eens hebt gehoord, bestaan er geen domme vragen, alleen domme antwoorden... Tot dusverre heb ik het 1 en 2 mm dikke triplex alleen gezaagd, wat prima gaat met een fijn getand zaagblad. Het (domme?) antwoord is dat ik nooit heb geprobeerd het triplex te snijden. Ik denk dat een mes eerder zijn eigen weg volgt dan een zaag. Heb jij ervaring met beide?
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb ervaring met alle 3.
    Snijden is, let op de vingers en de lijn blijven volgen niet een nerf.
    Knippen van smalle strookjes krult het strookje.
    Bij zagen volgt de zaag de lijn die je wilt en blijft het materiaal vlak.
    En van het zaagsel is met houtlijm een vuilmiddeltje te maken.
     
  8. Lou van Wijhe

    Lou van Wijhe Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2012
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Hilversum
    Ik kan je alles vertellen over snijden. Ik heb op de muis van mijn linker hand een dun, wit litteken. Het is bijna niet meer te zien maar ik herinner het me goed.
     
  9. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als ik al triplex zou moeten snijden dan gebruik ik altijd een stalen rij waarlangs ik dan snij.
    Tot op heden nooit problemen gehad.:)

    Grt John
     
    Marijke vindt dit leuk.
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zo,n zaagtafeltje heb ik ook gehad, dat vond ik nix en um verkocht. Ook ik had het spouwmes verweidert, zit alleen maar in de weg. Ook bij mn grotere zaag van proxxon is ie er af, gewoon oppassen wat je doet.
    Grt peter
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat spouwmes zit soms aardig in de weg.
    Maar ik zaag daar voornamelijk probleem materiaal op met een probleemoplossend hardmetalen 28011 zaagblaadje.:)
     
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb ervaring met snijden. Ik doe afplaktape op het te snijden hout, dat is vaak doorzichtig overigens. Maak een dun sneetje, ook in het hout, met een scherp mes. Je moet een beetje oefenen met rondingen, maar het gaat prima. Als er eenmaal een snee inzit, volgt het mes de kerf. Prachtig splintervrij resultaat, maar eers op “goedkoop houtje” proberen. Ik snij alles beneden 3 mm.
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eigenlijk verdien je 10 strafpunten op gebied van veiligheid.
    Het spouwmes zorgt voor de ruimte tussen het gezaagde materiaal en de achterkant van het zaagblad.
    Indien deze ruimte er niet is, dan zullen de tanden van het zaagblad, nu door de draairichting naar boven, het gezaagde met kracht naar boven uitwerpen.
    Ok, je hebt geen last meer van het spouwmes, maar ga s.v.p. niet jammeren als je door het vastgrijpen van het weggeslingerde gezaagde deel schade heb aan je vingers.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij dat machientje? hahaha, als je tegen het zaagje blaast staat het al stil.

    Het probleem wat ik had bij dat dingetje is dat het spouw mes breder is dan de zaagsnede.
    Het ging niet om heel veel, maar wel genoeg om met gfk en koolstof materiaal vast te lopen bij het spouwmes.
    Zaagsnede is 0,5 mm en het spouw mes is dikker.

    En af en toe het probleem dat het gruwelijk in de weg zit als het latje of wat dan ook niet door en door gezaagd wordt.

    Maar door hobby's modificatie kan het er ook wel weer heel gemakkelijk op gezet worden, dat dan weer wel.:)
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Stoompomp@
    Dan heb ik al 20 jaar strafpunten als timmerman zijnde, alleen bij mijn grote tafelzaag zit ie er wel op. Ik werk al 45 jaar met zaagtafels frezen en noem maar op, nog nooit schade opgelopen.
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus wel bij de grote machines, maar niet bij de kleinere.
    Dus je bent bekent met de functie van het spouwmes.
    Groet. Henk
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja henk, als timmerman weet je de klappen van de zweep!
    Ik heb ze alle 10 nog!
    Grt peter
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Domme opmerking, ik ben geen bewerker van hout, o.i.d.
    Maar kan het zijn, dat de geleiding niet lossend staat t.o.v. de zaag?
    Met andere woorden, staat de geleider t.o.v. de voorkant van de zaag dichter naar de achterkant van de zaag, scheef staande geleider?
    Hierdoor loopt het gezaagde deel vast tussen de geleider en het spouwmes..
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is een Mickey Mouse zaagtafeltje, dat spouwmes is maar beperkt manipuleerbaar.
    Toevallig heb ik dingetje er vanaf liggen.
    En ff voor het idee, gelegd op een plaatje waar @Corrien mee aan kwam zetten van @Roel van Essen.:D
    Alleen de hoogte is te verstellen wat in de standaard uitvoering nagenoeg onmogelijk is.
    mickey-mouse2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Er zit aan die spouwmessen van proxxon nog een nadeel, je kan geen sponning zagen of gleuf. Daar zit die kap voor in de weg.
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina