Instelling Vario 120 gr. versus FF9 super

Na een avondje klooien is er mogelijk iemand die hier antwoord op weet.

Ik heb een Vario Skyfox met een 120 graden kop en een FF9 super zender met Futaba 149 dp ontvanger.

Ik heb onder parameters in de zender gekozen voor een 120 graden swash en ga vervolgens de stekkers nummeren:

1= aileron servo rechts
2= evelvator (achterzijde kop)
3= gasservo
4=gyro GY401 groene draad
5=gyro GY401 gele draad
6=aileron servo links

Weet iemand welke servo op welke positie in de ontvanger moet en wat er evt. in de zender nog aangepast dient te worden?

De handleiding bij de zender is zo heerlijk onduidelijk hierover. Ik kom er met verschillende combinaties in de ontvanger (stekkers wisselen niet uit) Kennelijk moet ik in de zender ook nog iets aanpassen maar ja..... die handleiding.

Ik vlieg trouwens MODE 2 = gas/pitch en heck links, ail en elv rechts.

Wat hulp zou geweldig zijn, een verkorte handleiding nog veel beter.

Grz. Bone

Laatst bewerkt:
Probeer eens 1 en 6 om te draaien en even eventueel icm met een servo reverse.

Als pitch wel correct werkt zou je zeggen dan je 1 en 6 moet omdraaien en reversen.... Gaat de pitch beweging wel mooi constant, dus blijft de swash netjes recht?

Ja, is een beetje lastig instellen als je niet weet hoe de zender werkt.
Hier een paar tips:

Alles zo aansluiten zoals je schreef in je eerste post.
In het swashmenu de juiste swashmixer kiezen :in dit geval SR-3
dan ontvanger inschakelen en kijken als je pitch geef of de servo`s allemaal de goede kant op gaan.
welke niet goed gaat reversen in het servo menu.
Als dit is gedaan ga je kijken naar de roll . is dit goed dan verder naar volgend puntje, is dit niet goed ga je naar het swashmenu.
daar staan drie inputs voor de mixer tw. pitch / roll en elevator
er staan bij alle drie een waarde van (POS)+50%
Ga naar de waarde van de roll en verander het naar (MIN) -50%.
hiermee draai je dan de stickinput naar de mixer om. en zal de output naar de ontvanger zijn aangepast
Als daarna nog een probleem met de elevatorservo is kan je in dat zelfde menu, maar dan bij elevator het zelfde truckje doen.
Ik weet niet hoe je in jouw zender de waardes pos. of neg. maakt, of met de plus-min toetsen of met de sel-crtl toetsen.(heb zelf een 9z)

suc6 Richard

Laatst bewerkt:
kwestie van draaien ;)

Ik ben toch nog beniewd naar wat er nu precies niet werkt. Als de pitch werkt ben je er al bijna.......

Het is idd even puzzelen, belangrijk is dat bij een rolbeweging er 2 servo`s bewegen en bij nick 3.

Mocht je er niet uitkomen, ik heb hier ook de vario 120 graden staan en zal ik je de kanaalnummers geven tov de swash.

Hallo,

Heb hem even verplaatst naar Algemeen Heli, 120 graden ccpm afstelling is zowel bij brandstof als Electro hetzelfde.

En misschien meer publiek die kan helpen.

Bert
MOD.

Probleem opgelost

Allemaal bedankt voor de respons. Na een nachtje rust is het met de tips gelukt om de swash in te stellen op de zender. Er moest idd wat worden gereversed.

Back