Instelling vochtafscheider, hoe werkt ... ?

Ik heb sinds kort een compressor, en ben sinds vandaag wat met mijn super simpele spuitje aan het proberen.

afb19899.jpg

Er zit geen handleiding bij de compressor, dus ik heb geen idee waar het 'schroefje' onder aan de vochtafscheider voor dient.

Wat ik wel weet, is dat er vocht in m'n luchtslang komt :? dat zich na een tijdje tot druppels vormt.. :mad: En dat spuit voor geen meter..

Als ik het schroefje naar beneden draai, ontsnapt er lucht en wordt de druk lager. Is dit een simpele drukreglaar, of heeft het nog een vochtafscheidingsfunctie?

In de vochtafscheider zie je duidelijk vocht condenseren, hij werkt dus wel min of meer. Waar laat hij dat vocht? Het moet er toch een keer uit lijkt mij? En dan liever niet in m'n luchtstroom..

Wat stel ik in met het schroefje?

Doet mijn vochtafscheider het niet goed?

:newbie:

Volgens mij is het een ventiel. Gewoon dat onderste palletje naar boven duwen een het verzamelde vocht wordt afgeblazen.
Kun je meteen kijken of het wel echt vocht is en geen olie, door bijv. een te hoog oliepeil in de compressor of een lekkage.

Heb ook zo'n filter/vochtafscheider er tussen hangen maar zie daar bar weinig in gebeuren. Maar mijn compressor beschikt dan ook over een druktank. Als ik daar de aftap van opendraai wil je niet weten wat voor zooi er uit komt.

Rick

Dat 'palletje' helemaal aan de onderkant kan niet omhoog gedrukt worden. Het fentiel (de 'klep' aan de andere kant van het pinnetje), wordt dan alleen maar dichter gedrukt.

Het is toch niet normaal dat er vocht in m'n slang komt nu ik er een vochtafscheider tussen heb hangen? Of doe ik iets fout? ..

Is er een luchttank aan de compressor? Zo ja, onderaan is een klein kraantje, waarmee het water dat zich ophoopt, kan afgelaten worden.
Ben je zeker dat het potje op de foto's een waterafscheider is? Het ziet er voor mij uit als een "lubricator", een toestel om olie te vernevelen, bij het gebruik van persluchtmachines.

De compressor heeft geen luchttank.

Ik weet niet zeker dat het een vochtafscheider is, de vorige eigenaar vertelde me dit.

Op de site van de compressor fabrikant staat dit ding:

Moisture trap
moisture-01.jpg

Lijkt toch verdacht veel op het geval op mijn foto.

Moisture is vocht.. dus ik denk dat het wel klopt.

Oiless compressor.
Kleine membraancompressor voorzien van manometer en vochtfilter. Ideaal voor het kleinere werk (modelbouw, GSM's ens...) Niet geschikt voor het grotere werk daar deze compressor continu draait en na een 20-tal minuten warm loopt en condentie vormt.

Aha..

:idea: Als ik die glaze vochtafscheider koud houd condenseert er misschien meer vocht

Moisture trap is inderdaad een vochtafscheider. Er moet toch een manier zijn om het opgestapelde water af te laten. Ik weet niet hoeveel je deze compressor betaald hebt (ik moet het niet persé weten ook), maar voor minder dan 100€ zijn er al olievrije, mét tank, drukschakelaar én ontspanner.

volgens mij is het eerder een vochtafscheider met luchtfilter in 1.
in een vochtafscheider zit normaliter geen filtertje, en moisture betekent verontreiniging en niet vocht

moisture is WEL vocht en heeft niks met verontreiniging te maken.

verder zitten in een hoge kwaliteits vochtafscheiders een vilten filter of zon messing filter.

Dat glazen ding is wel een vochtafscheider. Je moet het kraantje dichtmaken en dan gewoon spuiten. Na een tijdje komt er een laagje water in de vochtafscheider te staan, en dat kun je er dan uithalen door het kraantje open te zetten.

Normaal moet er geen vocht in de slang komen, maar sommige goedkope vochtafscheiders laten toch nog wat door.

Dat kraantje moet dus dicht? Ik zet het nu steeds half open, om de druk min of meer te regelen.. :roll:

Opzich kan ik mij er wel iets bij indenken dat wanneer dat kraantje niet dicht is er vocht in de slang wordt gezogen inplaat van het er buiten te houden. Denk maar aan een waterstraalpomp idee... Dus dichtdraaien en kijken of het effect heeft :)

Groeten, Thomas

het ventieltje onder aan de vocht afscheider moet je 100% zeker dicht heben bij het spuiten.
die is namelijk alleen bedoeld om het vocht na het spuiten er uit te laten of tussen door met een kleine pauze in het spuiten als er te veel vocht in het glas zit bijna de helft vol is de max.
ook is het verstandig als je niet elke dag de compresor gebruikt en je een tank hebt de druk van de tank te halen en het ventiel los te laten staat tot je hem weer gebruikt.

Back