Instelling

• Topicstarter Topicstarter Sembot
  • Startdatum Startdatum
S

Sembot

Guest
Hai ,

Wie kan mij helpen ik heb een Ultramat 14 lader en wil de volgende batterijen laden : Zender 9,6 volt 1700mAh NIMH en Ontvanger 4,8 Volt 2700mAh NIMH , hoe moet ik mijn lader instellen

Ni : Ik denk 1/10 van de batterij capaciteit ????
mV/C : Is dit gelijk voor 9,6 V en 4,8 V ???? vb:10mV/C ???
Safetime : ??? vb:200min ???

mvg
Erwin

Allereerst het aantal milliVolts per cel: bij NiMH is een goede richtwaarde om met 5 mV te beginnen. Slaat de lader te vroeg af, dan kan dit worden verhoogd. Een volle accu is aan het eind van het laadproces handwarm.

De Ultramat 14 is een snellader, dus daaraan moet je ook de laadstroom aanpassen.

Bij de ontvangeraccu kun je versneld of snel laden. Dit is respectievelijk met 0,5 x C = 1,35 Ampere en 1 x C = 2,7 Ampere (in dit geval staat overigens de C voor accucapaciteit). Als de lader geen instelling heeft voor 1,35 kies je de dichtstbijzijnde waarde. Er zijn NiMH-accu's, waarmee je ook met 2 x C mag laden, maar veiligheidshalve zou ik dat maar niet doen.
De veiligheidstimer wordt aangepast aan de laadstroom. Bij 1,35 Ampere mag je verwachten, dat de accu na 120 minuten vol is, dus dan stel je de timer in op 140 of zoiets. Bij 2,7 Ampere is de accu in een uurtje vol, dus dan wordt de timer op zo'n 70 min. ingesteld.

Bij de zenderaccu is de toegestane laadstroom ook afhankelijk van het laadcircuit van de zender. Daarnaast hebben veel zenders een beveiligingsdiode in het laadcircuit, die overbrugd moet worden als je een delta-peak lader gebruikt, zoals de Ultramat 14. Eventueel kun je het zendertype hier vermelden, waarna er opgegeven kan worden of zo'n diode aanwezig is of niet. Als zo'n diode niet aanwezig is en als de toegestane stroom via het laadcircuit (zie handleiding v/d zender) dit toestaat zou ik de zenderaccu met 0,5 x C laden, dus met zo'n 0,85 Ampere. Nog beter is het eigenlijk om de zenderaccu met een universeellader op te laden met een laadstroom van 0,1 x C, dus gewoon langzaam. Je loopt dan niet het risico, dat er wat met de zender gebeurt, en ook gaat de accu dan wat langer mee. Er komen namelijk bij de servicedienst regelmatig zenders binnen met gesmolten behuizingen of nog erger. Dit komt altijd doordat er met een hoge stroom is geladen, waarbij de accu oververhit is geraakt.

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt kun je zien, dat er al erg veel is geschreven over NiMH-accu's en ook over de Ultramat 14. Wat de zoekfunctie niet laat zien is deze modelbouwfaq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44

Hai ,

Bedankt Corrien voor de uitleg ,nu versta ik het beter , en wat de zender betreft het is een Graupner MX-12 , dus ik denk dat ik die wel kan laden met 0,8 A ;120 min

mvg en veel plezier met de hobby

Erwin

Uit de (Nederlandstalige) handleiding van de MX 12:

laadstroom
Om schade aan de zender te voorkomen, mag de laadstroom zonder laadbeveiligings-schakeling max. 500 mA (0,5 A) en met beveiliging max. 1,5 A bedragen

De MX 12 heeft zelf een 3 A zekering aan boord als beveiliging en die blijkt prima te werken. Er zijn namelijk al erg veel eindgebruikers, die deze zekering stuk hebben gehad.

Je kan toch ook gewoon de zender accu uit de zender halen en die toch gewoon aan de lader hangen?? Zo doe ik het...

Back