Instellingen lader

Bij parallelschakeling stromen optellen, bij serieschakeling spanningen optellen. C van het totale pakket blijft in beide gevallen gelijk.

Dus instellen op 3.7V en het aantal mAh van de batterijen optellen? Kan je dan bv 2 batterijen van 500mAh en twee van 550mAh samen laden?

ebay zei:
... this adapter allows the batteries to be connected in parallel and in effect then makes a battery that is 2S and 1-6P ...
Bordje laadt parallel, stromen optellen. Dus als je één accupack met I ampère wilt laden, is voor het laden van N accupacks parallel N×I ampère uit de lader nodig. Spanning stel je in op spanning van totale pack.
Welke accupacks heb je, spanning (1s/2s/...), capaciteit, welke laad-C?

Erg belangrijk onderscheid, zorg ervoor dat de concepten goed in je hoofd zitten:
nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling
nl.wikipedia.org/wiki/Serieschakeling

Links serie, rechts parallel
500px-Series_and_parallel_circuits2.svg.png

Ik heb deze laadbordjes ook. 2x zelfs want bij het eerste werkte 1 aansluiting niet. Ze hebben me netjes een nieuwe opgestuurd nadat ik dit gemeld had.

Ik laad de lipos van de mcpx bl en 130x zelfs samen op. 300mah en 450mah Gewoon alle mah samentellen en zo instellen in de lader.

De mCPx BL heeft 7,4V accu's en geen 3.7V ;)

Dit bordje zet alle batterijen parallel, dus dan kan je op je lader 2S selecteren en dan de capaciteit (200mAh) maal het aantal batterijen.
Dus bijv. 3 batterijen aangesloten betekend 3x 200 mAh = 600mAh.

Persoonlijk heb ik het niet zo op parallel zetten van LiPo accu's zonder beveiliging. Serie schakeling is in mijn ogen veiliger als parallel aangezien de lader dan alle cellen in de gaten kan houden.
Nu weet ik wel dat er ook LiPo accu pakketen zijn waar standaard al cellen parallel zitten maar dan zit er ook nog een stukje elektronica bij die het veilig houd ;)

Is idd 7.4v Ik heb 2 bijgeleverde batterijen van 200mAh, en twee nano techs van 300mAh...

mdebruin, dit bordje heeft een balanceer kabel, is dit dan geen extra veiligheid of geldt dat niet bij paralel laden?

Iemand hier op het forum maakt zelf laadkabeltjes in serie, met balanceerkabel en je mag zelf kiezen hoeveel keer het kabeltje vertakt dient te worden, maar stel nu dat je een kabeltje neemt in serie waarbij je 4 batterijen tegelijk kan laden, ben je dan niet verplicht om te wachten om je batterijen alle 4 te laden? Of kan je dan met dat kabeltje in serie dan ook bv 3 batterijen laden? Want dat vind ik net het handige aan dat laadbordje, je kan zelf kiezen van 1 tot 6 batterijen je er aan hangt....

De 2S van de batterij blijft natuurlijk in serie staan voor elke aangesloten batterij.
Alleen er wordt per cel dan nog een aantal cellen parallel gezet.

Het punt waarom ik dit zelf niet graag doe is als volgt uit te leggen.
Je hebt bijv. 2 LiPo accu pakketen aangesloten op dit bordje. Bij een van de accu pakketten zit een minder of zelfs slechte cel. Wanneer de lader gaat laden ziet de lader niet dat er 1 cel wel goed op spanning is en de andere nog niet doordat de slechtere cel de spanning iets naar beneden trekt. De lader denkt dan dat die cel nog niet vol is en gaat door met laden. Hierdoor bestaat dus het risico dat de goede cel te ver wordt doorgeladen met de gevolgen van dien.

Het hangt er vanaf hoe je laad, ik ben namelijk ook mensen tegen gekomen die alleen laden over de balanceer kabel en verder niet de normale aansluit kabel gebruiken. Dit heeft natuurlijk als nadeel dat je niet met grote stromen kan laden, al is dat niet geadviseerd bij deze accu's
In serie zal het nooit zo makkelijk gaan als parellel, voor elke situatie zal je dan een andere laad kabel moeten gebruiken. Of je moet er wat tijd in willen steken en zelf een kabel harnas maken waarmee je de verschillende aansluit opties hebt.
Tevens heb je natuurlijk al te maken met 2S LiPo's waardoor je al snel aan de max van je lader zit. Bij een 6S lader kan je in dat geval maar 3 accu pakketen tegelijkertijd laden.

Ik vind persoonlijk van niet ( en de onderstaande winkel ook niet ;) )

Charge lead for 3 1S Lipo w/ balancer (XH) : MCP X [BEEC1031] - €4,95 : Romulco RC Modelbouw Shop!, Hollandscheveld

Dit is dan wel eentje voor een 1S LiPo maar ik verwacht dat er ook een soortgelijke kabel bestaat voor een 2S LiPo.
3 1S LiPo accu's kunnen bij deze kabel worden aangesloten (in serie) en de lader heeft in dat geval dan de instelling 3S en de laadstroom van 200mA bij een 200mAh accu. Omdat de kabel alle accu's in serie plaatst kan de lader d.m.v. de balanceerkabel alle accu's op de juiste manier laden

Back