instellingen probleem

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil even iets over mezelf vertellen voordat ik met mijn probleem kom.

Na 35 jaar gestopt te zijn met modelvliegtuigen, ( ik heb de tijd van de 1 kanaalsbesturing met escapement nog meegemaakt) heb ik een half jaar geleden de draad weer opgepakt en ben begonnen met een electroheli, de Walkera 4#1 , daar kan ik nu redelijk mee vliegen en heb nu een GL450 gekocht, met een Graupner MX16.
Voor mij is deze tak van vliegen volkomen nieuw, In de ogen van de meesten van jullie zal ik best een domme vraag stellen,maar ik weet het echt niet.

Ik heb de heli nu zover gereed dat alles (geloof ik) goed werkt, op 1 ding na, boven de throttlestick (mode2) zit een draaiknop waar ik het maximum aantal toeren mee instel, die kan ik niet loskoppelen.

Aan de tuimelschakelaar daarnaast (switch2) is throttle hold - autorotatie toegewezen, die geeft dat ook aan als ik hem omzet. De motor zou dan dus uit moeten gaan.

Nu komt het probleem, zodra ik de TH schakelaar aan zet, schakelt hij inderdaad de gasstick uit, maar de waarde van de draaiknop in, en de motor gaat dus draaien op het maximum ingestelde aantal toeren.
Kan iemand mij helpen dit op te lossen?

Bijvoorbaat Dank,
Algysy

Laatst bewerkt:
Weet je heel zeker dat dat de TH (throttle hold) schakelaar is...
Klinkt eerder als een soort idle-up systeem met instelbaar toerental...
Dan werkt namelijk je linker stick niet meer als gasstick EN pitchverdraaiing van de bladen (stijgen en dalen).
Maar staat je gas vast (vast toerental) en kan je de bladen zowel positief als negatief evenveel verdraaien t.b.v. kunstvlucht...
Zitten er misschien nog meer schakelaars op?
Zou het wel erg vreemd vinden als ze dat fout gedaan hebben, beetje link naar mijn mening.

edit:
Zie net dat je waarschijnlijk zelf instellingen moet maken op de zender...
Ik denk dat je het een en ander fout hebt staan dan.
Ik heb geen ervaring met die zender maar ik kom er op terug...

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt:
Mx16.jpg

Dit is jouw zender als ik het goed heb.
Normaal programmeer je de throttle hold op een losse twee standen switch (SW1 of SW3) of staat hij daar standaard op, aan of uit.
De schakelaar naast het draaiknopje (SW2) is vaak standaard gemixed met dat draaiknopje (CTRL7).
Er staat ook bij Rotary proportional control, zelf zoiets nooit gebruikt, maar ik vermoed dat het een soort hover throttle knop is waar je het hovertoerental mee in kan stellen.

Ik zou in de BASIS instellingen bij de optie Autorotation een andere schakelaar kiezen.
(heb het even opgezocht voor je, in engelse manual op pagina 45 er staat trouwens ook een helicopter voorbeeld instelling vanaf pagina 104 )

M.vr.gr.
Eric

@ EricW,
er zijn inderdaad nog een aantal ongebruikte knoppen, en die gebruikte schakelaar heb ik zelf toegwezen, ik weet dus niet of daar een vaste schakelaar voor is.
Dit vind ik ook niet in de manual terug.
M.vr.gr.
Jan
edit: ja, dat is mijn zender

@ EricW
Dat ga ik proberen, ik wist niet dat er schakelaars "vast" aan bepaalde functies waren toegewezen.
Ik hou je op de hoogte.
Bedankt,
Jan

Dat weet ik ook niet zeker hoor, ik ken de zender helemaal niet...
De behuizing van die zender ken ik heel goed, want mijn DX7 is identiek, alleen de sofware en de plaatsing van mijn schakelaars zijn totaal anders :)
Maar vaak is het zo dat schakelaars die naast een draaiknop staan, daar standaard mee verbonden zijn in de instellingen.
Dan zou ik eerst de gehele manual door moeten nemen, en dat lukt me niet in een kwartiertje ;)
Laat het me weten als het nog niet werkt, dan kijken we nog wat verder.

Eric

Laatst bewerkt:
Het is een computer zender, je kunt dus alles naar wens instellen.
Ik heb zelf ook deze zender, ik heb de MX16s (maat van me heeft hem helemaal ingesteld voor mij, dus het fijne ervan weet ik ook niet)
Ik heb onder de linkse sw1 "uit" of "hoover" Ca.80% toerental regel ik dan met de daarnaast gelegen draaiknop ctrl7.
Met de rechtse sw1 kan ik tijdens het vliegen naar normal mode dan gaat de toerental naar 90 of 95 %.
Als je nog vragen hebt zou je kunnen proberen om een Pb-tje testuren naar relaxteb of naar mij, maar ik heb deze zender gekozen omdat het een fijne zender is, alleen ik heb hem samen met relaxteb ingesteld en alles staat goed dus hoef ik er ook niks meer aan te doen.

Suc6
Maarten

Hallo algysy,

Kun je eens kijken in het submenu "Helimix" op je zender?
Zet hem in autorotatie en kijk eens op hoeveel % je gas daar dan staat....
Bij mij op -90 % (=gas dicht). Misschien is daar een verkeerde waarde ingegeven?

Bij een brandstofheli moet die waarde natuurlijk iets hoger staan zodat de motor net blijft lopen.....

Laatst bewerkt:
Ook op een andere schakelaar ( nu sw3) blijft autorotatie de gasstick overheersen, dus met de draaiknop kan ik het maximale "gas" instellen, dat kan ik dan met de stick regelen van 0 tot max.
En schakel ik op autorotatie (staat ingesteld op -90) dan krijgt hij direct de met de knop ingestelde snelheid.

Hoi algysy,

Het is (volgens mij) net de bedoeling dat autorotatie de gasstick overheerst anders zou bij positieve pitch geven de motor ook weer sneller gaan draaien...;).
Daarom kun je daar dan ook een "vaste" waarde voor het gas ingeven die niet verandert ook al geef je pitch (en gas) bij.
Met de draaiknop (ctrl7) beperk je inderdaad het gaskanaal maar dat betekent nu dat bij jou het gas open staat bij -90 ipv dicht! Anders zou de draaiknop geen invloed hebben.

Volgens mij staat het gaskanaal omgekeerd bij jou anders weet ik het ook niet meer... Heb je je heli al aan het lopen gehad mét de motor aangesloten? (Wees heel voorzichtig hé als je dat doet.;))
Hoe vlieg jij: gas naar voren (van je weg) is positieve pitch? Heb je bij "grundeinst" bij : "pitch min" = "hinten" staan ??

Laatst bewerkt:
Hoi Slomo,
Ik heb mijn gas maximum als de stick naar boven gaat ( pos.pitch) en min.pitch rear (ik heb de engelse versie)
Autorotatie overheerst inderdaad de gasstick ook wel, maar neemt dan de ingestelde waarde van de draaiknop aan. De motor gaat dan dus snel draaien.

Laatst bewerkt:
hallo algysy
Waar vlieg jij of wil je gaan vliegen ???
Bij welke club in Rotterdam ???
want deze problemen zijn makelijker in een direct contact te verhelpen
En sluiten direct beter aan bij die gene die je evt gaat helpen in de toekomst met het
leren helicoptor vliegen.
groeten jan

Hallo Allemaal,

Dankzij Cees is alles opgelost.

Helaas is er wel iets goed fout gegaan tijdens de tweede vlucht. Na eerst even rustig gehooverd te hebben bleek de rudder iets getrimd te moeten worden, dit gedaan en daarna weer geprobeerd, echter op ongeveer 2 meter hoogte ( na enkele seconden) gebeurde er iets wat op een explosie leek en vlogen de onderdelen in het rond.

Achteraf blijkt dat het houten blad wat ik gebruikte compleet uit de bladeholder was gevlogen, de plastic delen en het stukje hout achter het schroefje zaten er nog in.... gevolg een enorme schrik en een redelijke schade.

Er is echter ook een positieve kant, mijn probleem met de besturing is opgelost en ik begrijp nu veel meer van alles.
Nu maar weer repareren en opnieuw proberen.

Hierbij wil ik in elk geval iedereen bedanken die mij geholpen heeft met reacties, het heeft mij in korte tijd veel inzicht in de materie gegeven.
Jan.

Back