Instellingen Spektrum DX9: Flight moed en flaps

Goedendag,

Ik heb een Spektrum DX9 aangeschaft (als opvolger van de dx6i) omdat ik hiermee wat meer mogelijkheden heb. Het is mij echter nog niet gelukt de juiste instellingen te vinden voor mijn Funcub. Nu gaat het niet zozeer om dit specifieke type, dit geldt voor ieder motortoestel met flaps. De instelling die ik graag wil;

3-standen schakelaar;
- launch: flaps omlaag, hoogteroer wat omhoog
- cruise: flaps en hoogteroer neutraal. De flaps wil ik in deze stand met een aparte schuifregelaar bedienen.
- landing: flaps wat omlaag, hoogteroer wat omlaag

Mixing:
- als ik de flaps gebruik met een schuifregelaar wil ik dat het hoogteroer het stijgen van het vliegtuig compenseert, dus hoogteroer moet verder omlaag naar gelang de flaps verder omlaag gaan

Wat ik nu heb;
- als ik de mixing heb uitgeschakeld werkt de 3-standenschakelaar prima. Als ik echter de mixing inschakel blijft het hoogteroer in de neutraalstand staan in de launch-stand. De overige standen (cruise en landing) werken wel goed.
- Als ik de schuifregelaar gebruik voor de flaps gaan deze keurig omlaag als ik de schuif verder openzet, tot een bepaald punt waarbij de flaps juist weer omhoog gaan. Ik wil natuurlijk dat als ik de schuif helemaal openzet de flaps helemaal omlaag staan. Op de monitor is dit ook te zien.

Het lijkt erop dat de instellingen invloed hebben op elkaar en daarom in combinatie niet goed werken.

Instellingen Dx9;
- Flap system is gekoppeld aan switch' Flight mode'
- Mixing: Flap > ELE is actief
- Trim setup: Eelevator 5 Fmode
- Flight Mode Setup: Switch 1, 3 Flight Modes enabled
(Ik heb de setup-file als txt bestand bijgevoegd)

Iemand hier ervaring mee?

Vr.gr.
Ralph

Bijlagen

Ik heb de flaps van m'n Islander op de D-switch staan (ook een DX9).
Eerst heb ik in de digital switch setup de instellingen voor Switch D gezet.
Pos 0: 50% (bovenste stand, opstijgen, flaps op 15°)
Pos 1: 100% (middelste stand, vliegen, flaps op 0°)
Pos 2: 0% (onderste stand, landen, flaps op 30°)

Ik heb GEEN hoogteroer ingemixt, ik hou dit liever zelf onder controle ...

Channel toegewezen aan Gear (daar zitten m'n flaps op de ontvanger op)

Dan in Flight Mode Setup Switch 1 op Switch D gezet en het aantal enabled Flight modes op 3 gezet (dus 3 flight modes aangemaakt)

Daarna in Spoken Flight Mode Flight mode 1: "Launch" laten uitspreken, mode 2 "cruise", mode 3 "landing"

Ik probeer de file van dat toestel hier eens te uploaden.

Back