Instructie Lanier comet II

Discussie in 'Tekeningen' gestart door jomo, 12 apr 2022.

  1. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Heeft iemand nog toevallig de instructies liggen van een Lanier Comet II?
    Ik heb nog een doos gevonden bij mijn vader op de zolder maar zonder de instructie.
    Nu het kan niet zo super moeilijk zijn maar wil toch liever safe spelen.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan moet je echt geluk treffen in NL/BE... Reete schaarse kit hier...
    Kan niet onhandig zijn eens te kijken op RC-Groups en RC-Universe.
    Lanier is echt een USA ding. Oud merk overigens, en (een van de) initiators van de oer ARF...
     
  3. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Thanks voor je antwoord!
    Ik ga daar eens op neuzen.

    Ja ik heb ze hier nog niet zoveel gezien, of zelfs nog helemaal niet.
    maar ik heb er eentje liggen (nieuw) die ik ga bouwen naar elektro, maar er zijn ook wel een paar eigenaardigheden aan dat ding
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer normaal dat Lanier eigenaardig is.
    In 1972 las ik al over deze kit constructeur :)

    Zou me niet verbazen als dit zowat de enige nog bestaande kit in de EU is... maar zeg nooit nooit!
    Als de kit onaangeroerd is... zou ik je kunnen ontraden het te bouwen.
    Maar... eerst onderzoeken... en de schaarste ervan onderzoeken.

    Lanier gebruikte veel diepgetrokken plastics. ABS of zelfs het mindere poystyreen.
    Deze laatste kan sterk verouderen. En dat houdt grote broosheid in...
    Soms moet je dan het niet meer willen bouwen...
    Kunststof shell, en iets van houten frame van binnen verwacht ik.
    Tosiestijfheid romp controleren. Roeren diepgetrokken en samengeperst gesealed op de naden.

    Wellicht alles in epoxy... afmallen... Heb je een onsloopbare gemaakt...
    Elektro zou wel eens minder belastend kunnen zijn.
    Een slechte landing is vaak het einde bij dit soort modellen. Moeilijk te reparen. En het slaat volledig stuk. Gelijk de modellen van het Japanse merk "EZ"... ooit populair maar zeer zwak... en de zon brandde alle kunststoffen stuk in 3 seizoenen...

    Verder raad ik je aan plaatjes te posten. Die vertellen altijd een hoop.
    En doet makkelijker visjes vangen...
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
  5. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Hey Micropropsport,

    dank je voor je antwoord.
    Het is gelukkig de ABS mallen, maar er is buiten 2 kleine deukjes niets aan.

    ik ben hem toch aan het bouwen hoor..... Momenteel het te dikke hout uit de neus gehaald en een file aan het maken om mijn 3mm dikke multiplex te laseren.
    Torsiestijfheid is zeker wel in orde. Al ga ik er nog een aantal dwarslatjes inzetten om de stuurstangen te geleiden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! Mooi!
    Ik zeg… doe maar een bouwverslagje van dit wonderlijke model.
    Een bijzonderheid is het wel.
    Je hebt de schouderdekker niet?

    Elektro is een verstandige keuze hoor. Het hoeft niet de methanolmotor trillingen te verduren… die zijn best heftig op een model. Top!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022

Deel Deze Pagina