Intellect 4200 laad maar tot 9,33 volt

Ik heb sinds kort nieuwe Intellect 4200WC(world champion) cellen en een Multiplex LN5014 lader. Mijn GP 3700 accu laad hij tot ongeveer 9,88 volt en soms iets hoger. Mijn 4200's laad hij maar tot 9,33 volt. Betekent dit dat er een cel kapot is? accu is 2 keer geladen met 5A.

volgens mij moet je nieuwe cellen eerst 2 keer rustig laden.
en dan rustig opbouwen naar 1C.

als die ik in iedergeval wel altijd en tot nu toe geven mj cellen behoorlijk wat power (zelfs na 14 maanden)

Lijkt me sterk dat er een cel stuk is, dan zou je vast een veel groter verschil in voltage moeten zijn.

Ik denk gewoon dat deze cellen wat minder volts hebben dan de gp versie, of je hebt de delta peak te vroeg, wat voor lader heb je en op hoeveel mv staat de deltapeak, en wat raad de fabrikant aan ???

Zijn ze slechter dan?

Hoe hoger het Voltage, dat je bij het laden bereikt, hoe hoger de inwendige weerstand van het accupakket is. Je ziet dan ook bij ouder wordende cellen, dat je steeds een hogere eindspanning bereikt aan het eind van de lading. Dit is een teken, dat de accu minder wordt en dat dus bij belasting de spanning eerder in elkaar kachelt.

Psygho (Emil) zei:
Lijkt me sterk dat er een cel stuk is, dan zou je vast een veel groter verschil in voltage moeten zijn.

Ik denk gewoon dat deze cellen wat minder volts hebben dan de gp versie, of je hebt de delta peak te vroeg, wat voor lader heb je en op hoeveel mv staat de deltapeak, en wat raad de fabrikant aan ???

Ik heb een Multiplex LN5014 daarbij kan je niet de deltapeak instellen.

Ik heb trouwens net even gereden maar het viel me op dat 1 cel een stuk warmer werd dan de andere cellen. Is dit erg of kan ik gewoon door blijfen gaan.

Woeps.... !

Na een zomerstop heb ik mn elektro spullen ook weer opgegraven en twee pakketten daarvan zijn IB's. Eentje zijn diezelfde WC types, andere zijn geselecteerde/geflipte/gemafte/geshakete cellen die via Corally werden verkocht (SHV)
Die WC cellen gingen bij mij op de Protrak lader krijzen bij ontladen. Bleken ook twee cellen warmer dan de rest te worden en generale output minder. Ik denk zelf ook dat twee cellen dus die rustperiode niet hebben overleefd. 1 ding is wel heel erg duidelijk: die IB's zijn hypergevoelig op onderhoud. Ook deltapiek zeerzeker in de gaten houden. Ik heb nooit meer dan 3mV gedaan. Veel meer is onnodig verwoesten en warmte in de cellen brengen. Deltapiek kan je per soort cel ook zelf bepalen: zorg voor een goede temperatuurmeter en kijk wat de terugval is bij een bepaalde temperatuur. IB's kunne maar beter niet boven de 42 graden celcius komen. Mn ouwe trouwe VTEC 3800 FatBoys worden vrolijk 50 graden en blaffen nog steeds goed mee in trainingen.

De problematiek van de duffe cellen in een IB pakket heb ik ook besproken op een forum in UK (RC Racechat) en daar heb ik van een freaky racer de tip gekregen om de bewuste cellen eens een klap op hun kop te geven met een 12 volt 'injectie'. Dat zou ze wakker schudden. Binnenkort ga ik dat proberen, want nu heb ik ook niks meer aan dat pakket.

Zojuist heb ik de M3 generatie van EP4200 binnen gekregen. Heftige cellen voor weinig geld. Bovendien weer net zo makkelijk als de GP3300's: deadshorten weer mogelijk... JIPPIE. Dat geeft nog eens een hoog voltage (iets minder levensduur allaaaa)

succes

Ter info de conversatie:

Originally Posted by StreetScreamer
Quote:
Originally Posted by cell doctor
YOUR DEAD CELL IS ONLY RESTING FLASH 12 VOLTS ACROS THE CELL AND IT WILL COME UP TO ABOUT 1.3 VOLTS.
THEN CHARGE THE PACK AS NORMAL LET ME KNOW IF IT WORKS IT HAS WITH ME

Hi there, happy to have such reply. I could have a try. You mean with flashing just to connect it directly to a 12V source like a car battery ? The amps can run up then.. shocking it awake you mean? How long do I have to connect?
Thanks

YES JUST TOUCH THE POSITIVE AND NEGATIVE OF EACH CELL WITH THE POSITIVE AND NEGATIVE OF THE 12VOLT SUPPLY EITHER A BATTERY OR POWER SUPPLY IT WILL SPARK DO IT TWO OR THREE TIMES THEN HOLD FOR 30 SECONDS THIS SHOULD BRING THE CELLS VOLTAGE BACK IF NOT SUCCESSFUL THE FIRST TIME TRY AGAIN MOST OF THE TIME I HAVE SUCCESS,BUT SOME ARE GONE TOO FAR

r-s racer zei:
Ik heb trouwens net even gereden maar het viel me op dat 1 cel een stuk warmer werd dan de andere cellen. Is dit erg of kan ik gewoon door blijfen gaan.

Is het toevallig de eerste of de laatste cel?

In mijn geval zijn het de tweede en derde cel.

Ik heb mn packs nogal raar gemaakt: 5+1, dus 5 dwars naast elkaar en dan eentje met een stukje draad verderop. (3cm)

Back