Intelli-BiPower lader + LiPo's laden

• Topicstarter Topicstarter Ton Duits
  • Startdatum Startdatum
T

Ton Duits

Guest
Hallo Modelbouwers,

Ik heb een Simprop Intelli-BiPower special lader.

Nu heb ik voor het eerst lipo accu's gekockt voor mijn vrachtwagens.
Ik heb 2 type's accu's van Hyperion, Beide zijn 25C accu's,

3S 2500mAh 11,1 volt en een 2S 2500mAh 7,4 volt.

Hoe moet ik deze accu's laden cq ontladen. En moet ik bij de 3S de balancer aansluiten.
Ik heb begrepen dat bij 2S accu's geen balancer nodig is.

Is er iemand van jullie die mijn hierbij kan helpen.

Mvg, Ton...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ton,

met Bipower Special bedoel je waarschijnlijk dat de balancer reeds in de lader ingebouwd is ?

Je moet zowel de 2S als de 3S lader met de balancer laden. Dit is om te voorkomen dat er spanningsverschil tussen de cellen ontstaat. Dus ook bij de 2S Lipo de balancer gebruiken, begrepen ? :teacher:

Waarom zou je de Lipo's met de lader willen ontladen ? Als je de Lipo gebruikt hebt in je model wordt ie toch ontladen ?

Grtz,
Menno

Een balancer zorgt er voor dat de spanningen van de cellen in een Li-Po pakket tijdens het laden precies gelijk blijven. In een twee cellenpakket kan dus al verschil in celspanning optreden. Ook bij een twee-cellenpakket is een balancer nodig.

De meeste accu's worden met 1C geladen. Dat betekent dat de laadstroom 1 maal de capaciteit is. Voor jouw accu's, beide 2500 mAH is dat dus 2,5 Ampere (ofwel 2500 mA). Als er voor jouw Li-Po's andere waarden gelden moet dat blijken uit de meegeleverde documentatie.

Ontladen van Li-Po's is niet nodig. Dit verkort de levensduur.

Hoe je een en ander voor jouw lader moet instellen, blijkt uit de handleiding. Over het algemeen geldt:

1. Instellen op accutype dus Li-Po.
2. Laadstroom instellen
3. Aantal cellen instellen.

Vervolgens laadproces starten.

Fouten maken kan leiden tot grote problemen. Bij verkeerd laden kunnen Li-Po's makkelijk ontploffen en een grote vuurbal veroorzaken. Behandel Li-Po's met de nodige voorzichtigheid en controleer al je handelingen ten minste 2 maal.

Een balancer is zeker nodig. Of er in je lader een balancer in ingebouwd, weet ik niet. Als dit niet het geval is zal je zal dus nog een balancer moeten aanschaffen.

Zoals al eerder aangehaald, LI-Po's zijn heel gevoelig voor onjuiste behandeling. Daar hoort ook te diep ontladen bij. Als je een Li-Po te ver ontlaad kan dit het einde van de Li-Po zijn. Zorg voor een Li-Po saver, een LED die gaat branden als de spanning te laag wordt, of nog beter, gebruik een snelheidsregelaar die de LI-Po spanning bewaakt. Eigenlijk ben je als de LED gaat branden of de snelheidsregelaar ingrijpt al te laat. Voor een lange levensduur is het verstandig de LI-Po niet verder dan 80% te ontladen.

In de FAQ vindt je verdere informatie over de behandeling van Li-Po's

Laatst bewerkt:
Ontladen van Li-Po's is niet nodig. Dit verkort de levensduur.

Fouten maken kan leiden tot grote problemen. Bij verkeerd laden kunnen Li-Po's makkelijk ontploffen en een grote vuurbal veroorzaken.

Ach ja, hij is al in Beverwijk zullen we maar zeggen ;-) :mrgreen:

Volgens mij is die Simprop in basis gelijk aan mijn T2M lader en heeft die een geïntegreerde balancer.
Maar ik wil mijn LiPo's wel eens ontladen. :yes:
Als ik bijv. tijdens het vliegen een 2e accupack vollaad en ik besluit uiteindelijk toch maar niet te gaan vliegen dan ontlaad ik het geladen pakket tot ong. 80%.
Ik geloof niet dat het zo goed is om ze bomvol een lange tijd weg te leggen (en het wil wel eens voorkomen dat ik een paar maanden helemaal niet vlieg).

En inderdaad, bij zowel 2 of 3S gewoon de balancer gebruiken.

Bedankt voor deze reakties heren. Ik heb in mijn lader inderdaat een ingebouwde balancer.
En ik zal ook voortaan mijn 2cellen accu's via de balancer laden.

Toch nog even een klein vraagje. Moet ik de balancer tijdens het laden op de accu aansluiten of laad hij via dat kleine kabeltje!!!

Verder begrijp ik Dutchy niet met zijn opmerking over Beverwijk...

Groetjes...

hoi ton,

ben helemaal vergeten op je mailtje te reageren.

nou bij deze dan.

Balancer tsja als je hem hebt aansluiten. maar ik moet zeggen dat ik voor mijn betere laders altijd met een simpele lader zonder balancer heb gedaan zonder problemen.

vergeet niet dat wij als truckers onze accus niet mishandelen en er maar hele kleine stromen uit trekken (max 5A). *ik dacht mij te herrineren dat jouw accu geen 2s balanceer optie ondersteunde maar kan het mis hebben?

alle stekkers dus + / - en de balanceer stekker aansluiten is het beste.

De boeman verhalen over ontploffende lipos en vuurbal tsja. Die discussie hebben we hier op het forum al zo vaak gevoerd... je moet wel heel veel mis doen wil je de boel dusdanig ver omzeep krijgen. Zo lang je laadstroom goed staat en je programma op Lipo staat. En je een degelijke lader gebruikt kan er eigenlijk weinig mis.

Als ik mijn lader op Nimh instel bij een 3S lipo gaat die in trip modus... Want de spanning klopt niet met wat hij verwacht te krijgen.

tevens registreren de betere laders zelf al de aantal cellen.

en welkom bij de lipo truckers ;). de voordelen zul je snel genoeg merken. De meeste merk je denk al (formaat, langer rijden op een lipo).

ook zijn er in hongkong verklikkers te koop welke de cellen onderling in de gaten houden en met leds + buzzer aangeven als de accu leeg is. heb er nu zelf 4 liggen hier.

Hierdoor kunnen we eindelijk op een goede manier *want een led zie je nog wel is over het hoofd* onze accus boven de minimale spanning houden.

Hoi Alwin,

Die verklikkers heb ik inmiddels ook. En de accu's zijn vooral voor mijn tank.
En dit vanwege ruimte gebrek. De 11,1volt is voor de mercedes truck.
Ik ga de balancer gewoon gebruiken en dan zie ik wel.

Groetjes en bedankt allemaal,
Ton...

Back